ایران فرهنگی

گ � اﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨ ٢٠ � ت ﺧﻮاﻧﺪە � ش ا � ﺎ ا � ﺎت ﻧﻮری � ت و ﻣﻌﻨﻮی آن را اﻟه � ﺷﻮد و از بﺎب اﺧﻼ اﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ را در » ن وای � ﺣکﻤﺖ ﺧ « � ﺪ؛ � ﺗﻮان ﺟﻤﻊ د آﺧﺮاﻟﺰﻣ ن : ﺎن اﯾﺮای ﺸﺖ در � ﺎ ﺗﺠﺪد ﺟهﺎن و رﺟﻌﺖ زر � ﺎن ﺟهﺎن � ﺗﺼﻮر پﺎ ان �� ﺻﻮرت ﺸﻪ � از اﻧﺪ � اش بﺨﺶ ﻣه � ت ﻗﻮ � ﺪکﻤ � ن اﺳﺖﮐﻪ ﺷﺎ ی اﯾﺮای از اﻗﻮام ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ی ﻣﻨﻄﻘﻪ ی ﻣﺎ از آن دور ﻣﺎﻧﺪە بﺎﺷﺪ. ﻏﻠبﻪ ی � ی ﺧ ی ﻧهﺎی ﺑﺮ ﺸﺴﺘﻪ اﺳﺖ؛ � ف ش درﮐﻨﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ اﯾﺮای � ن : ﺎن اﯾﺮای � اد ی دﯾ � ﮔﺬﺷﺘﻪ از ﺗﺄﺛ ﺸﻪ � ﺸﺖ در اﻧﺪ � ﻦ زر ن از ﺟ ی ﺟهﺎی ﻤﻠﻪ در ﺸﻪ را بﻪ ﺟهﺎن ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﺪە � ﮕﺮی از اﯾﻦ اﻧﺪ � ﻢ، دﯾﻦ ﻣهﺮ ﺳﻮی د � ﯾﻮﻧﺎن ﻗﺪ ﮏ � اﺳﺖﮐﻪ ﺳﻮی درﺧﺸﺎن آن اﺳﺖ؛ ﺳﻮی ﺗﺎر ن اﺳﺖﮐﻪ ﺗﺮش از دﯾﻦ ﻣﺎی ش از ﻓﺮﻫﻨﮓ اﯾﺮان را ﺧﻮاە ﻧﺎﺧﻮاە بﺎ ﺧﻮد ﺑﺮد و � بﻪ ﻫﺮﮐﺠﺎ ﺳﻔﺮﮐﺮد بﺨ ﻦ ﻣﻌ � ت ف ﺑه ف ﮐﺮد. ﮔﺮﭼﻪ ﻣﺎی � ﻣﻌﺮ ﺴﺖ اﻣﺎ ﺗ � ﺮف ﻓﺮﻫﻨﮓ اﯾﺮان ﻧﺒﻮد و ﻧ ی � ﺄﺛ ﺸﻪ � راﮐﻪ در اﻧﺪ � ﻗﺎﻃ � ش ی داﺷﺘﻪ ﻧ �� ی ﺗﻮان اﻧکﺎرﮐﺮد. او ﻓﺮﻫﻨﮓ ن اﯾﺮای )و در اﯾﻦ ﻣﻮرد ﻧﻪ » � پﺎر (« �� را بﻪ اﻗﺼﺎ ﻧﻘﺎط ﺟهﺎن ﺑﺮد و در ﻓﮑﺮ ﻣﺴ داﺷﺖ ﭼﻨﺎن گ � ی ﺑﺰر � ﺗﺄﺛ ﺎی اﯾﺮان و اﺳﻼم. � ف در دﻧ ﮐﻪ در ﻓﮑﺮ ﻋﺮﻓﺎی ﺳﺘﺎرە ﻣﻐﺎن و � ﺷﻨﺎ ﺎدﮐﺮد. درﮐﻨﺎر � ن ردە ی ﺪ در ﻫﻤن � ن بﺎ ی � ن را ﻧ ﻢ اﯾﺮای �� ﺗﻘ ﺶ � ﺪ ازﮔﺮا � اﯾﻦ دو دﯾﻦ، بﺎ ﺎر � ً د � ﺎدﮐﺮدﮐﻪ ﻣﺜ � ف ﻫﻢ ﻫﺎی ﻣﻌﻨﻮی و ﻋﺮﻓﺎی ﺎر داﺷﺖﮐﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ دورە را � ﻣﻮﻻﻧﺎ را ﭼﻨﺪان در اﺧﺘ � روم ﻋ » ش اب � ن ن درﺟﺎم ﯾﻮﻧﺎی اﯾﺮای « ﻒﮐﺮدە � ﺗﻮﺻ ،� ﺎ � اﻧﺪ )ر ۱۳۶۹ : ۱۷ ( آرﻣﺎن ن : ﺷهﺮ اﯾﺮا ی ن از آرﻣﺎن درک اﯾﺮای ﻪ �� ن ﺑﺮﭼهﺎرﺳ ﺷهﺮ ﻣﺒﺘی ﺮد وﺧﻠﻖ ی ﻓ ﺎﺳﺖ � و ﺧﺪا و ﺳ ﻢ � اﺳﺖ )بﺎ ﻧﻈﺮ بﻪ ﺗﻘﺴ ﺑﻨﺪی ﭼهﺎرگﺎﻧﻪ ی اﺳﺘﺎد ﺷﻔ �� ن ) ﮐﺪﮐی ۱۳۸۶ : ۲۷ ( در بﺎرە ﺎن �� ی ﺟ ﻪ(. ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ � ﻫﺎی ﻓﮑﺮی ﻗﻠﻨﺪر گ � ی ﺑﺰر از ﻣﺘﻮن وﺣکﻤﺖ ﻫﺎ وﺧﺮدﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ ﺣﻮل اﯾﻦ ﭼهﺎرﺳﻮﺷکﻞﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖﮐﻪ بﻪ � ﻞ � ﺶ ﻓﻀﺎ � ﺳﺘﺎ ﻤﺎﻧﻪ اﺳﺖ. از � ﺣﮑ گ � ﭘﺮدازد و راﻫﻨﻤﺎی زﻧﺪ ﻣﯿﻨﻮی ﺧﺮد و ﺟﺎودان ﺧﺮد ف ﻣﺜﻞ ﺎری اﯾﺮان در ﻣﺘﻮی �� ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ ﭘﺮوردن آرﻣﺎن ﺷه ت و � ــﺦ ﺑﯿه � ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ و ﺗﺎر ﻗﺎﺑﻮس ﻧﺎﻣﻪ ﺎﺳﺖ � ﮕﺮﺳ � ود ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2