ایران فرهنگی

گ � اﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨ ١٦ ن ﺑﻮد ا ﻢ، ﺟهﺎی � ﺑﻨﺎﻣ ن ی زﻣن � ز ﻫﺎ و ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻫﺎی بﻪ ﻫﻢ ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ. اﺑﺰارﻫﺎ ی اﯾﻦ � ارﺗبﺎ » � ﺟهﺎن پﺎر « ﺎرت � ﺎﺳﺖ ﺑﻮد وﺟﻨﮓ وﺳﻔﺮوز � ﺗﺠﺎرت وﺳ ت و آﻣﻮزش و ﻣﻌﻤﺎری و اﺳﺘﺎد �� و ﺷﺎﻋﺮی و ﺗﺼﻮف و ﻣﻮﺳ - ﺮدی. � ﺷﺎ ﻤﻦ ﺑﻮد و ﺷبﮑﻪ � ن ﮐﻪ در آن ﺗﺠﺎرت ﻣﻤﮑﻦ ﺑﻮد و ا ﺟهﺎی ﺖ � ای از ﺣﻤﺎ ﻫﺎی و ﺣﻤﻞ � ﻣﺎ ــــﻊ و � وﻧﻘﻞ و ﺗﻮز � ﺟﻮد داﺷﺖ. اﺑﻦ ﺳیﻨﺎ ﺴﺖ در بﺨﺎرا � ﺗﻮا ﻣﺘﻮﻟﺪﺷﻮد ودرﻫﻤﺪان بﻪ وزارت ﺑﺮﺳﺪ ودراﺻﻔهﺎنﮐﺘﺎبﺨﺎﻧﻪ داﺷﺘﻪ بﺎﺷﺪ � ف ﻫﻤﺪای � ﺪ ﻋ � ی ﺳ � ﺎ ﻣ � . ﺪ �� ﻒﮐﻨﺪ و درس بﮕ � و ﺗﺄﻟ ﺴﺖ در � ﺗﻮا ﻫﻤﺪان ﺎ ﺑﺮود و � ﮑﺴﺘﺎن اﻣﺮوز( از دﻧ � ﺪ و در ﺧﺘﻼن )در ﺟﻨﻮب ﺗﺎﺟ � ﺎ آ � بﻪ دﻧ آراﻣگﺎە ﺎرﺗﮕﻪ ﺻﻮﻓ � اش ز ﺎ راوﻧﺪی از ﻣﻮﻃﻦ ﺧﻮد در � ﺎن و اﻫﻞ دل بﺎﺷﺪ و � ﺴﺪ. ﭼﻨﺎن �� ﮐﺘﺎب ﺑﻨ � ی ﺷﻮد ودرآﻧﺠﺎ بﻪ ﻓﺎر � ﺎیﺻﻐ � آﺳ � کﺎﺷﺎن را ﮐﻪ � و � ﺧ � ﻧﺎ ﺪ و از ﺷهﺮی � ﻤﺎ � ﺴﺖ اﻗﻄﺎر اﯾﻦ ﻋﺎﻟﻢ را بﻪ پﺎی ﺳﻔﺮ ﺑپ � ﺗﻮا ی د و ﻋﺎزم ﺷﻮد. � ﮕﺮ ﺑﺮات بﮕ � بﻪ ﺷهﺮ د � ، از اﯾﻦ ﻣﻨﻈﺮ ﺎن واﺳﻄﻪ � ﺗﻮان ﮔﻔﺖﮐﻪ اﯾﺮاﻧ ﻫ ﺎی ﻓﺮﻫﻨﮓ و ﺗﺠﺎرت در ﺣﻮزە ﺑﻮدە گ � ی اﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨ اﻧﺪ . ﻢ، � ﻫﻢ ﻧﻈﺮ ﮐﻨ � ﺮ بﻪ دوران ﻣﻌﺎ � و ا روزﻧﺎﻣﻪ ای ﭼﻮن ن ی ﺣبﻞ اﻟﻤﺘن � ﺴﺖ در ﻫﻨﺪ ﭼﺎپ ﺷﻮد و در اﯾﺮان � ﺗﻮا ﺎ � ﺧﻮاﻧﺪە ﺷﻮد ﺑﻮفﮐﻮر ﺎبﺪ اﻣﺎ در اﯾﻦ � ﺎر اﻧتﺸﺎر � ﺖ در آن د � ﺻﺎدق ﻫﺪا ﺎر اﺛﺮﮔﺬار بﺎﺷﺪ. اﯾﻦ داﯾﺮە اﻟﺒﺘﻪ بﻪ ﻫﻨﺪ و � د ﺎﻧﻪ ﻣﺤ � ﺎی ﻣ � اﯾﺮان و آﺳ ﺪود ﺴﺖ و بﺎزﺗﺮ و ﻓﺮاﺗﺮ از اﯾﻦ � ﻧ ﻫﺎ ﺳﺖ )ﭼﻨﺎن ﮐﻪ روزﻧﺎﻣﻪ در ﻣ � ﻫﺎی ﻓﺎر � ی ی بﻪ � ﺗﺄﺛ ش وﻃﻪ داﺷﺘﻪ � ﻣ � ا در ﻋ � � ،� اﻧﺪ؛ ﻧﮏ: زار ۱۳۹۷ (. اﯾﻦ ﻫﺎ ﮐﻪ � ﺎدﮐﺮدی ﻧﻤﻮﻧﻪ � � ﻓﺎ � ﻢ �� ﮔ وار اﺳﺖ. ﺟهﺎن ﻫﺎی ﻣﻮازی و ﻫﻢ ﭘﻮﺷﺎن ﺎر ﺳﻔﺮﮐﺮدە � ﺴ � ﺸﺎن � ﺎن و ﺳﻔﺮای ﻓﺮﻫﻨﮓ ا � ﮔﺮﭼﻪ پﺎرﺳ اﻧﺪ و از ﻣﺮدﻣﺎن آﻣﻮﺧﺘﻪ ﺎن آﻣﻮﺧﺘﻨﺪ اﻣﺎ راە و ﻣﺮام ﻫﻤﻪ � ن از پﺎرﺳ ی � اﻧﺪ و آﻧهﺎ ﻧ ی اﯾﻦ ﻣﺮدﻣ ﺎن » � پﺎر « ﺴﺖ؛ ﭼﻨﺎن � ﻧ � ﮐﻪ رو ن ﻫﺎ و ﯾﻮﻧﺎی ی � ﻫﺎ و ﻣ ﺴﺘﺎن � ﻫﺎ بﺪە ﻫﺎ بﺎ ﺸﺎن ﻣﺘﻤﺎﯾﺰﻧﺪ. ﻣﺜﻞ ﺧﻮد ﻣﺎ � ﺎن داﺷﺘﻪ اﻧﺪ اﻣﺎ ازا � پﺎرﺳ ﮐﻪ ازاﻋﺮاب آﻣﻮﺧ ﻢ � ﺘ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2