ایران فرهنگی

» ﺮانﯾا گ � ﻓﺮﻫﻨ « ی ﻣﺮزﻫﺎ یﺷﻨﺎور ت ک بﺎ د � دارد ﻣﺸ � ﮕﺮان � ﻣهﺪی ﺟﺎ | ۱۷ اﻣﺎ راە و ﻣﺮام ﻣﺎ بﺎ ﻫﻤﻪ گ � ﺨﺘ � ی آﻣ ﺪ ﮔﻔﺖ � ﺴﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ بﺎ � ب ﻧ ﻫﺎ ﻋﺮی ﺟهﺎن ن بﻪ ﻣﻮازات ﻫﻢ وﺟﻮد ب و ﭘهﻠﻮی و ﯾﻮﻧﺎی و ﻫﻨﺪی و ﻋﺮی � ﻫﺎی پﺎر داﺷﺘﻪ ﺪان ﮐﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ � ﮕﺮی دﯾﺮﺗﺮ بﻪ اﯾﻦ ﻣ � زودﺗﺮ و د �� . اﻧﺪ گ � ی زﻧﺪ ﺪان � ﺎ زودﺗﺮ و دﯾﺮﺗﺮ از ﻣ � ﻣﺎﺳﺖ وارد ﺷﺪە ی ون رﻓﺘﻪ � ﺑ ی اث ﻣ � اﻧﺪ. اﻣﺎ ﻣ ﺎ بﺎ ی اث � ﻣ ﺨﺘﻪ اﺳﺖ ﺿﻤﻦ اﯾﻦ � ﺎر آﻣ � ﺴ � گ � ﻫﺎی اﯾﻦ ﻋﻮاﻟﻢ ﻣﻮازی ﻓﺮﻫﻨ ﮐﻪ ﮋە � ﺗﻤﺎﯾﺰﻫﺎی و ﮕﺮی را � را ﺑﺮدارد و د �� ﮐﻪ � ع ﻓه � ی ﺧﻮد را ﻫﻢ دارد. ﻫﺮ ﻧ بﻪ آبﺎدی ﻓﺮﻫﻨﮓ و � ی ، را � ﮕﺮی را ﺗﺤﻘ � ﻞﮐﻨﺪ و د � را ﺗﺠﻠ �� ﻓﺮوﮔﺬارد و ﻧﺨﻮ گ � ﻣﻌﺮﻓﺖ اﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨ اﻫﺪ ﺑﺮد. ﺎی ﺧﺎص ﺧﻮد را داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. � در ﻫﺮ زﻣﺎن ﺟﻐﺮاﻓ گ � اﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨ ﺮ در ﻗ � ا ﺮن ﺎ ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ از ﻣﻨﻈﺮی ﮐﻪ در ﻗﺮن � ﻢ اﯾﻦ ﺟﻐﺮاﻓ � ﭼهﺎرم ﻫﺠﺮی بﺎﺷ � ﭼهﺎردﻫﻢ ﮑﺴﺎن بﻪ ﻫﻤﻪ � ﻢ. ﺣکﻢ � ﺑیﻨ ی اﯾﻦ دوران ﻫﺎ ﻧﺘﻮانﮐﺮد. اﻣﺎ ﻃ � بﻌﺎ آن � ﻣﺮاد گ � ﭼﻪ از اﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨ ن ی اﺳﺖﮐﻪ ی � ﻢ ﭼ � ﮐﻨ ﺖ � اﻣﺮوز ﺑﺮای ﻣﺎ اﻫﻤ دارد و آﺷکﺎر اﺳﺖ. در دورە ف ﺖ اﯾﺮان و ﻓﺮﻫﻨﮓ اﯾﺮای � ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﻣﻮﻗﻌ ﮑﺴﺎن ﻧﺒﻮدە اﺳﺖ. ﻫﻢ � ف ﺑﻮدن ﻫﻢ ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﻮدە و ﻣﻌﻨﺎی اﯾﺮای ن ی ، ﻫﺮ ﭼﻨن گ � ﮋ � ﮐﺪام از و ﻢ درﮔﺬر از ﻫﺮ دورە بﻪ � ﺸﻤﺎر � ی ﮐﻪ ﺑﺮای ﻓﺮﻫﻨﮓ اﯾﺮان ﻫﺎی ف ﻫﺎی ﺧﺎص ﺧﻮد را داﺷﺘﻪ اﺳﺖ ی � ﮕﺮی اﻓﺖ و ﺧ � د ً وﺿﻊ � ض اﺳﺖ ﻣﺜ ی . ﭼﻨن ﺟﺸﻦ ن ی ﻫﺎ و آﯾن ﺖ � ف ﮐﻪ در ﻫﺮ دور زﻣﺎن ﺗﻔﺎوتﮐﺮدە و اﻫﻤ ﻫﺎی اﯾﺮای اش بﺎﻻ ً� ن اﻣﺮوز ﻫﻢ ﻣﺜ ی ﺪە اﺳﺖ )و ﻫﻤن � ن ﺷﺪە ﺗﺎ بﻪ اﻣﺮوز رﺳ ی پﺎﯾن ﻧﻮروز در ﺎن در � ﺎ وﺿﻊ ز � .( ض ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ ی ﺖ و آﯾن � ﺴﺘﺎن بﺎ اﯾﺮان در اﻫﻤ � اﻓﻐﺎ ن دردوران ﺷﻮروی ﻣ ﮑﺴﺘﺎنﮐﻪ دﯾﺮزﻣﺎی � ﺗﺎﺟ ف ﻧﺪاﺷﺘﻪ و ﻧﺎﭼ � ﺤﻞ رﺷﺪکﺎ ﺎر بﻪ ف زﻧﺎنﮐﻪ درﭼهﻞ ﺳﺎل ت ورﻗﺺوآوازﺧﻮای �� ﺎ ﻣﻮﺳ � . ﺐ اﻓﺘﺎدە اﺳﺖ � اﺷ � ب دوران اﻧﻘﻼب ﻣﺤﻞ ی ﺎر. � ﺴ � ی وﻃﺮد و رد ﺷﺪە اﺳﺖ. و از اﯾﻦ ﺷﻤﺎر اﻋﺘﻨﺎی ﺣﻮزە ﺎن ﺧﻼﺻﻪ � ز � ً بﻪ ﺳﻪ ﮐﺸﻮر ﻓﺎر � را ﻣﻌﻤﻮ گ � ی اﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨ � ﮐﻨﻨﺪ ﺴﺘﺎن � ف اﯾﺮان و اﻓﻐﺎ ﻌی �) ﮑﺴﺘﺎن( اﻣﺎ از ﻣﻨﻈﺮ وﺳﯿﻊ � و ﺗﺎﺟ ﺗﺮ ﺗﻤﺎم ﺣﻮزە داﺷﺘﻪ بﺨﺶ � ﺎ � ض اﯾﺮان در آن ﺣﻀﻮر ﺳ ای ﮐﻪ زﻣﺎی ی از اﯾﺮ ﻫﺎی ان ﻗﺮن � ﺎ � ﺮ آن ﺣﻀﻮر ﺳ � ت ا را در ﺧﻮد ﺣﻔﻆﮐﺮدە اﺳﺖ؛ ﺣی گ � ﻓﺮﻫﻨ ﻫﺎ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2