ایران فرهنگی

ﺖ �� و ﻫ � ﺎن ﻓﺎر � ز ﺳﻪ � ﻫﺎی ﻣ گﺎﻧﻪ | ﮔﻔﺘﮕﻮ بﺎ ﻮش آﺷﻮری � دار ۳٥ - ً� اﺳﺖ. ﻣﺜ � ﺪ بﺤﺚ ﻣه � ﺗﺤﻮل ﺳبﮏ ﻧﻮﺷﺘﺎر ﻫﻢ در دوران ﺟﺪ ﺎدداﺷﺖ � ﻢ بﻪ � ﺮ ﺑﺮﮔﺮد � ا او ﻣﺜ � � ﻢﮐﻪ ﻧ � ﺑیﻨ � ن ﻫﺎی ﺻﺪراﻟﺪﯾﻦ ﻋﯿی ﻞ ﺴﻨﺪە �� ﻧ ﻫﺎی دورە ش وﻃﻪ � ی ﻣ ﻢ ﺷﻤﺎل و � ﺴ � ی ﺧﻮدﻣﺎن ﭼﻮن � ن ﺟﺪا ﻧﺨبگﺎی � � دﻫﺨﺪا، از ﻧ ﺎن وﺟﻮد � ﺎز بﻪ ﺳﺎدە ﺷﺪن ز � ﺷﻮد. ﻧ دارد ﺑﺮای اﯾﻦ ﮐﻪ ﺣﻮزە ی ﻧﻮ � � ﺷﺘﺎر دارد ﻋﻤﻮ ﺷﻮد و از داﯾﺮە ی � ﻧﺨبگﺎن ﻓﺮاﺗﺮ � ب ﺮ ﻧﺨبگﺎن بﺎ ﺳنﺖ ادی � رود. ا ﺴﻨﺪ، ﻣ �� ﻧ ﺮدم ﻋﺎدی بﻪ ﺷﯿﻮە ﮏ � یﮔﻔﺘﺎری ﺧﻮد ﻧﺰد ﺳﺎدە � اﻧﺪﮐﻪ ﻃبﻌﺎ ﺗﺮ اﺳﺖ و اﻟ ﺒﺘﻪ ﻫﺮ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻟهﺠﻪ ی ﺧﺎص ﺧﻮد را ﻫﻢ دارد. - ﻧﻔﻮذِ ﻓﺮﻫﻨﮓ � از روزگﺎر ت بﻪ ﻓﺮﻫﻨ ﻣﺪرن در ﭘﺮﺗﻮ اﻧﻘﻼب ﺻﻨﻌی ﮓِ � ﻫﺎی ﻤﻪ � ی از ﻧ ﺎی � آﺳ ی ﻗﺮن ﻧﻮزدﻫﻢ، ﺻﺤﻨﻪ رﻓﺘﻪ � ی اﺟﺘﻤﺎ - رﻓﺘﻪ در ﺎر � اﺧﺘ � ﺻﻨﻌﺖ ﭼﺎپ و ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت ﻗﺮار ی د ﮐﻪ ﻣﺨﺎﻃﺐ � ﮔ اش ﻫﻤگﺎن اﺳﺖ و ﺎنِ ﮔﻔﺘﺎر، � ﺪ بﻪ ز � ﺎنِ ﻧﻮﺷﺘﺎر بﺎ � ﺎر و وزرا و ﻋﻠﻤﺎ و ادبﺎ. ز � ﻧﻪ ﺗﻨهﺎ ﺷﺎە و در ﺎم � ﮏ ﺷﻮد و ﭘ � ﺎﻧﻪ، ﻧﺰد � ﻋﺎﻣ � ﺶ �� ﺣﺘﺎ ﮔ ﺪە � ا � ﺎ � ﻫﺎی ﺳ � و اﺟﺘﻤﺎ از درﺧﺸﺎن �� . ﻣﺪرن را از راە ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت بﻪ ﻋﺎﻣﻪ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ ﻦ اﯾﻦ �� ﺗ کﺎرﻫﺎ ب دﻫﺨﺪا اﺳﺖ بﺎ ﻣﻘﺎﻟﻪ �� ا � در اﯾﺮان کﺎر ﻋ ﻫﺎی اش بﺎ ﻋﻨﻮان » ﺪﭼﺮﻧ - و - ﭘﺮﻧﺪ « در روزﻧﺎﻣﻪ ی ﻞ � اﻓ � ا � ﺻﻮر . - گ ﮐﺮدە � ض را زﻧﺪ � ﺣﺎ � ﺷﻤﺎ بﻪ ﻫﺮ ﺣﺎل بﺨﺶ اﻋﻈﻢ ﻗﺮن ﺷﻤ � ا ﺪ و ن دوران و بﻌﺪ ی در ﻫﻤن ﺖ �� ﻧﻘﺶ ﻣﺮﮐﺰی در ﻫ � ﺎنِ ﻓﺎر � ش وﻃﻪ ز � از ﻣ � ﻢ � پ ﺳ � ﺮ از ادبﺎی آن دورە ﺑ � ﺪا ﮐﺮد. ا � ﺎن ﭘ � اﯾﺮاﻧ � ﻨﺪ ﻫﻤ �� ﮔ ﺸﻪ � ﺎد � � ﻫﻤﯿﻨﻄﻮر ﺑﻮدە اﺳﺖ، از ﺳﻌﺪی و ﺣﺎﻓﻆ و ﻓﺮدو ﮐﻨﻨﺪ. و � بﻪ � ﺖ ﻣ �� ﺎن در ﻫ � ف ز ت ﺎﻓن � ﺖ �� اﯾﻦ ﻣﺮﮐ ت ﺗﺎ ﭼﻪ اﻧﺪازە ﺟﺪ درﺳی ﺪ � ﻢ؟ � اﺳﺖ و ﭼﻪ اﻧﺪازە ﻗﺪ - ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﮔﻔﺘ در � ﺖِ ﻣ �� ﻫ � ﺎن بﻪ ﻋﻨﻮانِ ﺷﺎﺧﺺ � ت ز ﺎی ﺳﻨی � ﻢ، در دﻧ � ﺎدِ آن � ﺎری ﮐﻪ ﺑﺮ ﺑن �� و ﻓﺮﻫﻨﮓِ ﭘ � ﺎنِ ﻓﺎر � ﺮﭼﻪ ز � ﺮا، ا � ﺎن ﻧﺒﻮد. ز � ﻣ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2