ایران فرهنگی

» ﺮانﯾا گ � ﻓﺮﻫﻨ « ی ﻣﺮزﻫﺎ یﺷﻨﺎور ت ک بﺎ د � دارد ﻣﺸ � ﮕﺮان � ﻣهﺪی ﺟﺎ | ۱٥ ﻪ � دارد بﺎ ﺣﺎﺷ ﻪ � بﺤﺚ ﻣﺎ در ﻣﺮﮐﺰ اﺳﺖ ﺗﺎ در ﺣﺎﺷ � ﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪد. ﻃبﻌﺎ ﻫﺎ. ﺪ دﺳﺖکﻢﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد. � ﻫﻢ ﻧبﺎ � ﮔﺮﭼﻪ ارزش ﺷﻨﺎﺧﺖ اﯾﻦ دو ت ک � ﺖ ﻣﺸ �� و ﻫ � ی اث پﺎر � ﻣ ﻢﮐﻪ ﺧﺎﺻﻪ بﻌﺪ از اﺳﺘﻘﻼل � ش وعﮐﻨ � ﮏ ﻣﺴﺄﻟﻪﮐﻪ ﻫﻤﭽﻨﺎن ﺗﺎزە اﺳﺖ � از ﺟﻤهﻮری ﺎﻧﻪ و ﻗﻔﻘﺎز � ﺎی ﻣ � ﻫﺎی آﺳ از ﺷﻮروی ﺟﺪی ح ﺷﺪە اﺳﺖ. � ﺗﺮ ﻣﻄ ﺎن پﺎرە � ی ﻣ در واﻗﻊ، دﻋﻮای � ﺎن اﺳﺖ: رود �� در ﺟ گ � ﻫﺎی اﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨ ﺤﺎن و � ن و کﻤﺎل ﺧﺠﻨﺪی و اﺑﻦ ﺳیﻨﺎ و اﺑﻮر � ﺳﻤﺮﻗﻨﺪی و ﻣﻮﻻﻧﺎی بﻠ ﺸﺎن ﻣﺘﻌﻠﻖ بﻪ ﮐﺪام ﺣﻮزە و ﮐﺪام ﮐﺸﻮر � و اﻣﺜﺎل ا � ﺧﻮارز ﻫﺴتﻨﺪ؟ � � ن ؟ ﭼﻪ ﮐ � ﺎ بﻠ � ن اﺳﺖ ﺸﺖ اﯾﺮای � زر ﺗﻮاﻧﺪ از ﺳﻠﺴﻠﻪ ﺎن ی ﺳﺎﻣ � ﺎﻧ ﺎدﻣﺎن � ؟ ﮑﺴﺘﺎن � ﺎ ﺗﺎﺟ � ﻞﮐﻨﺪ؟ اﯾﺮان � ﺗﺠﻠ � ﺤﻮن وﺳ � ﻮط بﻪ ﺟ �� ﻫﺎی ﻣ ﺤﻮن اﺳﺖ و � ﺪە اﺳﺖ؟ ﭼﻘﺪر از اﯾﻦ ﻣبﺎﺣﺚ ﻣ � ی و بﺨﺸ � بﻪ ﮐﺪام ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻧ ﮑﺴﺘﺎن ﻫﻤﺎن � ﻢ ﺗﺎﺟ ��� ﺪ ﻣﺜﻞ اﺳﺘﺎد ﺷﮑﻮری بﮕ � ﺎ بﺎ � ؟ آ � ﭼﻘﺪر از آﻧهﺎ ﻓﺮاﻣ ﺧﺮاﺳﺎن اﺳﺖ )ﻧﮏ: ﺷﮑﻮری، ۱۹۹۶ ن ی ﺮ ﭼﻨن � ت ا (؟ و ﺣی ت اﯾﻦ بﺎﺷﺪ، وﻗی ﻢ؟ � ﻢ ﺷﺪە ﭼﻪﮐﻨ � ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻘﺴ � ﺎ � ﺎن دو ﻣﺮزﺳ � ﺧﺮاﺳﺎن ﻣ ی اث ﺧﻮد را بﻪ � ﮐﻪ ﻣ � ت � ﺖ اﯾﻦ اﺳﺖﮐﻪ ﺟهﺎن ﻣﺸ � واﻗﻌ » ﺎن پ � ز � ﺎر « ﻫﻢ ﺣکﻢ ﻣﻄﻠﻖ � ﺴﺖ )ﮔﺮﭼﻪ پﺎر � ﻧ � ﻃﻠﻖ ﮐ � ﺛبﺖﮐﺮدە اﺳﺖ ﻣﻠ ب ﻫﻢ ﻧﻮﺷﺘﻪ ت ک ﻣﺎ بﻪ ﻋﺮی � ــــﺦ ﻣﺸ � ﺎری درﺗﺎر � ﺴ � ﻧﺪارد وﺑﺰرگﺎن ﮕﺮ � ﺎ بﻪ د � اﻧﺪ � ﺎنز � ﻧ � ﺎ � ی اث ﻣﺮزﺳ � وﻫﻨﺪی و اردو(. اﯾﻦ ﻣ � ﻫﺎ ﻣﺜﻞ ﺗﺮ ﺷﻨﺎﺳ ﺪ. ﮔﺮﭼﻪ ﻫﻤﻪ ت ک اﻧﺪ ﺣﻖ دارﻧﺪ آن را ﺑﺰرگ دارﻧﺪ � ﮐﻪ در آن ﻣﺸ � ﺎ � ی ﻣﺮزﻫﺎی ﺳ ﺖ ﻓﺮزﻧﺪان ﻧﺎم آوری ﻣﺜﻞ ��� ی اث ﻓﺨﺮﮐﻨﻨﺪ؛ ﭼﻪ ﺗ � و بﻪ ﺳهﻢ ﺧﻮد بﻪ اﯾﻦ ﻣ ﺎ � ﻮن � ن ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎ � ﺎ ﻫ � ن بﺎﺷﺪ � ﺪل دﻫﻠﻮی و ﻣﻮﻟﻮی بﻠ � و ﺑ � ﺧﻮارز ﺶ � دا ﻫﺎی ﮔﺮە ﮔﺸﺎ و ﻣکﺎﺗﺐ ﻓﮑﺮی ﮐﻪ ﻣﺜﻞ ﻓﮑﺮ و ﻓﺮﻫﻨﮓ از ﻣﺮزﻫﺎی � ن ﻋﺒﻮر ن و زﻣﺎی وﺧﺎﻧﺪای � ﺎ � ﺳ ﮐﻨﻨﺪ وﮐﺮدە اﻧﺪ. ن )ﮐﻪ ﻣﻌﺎدل ی ی س زﻣن � ﺎ ﺧﻮﻧ � ن وﺟهﺎن اﯾﺮای � ﻋﺎﻟﻢ پﺎر ی ﺑﺮای اﺻﻄ ﻫﺎی ﻼح �� اﻧگﻠ The Persianate World ﮕﺮﮐﻪ آن را � ﺎ ﻫﺮ ﻃﻮر د � بﺎﺷﺪ( و

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2