ایران فرهنگی

» ﺮانﯾا گ � ﻓﺮﻫﻨ « ی ﻣﺮزﻫﺎ یﺷﻨﺎور ت ک بﺎ د � دارد ﻣﺸ � ﮕﺮان � ﻣهﺪی ﺟﺎ | ۲۳ ﺎﻫﺎﻧﻪ � آ ش � بﺨ �� ــــﺞ اﻧگﻠ � ﻖ و ﺗﺮو �� ﺸ � ﺴﺘﺎن و � در ﻫﻨﺪ و پﺎ � ی ﻓﺎر � ﮕﺮ را وا � د ف � ﻫﻢ ﮐﻪ اﯾﺮان را در ﺗ � ﺪ. اﻣﺮوز در ﺟﻤهﻮری اﺳﻼ � ﻧﻤﺎ ﺶ ﻣﻌﻤﻮل اﺳﺖ ﭼﻨﺎن � ﺧﻮد دارد ﻣبﺎرزە بﺎ ﺗﺼﻮف و دراو ش � ﮐﻪ در بﺨ ﻫﻤﻪ � بﺎ �� از روﺣﺎﻧﯿﻮن و در ﺗﻘ ی ﺣﻮزە ت ﺴﺘﺎن و ﺣی � ﻪ در اﻓﻐﺎ � ﻫﺎی ﻋﻠﻤ � ﮑﺴﺘﺎن ﻣبﺎرزە بﺎ ﻧﻮروز ﻣﺸﺎﻫﺪە � ﺗﺎﺟ ﺷﻮد. ﻫﻢ گ � ﮕﺮی از ﺗنﺶ در اﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨ � بﺨﺶ د ع کﻢ � ش از ﺗﻨ � ﻧﺎ و � ی ﻗﻮ � ﻧﻈ ﺎﺳﺖ � ﻞ ﺳ � ب اﺳﺖ. اﻣﺎ بﻪ دﻟ ن و ﻣﺬﻫی ﺎی � ز ﮔﺬاری ﻫﺎی ﮐﻮﺗﻪ ﺑیﻨ ﺎﻧﻪ، ﻫﺮ � ع اﺟﺘﻤﺎ � ﮔﺮوە از اﻋﻀﺎی اﯾﻦ ﺗﻨ - ن و ﭼﻪ ﻌﻪ و ﺳی � ﭼﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﺷ ن ارﻣی ﻫﺎ و آﺷﻮری ﻫﺎ و اﯾﺰدی ﺪ � ﮕﺮﺻﺎﺣبﺎن ﻋﻘﺎ � ﻫﺎ و د - ی اث � ث از ﻣ � بﺨ � را از ﺧﻮد � ی اث پﺎر � اﯾﺮان / ﻣ داﻧﻨﺪ � ش را ﻃﺮد � و بﺨ ﮐﻨﻨﺪ. از ا ﯾﻦ ف پﺎرە ی ﻮط بﻪ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﺑن �� ﺪ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣ � ﻣﻨﻈﺮ، بﺎ - ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻫﺎی ن وﺳﯿﻊ در ﺑﻮﺗﻪ ی زﻣن � اﯾﻦ ت ک � ن ﻣﺸ ت ﻣﺎﻧﺪە اﺳﺖ و ﻣبﺎی � ی اﺟﻤﺎل بﺎ � ت بﺤﺚ ﺷﺪە؛ اﻣﺮی ﮐﻪ � کﻤ ﺗﻮاﻧﺪ کﻤﮏﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺗنﺶ ﻫﺎ و اﺧﺘﻼ ﻓﺎت در ﻪ � ﺳﺎ ﺎتکﻤﺮﻧﮓ ﺷﻮد. � ت ا � ی درک اﺷ ن ن ﻣبﺎی � ﺑﺮ ﺖ �� ﻫ ﻫﻢ در اﯾﻦ ﺗنﺶ � ﺳﺎزی ﻣ ﺪە � ً ﻧﻘﺶ بﺎز � ﻫﺎکﺎﻣ اﻧﺪ. ً� ﻣﺜ اﯾﻦ ﺗﺼﻮر ﮐﻪ » ﺖ �� ﻞ ﻫ � ﺸﮑ � ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﮕﺮی � بﺎ د � ﻣ � ﺎ � ﺳﺎزی ﺳ ) Othering ﺖ �� ( از ﺳﺎﯾﺮ ﻫ ﻫﻤﺮاە اﺳﺖ � ﻫﺎی ﺟﻤ « ، بﺎﻋﺚ ﺷﺪە ﮕﺮی � د ﺳﺎزی » � بﺪﯾ « بﻪ ﺷﻤﺎر � ﺖ ﻣ �� از ﻟﻮازم ﻫ �� اﻧگﺎﺷﺘﻪ ﺷﻮد و ﺖ �� ﺮ بﺤﺚ ﻫ � ﺪ. اﻣﺎ ا � آ ﮕﺮی � ﺑﺮای ﺷﻤﺎری از ﻣﻠﻞ بﺎ د ﺳﺎزی ﻫﻤﺮاە بﺎﺷ ﺪ، ﺎرە � در � ﺖ ﻣ �� ت . ﻫ � ﺎن اﯾﻦ بﺤﺚ ﻧﻪ رواﺳﺖ و ﻧﻪ ﻣﻨﻄ � اﯾﺮاﻧ � ﺖ ﻣ �� ی ﻫ ت ﺟﻤﻊ ی �� در اﯾﺮان ﻫ ﮕﺮی � ی اﺳﺖ ﺗﺎ اﺳتﺜﻨﺎءﻃﻠﺐ ود �� ﮔﺮا وﻓﺮا ﺳﺎز. ﭼﺮاﮐﻪ � ی اث اﯾﺮان � ی از ﻣ در اﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻫﺮ ﺟﺎ ﺑﺮوی رد پﺎی ﮕﺮی � ن . ﻃﺮد د ﺑﯿی و ﮕﺮان، ﻃ � د ﺮد پﺎرە ن اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ، ﺑﺮای ﻣﻠﻞ ت ک اﯾﺮای � ی اث ﻣﺸ � ی از ﻣ ﻫﺎی � ﺎن دﺷﻮار � ن ازﺟﻤﻠﻪ اﯾﺮاﻧ �� ﺗﺎر ﺖرا ازراە �� ﺗﻮان ﻫ » ﮕﺮی � د یﺳﺎز « ن ی ﺗبﯿن ﺸﺘﻮاﻧﻪ � ﮐﻪ � ﮐﺮد. راە آﺳﺎن و ﻣﺮد ی ﺧﺮد ﺟﺎودان اﯾﺮان را ﻫﻢ داﺷﺘﻪ بﺎﺷﺪ و ﺗﻤﺎﯾﺰﻫﺎ ﻣ گ � ع ﻓﺮﻫﻨ � ت ام بﻪ ﺗﻨ � ت ک و اﺣ � ی اث ﻣﺸ � اذﻋﺎن بﻪ ﻣ � � ﺎن ﻣﺮد

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2