ایران فرهنگی
� ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺗﻮان از » ﻣﺘﻮن ﻣﻌ � ﺎر « ﺳﺨﻦﮔﻔﺖ؟ | یﻣﻬﺪ � � ﺧﻠ ۲٤۱ ﺳﻮدﻣﻨﺪی و ع � ﻧ ﻧﻘﺶ و ی � ﺗﺄﺛ آن در ﺶ � اﻓﺰا ﺳﻄﺢ ﺶ � دا و ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺎ � اﺻﻼح ﺎت � اﺧﻼﻗ و ﺎت � ﺎﺳ � ﺳ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺴﺖ. � ﭼ ﻪ � ﺗﻮﺻ ی ی دﺳﺘﻪ � ﻣﺸﺨ از ﻫﺎ ﮐﺘﺎب بﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﺎﯾﻨﺪگﺎنِ ﺘﻮبﻣﮑ ﻓﺮﻫﻨﮓ اﯾﺮان ﺑﺮای ﻫﻤﻪ دﺷﻮار اﺳﺖ و � اﺳﺎﺳﺎ ﭼﻪ ﺴﺎ � ﭼﻨﺪان کﺎری وا ر و ش � رو ﺳﻮدﻣﻨﺪ ﻧبﺎﺷﺪ. ﺶ � ﭘ از ف ت رﻓن بﻪ اغ � ﻫﺮ ب ، ﮐﺘﺎی ﺪ ب � ﺎ ﻫﺮ ﮐﺲ ﻪ � ی زاو ﻧگﺎە، گﺎەِ � ﮔﺮاﻧ ﻋﻼﺋﻖ و ﺳﻼﺋﻖ ﻓﮑﺮی و ﺎزﻫﺎی � ﻧ ایﻪﺣﺮﻓ ﺧﻮد را، ن ی ﻣﻌن و ﻣﺤﺪود، بﺪاﻧﺪ و ﺸﻨﺎﺳﺪ. � اﻣﺎ ﺮ ﺗ ﻣﻬﻢ از ﺧﻮاﻧﺪن ﻣﺘﻮن ﻣﻬﻢ ﺪن � ﻓﻬﻤ آن ﻫﺎﺳﺖ، و ﻓﻬﻢ بﺪون ﻪ �� ﻧﻈ ای ﺑﺮای ﻓﻬﻢ ﻣﻤﮑﻦ ﺴﺖ � ﻧ . ﮔﺮﭼﻪ اﺣﺴﺎﺳﺎت اﯾﺮان دوﺳﺘﺎﻧﻪ از �� ﻦ ﻃﺒ �� ﺗ ن ە ی � اﻧﮕ ﻫﺎ ﺑﺮای ﺸﻮدن ﮔ و ﺧﻮاﻧﺪن آﺛﺎر ﻞ � اﺻ ن اﯾﺮای بﻪ ﺷﻤﺎر � آﯾﻨﺪ ش ط � اﻣﺎ ف � کﺎ ﺑﺮای رکد درﺳﺖ و � ﺎ � آ ﻋﻤﯿﻖ از ﻫﺎ آن ﺴتﻨﺪ. � ﻧ ﻣﺎ ﺶ � ﭘ از ﻫﺮ � ی � ﭼ ﺘﺎج ﻣﺤ ی آﺷﻨﺎی بﺎ ﻋﻠﻮم ی ی � ﺗﻔﺴ و ن ﺎی � ز - کﻢ دﺳﺖ در ﺣﺪّ ﻣﻌﻘﻮل و ﻣﻌﻤﻮل - ﻢ � ﻫﺴت ﺗﺎ ﺎ ب � ﭼﺸ ﻣﺴﻠﺢ بﻪ ﻪ �� ﻧﻈ و ن ذﻫی ﺎب � � ی ﺗ از اﻓﺘﺎدن در دام ﻣﻐﺎﻟﻄﺎت � ﺗﺎر � � و ﻣﺨﺎﻃﺮات ﻓﮑﺮی در اﻣﺎن ﻢ. � بﻤﺎﻧ اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ بﻪ ﮋە � و از آن رو ﺖ � اﻫﻤ دارد ﮐﻪ ﻣﺎ � ﮏ � ﺻﺪ ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ ت � ﺸ � ﺑ در ﺑﻨﺪ و ﺴﺖِ � ﺪﺋﻮﻟﻮ � ا ﻫﺎی ژی اﻗﺘﺪارﮔﺮا بﻪ � ﺑﺮدە ﻢ � ا و از گ � آﻣُﺨﺘ و ﻋﺎدت بﻪ ﺪن � ﺸ � اﻧﺪ ا ﻧﺘﻘﺎدی و ﮐﺴﺐ � ﺎ � ﺧﻮدآ � �� ﺗﺎر ﻻزم ﺑﺮای ﺎﻓﺖِ � در ﻣﺘﻮنِ ﺎدی � ﺑن ﺧﻮد بﺎزﻣﺎﻧﺪە ﻢ. � ا ،� واﻧﮕ ﺧﻮاﻧﺪن ﺮ � ا ش � ﮐن ﻓﺮدی اﺳﺖ، ﺪن � ﻓﻬﻤ ﺎریک � ﺟﻤ اﺳﺖ. ﺟﺪا از ض ورت � ﺗﺮﻓﯿﻊ ﺳﻄﺢ آﻣﻮزش بﻪ ﺗﺤﻘﻖ �� ش ا � ﮕﺮ � د ﻧ � ی � گ � ﺴﺘ � دارد: ن ی ﺗﺄﻣن آزادی ﻫﺎی ض وری، � اﻣکﺎن � ﺣﻀﻮر ﺆﺛﺮ ﻣ ﺷﻬﺮوﻧﺪانِ ﮐﺘﺎب ﺧﻮان در ﻗﻠﻤﺮو ،� ﻋﻤﻮ و ﻓﺮاﻫﻢ آﻣﺪن ای زﻣﯿﻨﻪ ﺑﺮ ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗبﺎط و گ � ﺎﻟﻮ � د ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ و ب ﺶی �� ﺸ � ﺎن � ﻣ آﻧﺎن. اﻧﺠﺎم � ﮐﻪ آن » ﻣﺘﻮن ﺎر � ﻣﻌ « ﺎ � » ﮏ � کﻼﺳ « ت ﺣی ﺮ � ا از ن دﯾﺮزﻣﺎی پ ی � ﺷﺪە ﺳ بﺎزﻣﺎﻧﺪە بﺎﺷﻨﺪ، ر د ﻫﺮ ﺑﺮﺧﻮرد ﺗﺎزە، ﻧﻮ بﻪ ﻧﻈﺮ � ، آﯾﻨﺪ ﺪ � ﺷﺎ از آن رو ﮐﻪ ﻧﻤﻮدِ � ﻋﺎ و � ن ﻏی اﻧﺪ. ﺳنﺖ اﺻﺎﻟﺖ ) originality ( بﺎ گ � ﻮد �� ﻧ ) novelty ( �� ﺴﺖ: � ﻧ گ � ﻮد �� ﻧ ت ﺻﻔی اﺳﺖ ﮐﻪ بﻪ ﺤﺾﻣ
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2