ایران فرهنگی

گ � اﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨ ٣٢ ﺎن بﺎ ﻧﺎم � ﮏ ز � ﻢ ﺷﺪن � اﯾﻦ ﺗﻘﺴ ﺎن، ﭼﻘﺪر � بﻪ ﭼﻨﺪ ز � ﮔﺬاری رﺳ رابﻄﻪ ی ﻣﺴﺌﻠﻪ � را � ﺖ ﻣ �� ﺎن بﺎ ﻫ � ی ز ﺎ ﻣﺨﺪوشﮐ � ن ی ﺗﻮاﻧﺪ ﺗﻌﯿن ﻨﺪ ﮕﺮی بﺪﻫﺪﮐ � ﺎ ﺷکﻞ د � ﻢ؟ � ﮕﺮی بﺎﺷ � ﻒ د �� ﺎزﻣﻨﺪ ﺗﻌ � ﻪ ﻧ - پ اﺗﻮری � اﻣ � ف ت ﺎﻓن � ﺎن � بﺎ پﺎ ﺸﺎﻣﺪرن رابﻄﻪ � ﻫﺎی ﭘ ﺎن ﻧ � ی دوﻟﺖ و ز � ی � � دﮔﺮﮔﻮن ﺷﻮد. از آﻏﺎز دوﻟﺖ � ﻮط �� ﻫﺎی ﻣﺪرن، ﮐﻪ ﻣ ﺷﻮد بﻪ ﻗﺮن ﻧﻮزدﻫﻢ ار ﺸﺎﻫﻨﮓ اﯾﻦ ﻣﺎﺟﺮا � ﺴﻪ ﭘ � ﺎ )و ﻓﺮا � و ﺳﺖ(، دوﻟﺖ ﻫﺎ ﺷکﻞ ﺗﺎزە � ﺪا � ای ﭘ ﺴﻪ، بﺎ آﻣ � ﮐﻨﻨﺪ. در اﻧﻘﻼب ﻓﺮا ﺪنِ ﻣﻔهﻮمِ ﻓﺮﻣﺎﻧﻔﺮﻣﺎ � ی ی » ﻣﻠﺖ « ، ﺗﺨﻢ » دوﻟﺖ - ﻣﻠﺖ « � ﻣﺪرن کﺎﺷﺘﻪ ﺷﻮد و بﺎ ﺣﮑﻮﻣﺖ � ﺖ � ن ﺗثﺒ ﻧﺎپﻠﺌﻮئ ﺴﻪ، از � ﻫﻢ، بﻪ دﻧبﺎلِ ﻓﺮا � ﺴﻤﺎر � ﺷﻮد. آﻟﻤﺎن ﺑ ﺪ آوردنِ � ت ﻫﻢ بﺎ پﺪ ﺸﺎﻫﻨگﺎن اﯾﻦ ﻣﺎﺟﺮا اﺳﺖ. اﻧﻘﻼب ﺻﻨﻌی � ﭘ » اﻗﺘﺼﺎد � ﻣ « ﺎدی در ﺷکﻞ � ﻧﻘﺶ ﺑن � ﺪا � ﭘ � ی ی ﻣﺮزﻫﺎی ﻣ � ﮔ ، ﺲ ﮐﻨﺪ. ﺳپ ﻫﻤﻪ ی اﯾﻦ ﻣﻔهﻮم ی پﺎ ﺎی � ی بﻪ ﮐﺸﻮرﻫﺎی آﺳ ﺎی � ﻫﺎ از راە اﺳﺘﻌﻤﺎر ارو � ﻤﻪ � ﺎن ﻫﻢ از ﻧ � ﮔﺸﺎﯾﻨﺪ. اﯾﺮاﻧ ی ﻗﺮن ﻧﻮزدﻫﻢ رﻓﺘﻪ � رﻓﺘﻪ آﺷﻨﺎ ﺷﻮﻧﺪ بﺎ ﺴﻪ . در اﯾﻦ ﺑﺮﺧﻮرد � ﺎنِ ﻓﺮا � ت از راەِ ز � ﺸ � ﺎ و ﻫﺮﭼﻪ ﺑ � ارو » ﻣﻨﻮراﻟ ﻔﮑﺮﻫﺎ « � ﺪا � ﻫﻢ ﭘ ﺪە � ﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ ا ﺎ، بﻪ � ﻫﺎی ﻣﺪرن را از ارو � و ﺴﻪ، ب � ﮋە از ﻓﺮا ﻪ � ﺧﻮد � ﺟهﺎنِ ﺑﻮ ﺪە � ا � ﻓﺸﺎر � ﺮ � آورﻧﺪ. در اﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ و ز ﻫﺎی ﻣﺪرن ﺎن � اﺳﺖ ﮐﻪ ز ف ی � ﻧ � ﻓﺎر - ﻣﺎﻧﻨﺪِ ﻫﻤﻪ ﺎن � ی ز ﮕﺮ ﮐﻪ در درونِ � ﻫﺎی د ﻣﺪرنِ دوﻟﺖ � ﺳﺎﺧﺘﺎر - ﺎن � ﻣﻠﺖ بﻪ ز ﻫﺎی » � ﻣ « بﺪل ﺷﺪﻧﺪ - � درﻣﻘﺎمِ ز ﺎنِ پ ا � ﺸﺎﻣﺪرنِ اﻣ � ب در ﺟهﺎنِ ﭘ ﻧﻮﺷﺘﺎری و ادی � اﺻ � ب و ادی گ � ﻓﺮﻫﻨ � ﺗﻮری ﻨﺪی � ن ، در درون ﻣﺮز اﯾﺮای ﻫﺎی ﺗﺎزە ی » دوﻟﺖِ اﯾﺮان « را ب � ﺎنِ ﻣ � ز � ﻧﻘﺶ ﻪ � ﮔﺮدن در ﺧﺪﻣﺖِ دوﻟﺖ و ﻧهﺎدﻫﺎ و � � ﺎ � ش اﺳﺖ ﺳ � ی د ﮐﻪ ﻧﻘ � ﮔ ن . ی � ﺪِ آن ﻧ � ﺪ �� ﻧ � ﺳﺎﺧﺘﺎر - � ﺷﻤﺎ ﺪ ﻣﻔهﻮم ﺗﺎزە ��� ﮔ � ﺪ � را پﺪ � ی ﻣﻠﺖ ﻣﺮزﻫﺎی ﻣ آورد ﮐ ﻪ ن آن بﺎ دوﻟﺖ و ﻧﮕهبﺎی ﻫﻢ � ﺎن ﻣ � ﺎز بﻪ ز � اﺳﺖ. آﻧگﺎە ﻧ � ﻣ � ﺶ � ار ﺲ ﻣﻔهﻮم ﻣﺪرن ﻣﻠﺖ � ﺶ از ﺗﺄﺳ � ﻢﮐﻪ ﭘ � پ ﺳ � ﺶ آﻣﺪ. ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑ � ﭘ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2