ایران فرهنگی

» ﺮانﯾا گ � ﻓﺮﻫﻨ « ی ﻣﺮزﻫﺎ یﺷﻨﺎور ت ک بﺎ د � دارد ﻣﺸ � ﮕﺮان � ﻣهﺪی ﺟﺎ | ۱۹ ﺴﺨﻪ � :� ــــﺦ ﮐﺘﺎبﺖ ﻓﺎر � ﺑﺮداری و ﺗﺎر ﺗﺎ ﻫﺮ ﺟﺎ ﮐﺘﺎب � ﻫﺎی ﻓﺎر ﺴﺨﻪ � � ﺑﺮداری �� ی اث پﺎر � از ﻣ گ � ﺷﺪە اﺳﺖ، رﻧ ﺎﻓﺖ؛ � ﺗﻮان اﺳﺘﻌﺎرە ن : ﻫﺎ وﻧﻤﺎدﻫﺎی اﯾﺮای وﮐﻪ � از وکﺎﺷﻤﺮاﺳﺖﮔﺮﻓ � ﺎدگﺎر � ﺧﻮد ﺘﻪ ﺸﮑﺪە � ﺶﺟﺎودان آ � ﺗﺎ آ ﻮط زﻣﺎن وزُروان �� ﻢ ﻣ � وﻣﻔﺎﻫ � ف ﻓﻠ ب � ﻫﺎ وﮔﻨبﺪ ﺳ ﺪا � ی اث اﯾﺮان ﭘ � ﻫﺮﺟﺎ رﻓﺘﻪ بﺎﺷﻨﺪ اﺛﺮی ازﻣ ﺳﺖ. بﻪ ﻃﻮرﺧﺎص اﺳﺘﻌﺎرە ﻫﺎی ن ادب و ﺣکﻤﺖ اﯾﺮای ﺎل اﯾﺮان � ﺎم و ﻣﻮﻟﻮی ﻣﺮزﻫﺎی ﺧ � بﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺣﺎﻓﻆ وﺧ را ﺳﺎﺧﺘﻪ گ � ﻓﺮﻫﻨ اﻧﺪ؛ ا ﺳﻄﻮرە ن : ﻫﺎی اﯾﺮای ی بﺎﺷﺪ ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ ﻣﺮﺟﻊ � ﺎدی از اﺳﺎﻃ � ﻫﺮ ﺟﺎ � ﻃبﻌﺎ اﺳﺖ � اﺻ – ﺴﺖ! اﻣﺎ اﯾﻦ � ن ﻧ ﮐﻪ بﺎ ﻗهﺮﻣﺎﻧﺎن ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ ﻧﻠﺮزد اﯾﺮای � د ﻨﺪە ﺷﺪە اﺳﺖ )ﺧﺎﺻﻪ ﻣﺘﻮن � ﮕﺮی ﻫﻢ ﭘﺮا � ی در ﻣﺘﻮن ﻣﺘﻌﺪد د � اﺳﺎﻃ ﻫﻤﻪ � ن ( ﮔﺮﭼﻪ ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ ﺎرﺳﺎی � ت و ﻣﺎﻧﻮی و ﺸی � زر ی آﻧهﺎﺳﺖ؛ گ در اﻗﻠ � ﺳبﮏ زﻧﺪ ن : ﻢ اﯾﺮای � ﻢ � ن اﻗﻠ ﻢ اﯾﺮای � اﻗﻠ ﻗﻨﺎت اﺳﺖ و بﺎدﮔ ی و � چ � ﮐ ب وکﻠی �� ض وﺣکﻤﺖ ﻗﻀﺎﻗﺪری وﮐﺸﺖد ﺸﯿی � وروﺳ � ﻣﺴﻠ ﺘﺎ/ ﻗﻠﻌﻪ ﻣﺤﺎﻓﻈﻪ �� ف . اﻗﻠ ﺸﯿی � ت کﺎر و ﺳﻨی ﻣآب و ﻣبﺎدی بﻪ آداب ﺟﻮاﻧﻤﺮدی و ﺪە � ن بﺎ ا ﺎری و ﭘهﻠﻮای � ﻋ آل ی ﭼﻮن ﻫﺎی » ب ی ﻦ ﮐﻪ �� آزاری و ﺳﻮدﻣﻨﺪی ﮔ اﯾﻦ اﺳﺖ ﻓﺮﻫﻨﮓ و ن و دﯾﻦ ی آﯾن « ؛ ن : ن اﯾﺮای � ﻣﻌﻤﺎری وﻫ ﺎ ﺷﺎﻫکﺎرﺧﺸﺖوآﺟﺮوﺳﺎروج اﺳﺖ ﻣﺜﻞ ﻃﺎق � ﮐﻪ � ی و ارگ بﻢ و ﻋﺎ � ﮐ ت اﺳﺖ آﯾﻨﻪ ﻗﺎﭘﻮ و ﺑهﺸی ی ﻓﺮدوس از بﺎغ و ﻧﻘﺶ ﺎ بﻪ ﺳﻨﮓ ﺑﺮآوردە � ش و ﻧگﺎرﮔﺮی؛ و � ﻫﺎی ﻋﺘﯿﻖکﺎ اﻧﺪ ﺑﻨﺎ ر ن بﻪ � ا. اﯾﻦ ﻫ ن ﻦ وﻋﯿی � ت ﺴﺎ ﺑه � ﻃﻮرﺧﺎصﭼﻪ ﻦ ﻧﻤﻮﻧﻪ �� ﺗ ی اﯾﺮان ب گ � ﻓﺮﻫﻨ ﺎﺷﺪ. ﭼﺮاﮐﻪ و � ن و ﻫﻨﺪی و پﺎر ب و ﯾﻮﻧﺎی ن و ﻋﺮی ن ﻫﺎی ﭼﯿی � ﺨﺘﻪ از ﻫ � ن ی اﺳﺖ آﻣ � ﻫ ﮕﺮﻫﺎ ﭼﻨﺎن � ی و د و آﺷﻮری و ﺑﻮدای � ﻣﻐﻮ ﺪ و اﺻﻔهﺎن و � ﮐﻪ در ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸ � ﺰ و بﺨﺎرا و ﺳﻤﺮﻗﻨﺪ و ﻗﻨﺪﻫﺎر و بﺪﺧﺸﺎن � ب ﻣﺸهﺪ و ﺗ ﻢ. و ﻣﻮﺳ � ﺑیﻨ ق �� ﺨﺘﻪ اﺳﺖ؛ � ن ان آﻣ ی � ن ﻣ ی ن بﻪ ﻫﻤن ی � ﻧ � اﯾﻦ ﻧﻮا ن : ﺎت اﯾﺮای � اﻟه و ﻓﺮﺷﺘﻪ � و دﯾﻮﺷﻨﺎ � ﺧﺪاﺷﻨﺎ ن در ﻧ اﯾﺮای � ﺷﻨﺎ ی � ب د ﺧ � ﺎ ﭼﻮﻧﺎن پﻞ � ﻤﻦ ودرک دﻧ �� ﻣﺰدا ﺑﺮ اﻫ گ � ی � ش وﭼ � و » ﮕﺮ � ﺟهﺎن د « ﻼﺻﻪ ﺧ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2