ایران فرهنگی

ﺖ �� و ﻫ � ﺎن ﻓﺎر � ز ﺳﻪ � ﻫﺎی ﻣ گﺎﻧﻪ | ﮔﻔﺘﮕﻮ بﺎ ﻮش آﺷﻮری � دار ۲۹ ی ی ﻧﺪا � ﭼﺸﻤﮕ دورە � ﺎ � ﺎت ﺳ � ﻪ ادﺑ � ﺷﺖ. دﺳﺖ بﺎﻻ ﺷب ش � ی وﻃﻪ ی ﻣ آزادی � ﺪﺋﻮﻟﻮژی � ﺑﻮد در ﺧﺪﻣﺖِ ا ﺧﻮاﻫﺎﻧﻪ ی آن روزگﺎر. - ً در دﻫﻪ � در ﻫﻤﺎن دوران ﻣﺜ � و ن پﺎﻧﺰدە ﻌی � ، ی ﭼهﻞ - � ﺴﺖ ﺳﺎ � ﺑ ت ﺧﺎﻧﻠﺮی ﺗﻼش � ﺎﺳﺖ دﮐ � ﺎد ﻓﺮﻫﻨﮓ بﻪ ر � بﻌﺪ از آن ﺳﻔﺮﻫﺎ، ﺑن ی ﻫﺎی ف ﺑﺰرگﺎن ﻓﺮﻫﻨﮓ و ادب ﻫﺮ دو � ﺑﺮای ﻣﻌﺮ ﺴﺘﺎن و � ﮐﺸﻮر اﻓﻐﺎ ﺎدداﺷﺖ � ً� ﮑﺴﺘﺎن داﺷﺖ. ﻣﺜ � ﺗﺎﺟ ش � ن ﮐﻪ ﻣﻨت ﻫﺎی ﺻﺪراﻟﺪﯾﻦ ﻋﯿی � ن ﮐﻪ ﺎ دوﺳﺘﺎی � نﺶ ﺷﻤﺎ � ن . وا ی ﺟﺎی � ﺪی ﺳ � ﺳﻌ � ﺷﺪ بﻪ ﺳ ﺪ � ﺪ � د ﺎدداﺷﺖ � و اﯾﻦ ﺶ و � ﺎ � ﻫﺎ را ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﺮدە ﺑﻮدﻧﺪ، ﭼﻪ ﺑﻮد؟ راﺟﻊ بﻪ ز � ﺶ ﭼﻪ ﻓﮑﺮ � ﻣﺤﺘﻮا ﮐﺮدﻧﺪ؟ - ب �� ﺗﺎﺟ � ﺎن و ﺳبﮏﮔﻔﺘﺎر � ﺑﺮای ﻣﻦ ز ﺖ ﻧﻮﺷﺘ � ﺎﻟ � ﮏ د � ِ ﻪ ﻋﻨﻮان ﺎری ﺎس بﺎ � بﻪ ﻋﻨﻮان ﻓﮑﺮ و ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﻫﻢ در ﻗ � بﺎﻣﺰە و ﺟﺎﻟﺐ ﺑﻮد. و � ﻓﺎر � ی ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺎی � ﺎت ارو � و ﻫﻢ آﻧﭽﻪ از ادﺑ � ﮏ ﻓﺎر � ﺎتکﻼﺳ � ادﺑ � ی � ﺷﺪ، ﭼ ﺗﺎزە ﺎت ﻣﺪرن ﻫﻢ از آﻧﭽﻪ در آن � ﺪگﺎە ﻓﺮﻫﻨﮓ و ادﺑ � ای در آن ﻧﺒﻮد. از د � ﺪ � زﻣﺎن در اﯾﺮان ﺗﻮﻟ ﺲ � ﻧﺪە ﻣﺎ ﺷﺪ وا ﺗﯿﻎ ﺗﺮور � ﺮ � ﺗﺮ ﺑﻮد. اﻟﺒﺘﻪ، در ز و ﺎن � ن ز ﻧﻮﺷﺖ ﻫﻤگﺎی � ن ، اﯾﻦ ﺴﻮر اﺳﺘﺎﻟﯿی � ﺳﺎ ﻫﺎ و ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻫﺎ د ر ﻓﻀﺎی ﺴﺘﻪ و ﺧﻔﻘﺎن ﮔﺮﻓﺘﻪ � بﺎ � ﺎنِ رو � ی ﺷﻮروی ﺑﻮد، ﺣﺘﺎ ز � ی اﺗﺤﺎد ﺟﻤﺎﻫ ﺎت � ی اث ﺷﮑﻮﻫﻤﻨﺪ ادﺑ � ﻣ اش در ﻗﺮنِ ﻧﻮزدﻫﻢ. - بﻪ ﺗﻔﺎوت � و ﺎن در آﻧﺠﺎ ﺟﻮر � ﺪﮐﻪ ز � ﻫﺎ ﺗﻮﺟﻪﮐﺮدە ﺑﻮد � د ﮕﺮی رﺷﺪ ﮐﺮدە اﺳﺖ؟ - اﺳﺖ. بﺎ �� اﯾﻦ ﺗﻔﺎوت ﻃﺒ ﻓﺎﺻﻠﻪ ف �� ی و ﺷکﺎف ﺗﺎر ﺎی � ی ﺟﻐﺮاﻓ - بﻌﺪ ئ از ﻪ ﺷﺪ و بﻌﺪ ﺟﺰئ � پ اﺗﻮری روﺳ � ش از اﻣ � ﺎﻧﻪ بﺨ � ﺎی ﻣ � از اﯾﻦ ﮐﻪ آﺳ ﻪ � پ اﺗﻮری روﺳ � اﻣ ��� ی ﺑﻮﻟﺸ - � ی ز � در آن ﺟﺎ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛ � ﺎن ﻓﺎر � ز ﺎن ﻗﺮارﮔﺮﻓﺖ و واژە � رو را ﻓﺮاوان ﺟﺬبﮐ � ﻫﺎی رو ﺮد. ﻫﻤﭽﻨﺎن ﮐﻪ ﻣ ﺎ ﻤﻪ � در اﯾﺮان، از ﻧ ﻢ و آﻧﭽﻪ از � ﺴﻪ ﺑﻮد � ﺎن ﻓﺮا � ﻧﻔﻮذِ ز � ﺮ � ی ﻗﺮن ﻧﻮزدﻫﻢ، ز

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2