ایران فرهنگی

گ � اﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨ ٣٦ ت دە � ﺎرﮔﺴ � ﺴ � ی ﺎی � ﺪە ﺷﺪ، ﻗﻠﻤﺮوﺟﻐﺮاﻓ �� آﻓ ای را در ﻗﺎرە آ � ی ﺎن � ﺎ ﺗﺎ بﺎﻟ � ﺳ � در ﺑﺮ ﮔﺮﻓﺖ - ش ق � ﮐﻪ در � ﻓﺎر گ � ﺎی ﻓﺮﻫﻨ � از آن بﻪ ﻧﺎمِ دﻧ � ﺷﻨﺎ ن ﺎ اﯾﺮای � ﺎن � ز ﻣآب ) Persianate world � ( ﻧﺎم ﺑﺮﻧﺪ - ن ی بﻪ ی � اﻣﺎ ﻫﻨﻮزﭼ ﻧﺎم » ﻣﻠﺖ « ﻪ � ﻣﺪرن، ﺑﺮ پﺎ � � ﺎ � ﺳ � بﻪ ﻣﻌﻨﺎی ّﻪ �� ی ﻧﻈ ی ﻗﺮاردادِ ن ، ﻌی � . ﺎﻣﺪە ﺑﻮد � ﺪ ﻧ � ، پﺪ � اﺟﺘﻤﺎ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺎن � ﺑن � ن ﺴﺎی � ی ا ﮔﺬ دوﻟﺖ � ار بﺎ ﺧﻮاﺳﺖِ )ارادە ن ( ﻫﻤگﺎی � ی ن ی بﻪ ﻧﺎم ی � ﺠﻪ، ﭼ � . در ﻧت » � ﺎنِ ﻣ � ز « ﻫﻢ � ﻧ ﺎر � ﺴﺖ وﺟﻮد داﺷﺘﻪ بﺎﺷﺪ. آﻣﻮزش ﻫﻢ، در اﺳﺎس، در اﺧﺘ � ﺗﻮا ن ، ﻫﻤﺎن ﻣﮑﺘﺐ ﻌی � . ن ﺑﻮد ﻧهﺎدﻫﺎی دﯾی ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ و ﻣﺪرﺳﻪ ی ﮐﻪ ب ﻫﺎی ﻪ بﭽﻪ ﻫﺎی ﺧﺎﻧﻮادە � ف ت ﺶ ﻣﺮﻓﻪ ﺳﻮاد ﺧﻮاﻧﺪن و ﻧﻮﺷن � ﻫﺎیکﻤﺎﺑ آﻣ ﻮﺧﺘﻨﺪ ﺎ ﻣﻼ و آﺧﻮﻧﺪ � ن ن ، ﻋﺎﻟﻤﺎن دﯾی ی � ﺶ از ﻫﺮ ﭼ � ﺎ در ﻣﺮاﺣﻞ بﺎﻻﺗﺮ، ﺑ � � ﭘﺮورد ﺎن � ﻧﺪ ﮐﻪ از ﻣ � ی ون � ﺐ ﻫﻢ ﺑ � ﺐ و ﻣﻨﺠﻢ و اد � ﺷﺎن ﻃﺒ ﺪ. آﻣ ﺴبﺖ � ﺪ از ﭘﻨﺞ � کﻢ ﺑﻮد. ﺷﺎ �� ﺖ ﻫﻢ ﺧ � ﺷﺎن بﻪ کﻞ ﺟﻤﻌ - ﺷﺶ درﺻﺪ � ﻓﺮاﺗﺮ ﻧ ﺎ � ف ﺷﺪن آﻣﻮزش در ارو رﻓﺖ. اﻣﺎ در ﻗﺮنِ ﻧﻮزدﻫﻢ بﺎ آﻏﺎز ﻫﻤگﺎی � ﻧهﺎدﻫﺎی ﺳﮑﻮﻻر ﻣﺪرن ﺑﺮای آﻣﻮزاﻧﺪن ﻋﻠﻢ ﻣﺪرن و ﭘﺮورش � ی ﺎی �� بﺎ ﺑ ﺴﺎن � ا ﻫﺎ بﺎ ﻣﻌ ف ﮐﻪ بﺎ ﻣﻔهﻮم آزادی بﻪ ﺴﺎی � ف ا ﻌی � ، ّﺖِ ﻣﺪرن � ﺴﺎﻧ � ﻨﺎی ا ﺴﺘﻢ پﺎی اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ � ﻞ ﻗﺮنِ ﺑ � آﺷﻨﺎ ﺷﺪە اﺳﺖ، از اوا � ﺎ � ﺳ � ﻣﻌﻨﺎی ن ی زﻣن � ﻧهﺎدﻫﺎ بﻪ پ اﺗﻮری � ی و اﻣ ﺎی � ﻫﺎی آﺳ ن بﺎز ﺷﺪ. ی � ﻫﺎی ﮐهﻦ آن ﻧ ﻨﺪی � ن بﺎ ﻣﺮز ی � ﮐﺸﻮر اﯾﺮان ﻧ دوﻟﺖ � ن و ﺳﺎﺧﺘﺎر ﮐﻨﻮی � ﺎ � ﻫﺎی ﺳ - ﻣﻠﺖ از پ ی اﯾﻦ د � آﻣﺪﻫﺎی ن اﺳﺖ. بﺎ اﯾﻦ روﻧﺪ ﺑﻮدﮐﻪ ﻣﺎ �� ﺗﺎر �� ﮔﺮد » ﺎن � اﯾﺮاﻧ « ، ن ﻌی � ، ّﺖِ پﺎدﺷﺎە � ﮕﺮ ﻣﺮدﻣﺎن در اﯾﻦ ﻗﺎرە، از ﺑﻨﺪگﺎنِ ﺧﺪا و رﻋ � و د ب ﻣﻮﺟﻮداتِ ی ﺎر، بﻪ ﻋﻀﻮی از � ﺑهﺮە از ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ارادە و اﺧﺘ ﺟﺎﻣﻌﻪ � ی ﻣ ،� ﻗﺎﻧﻮنِ اﺳﺎ � ن ، بﻪ ﺻﻮرتِ ﻧﻈﺮی و ﺑﺮ اﺳﺎس ﻌی � . ﻢ � ﻞ ﺷﺪ � ﺗبﺪ ﺴﺎن � ا ﻫﺎی ﺻﺎﺣﺐ - ا ﺎ دوﻟﺖ، از راەِ ﻧﻤﻮدِ ﺧﻮاﺳﺖِ � � ﺎ � ﻗﺪرتِ ﺳ � ﺎر � ﺧﺘ ی ﺑﻮد ﮐﻪ بﺎ ﺷکﻞ � در اﻧﺘﺨﺎبﺎت. در اﯾﻦ ﻣﺴ � ﺟﻤ ی ی دوﻟﺖ � ﮔ - ﻠﺖِ ﻣ ض ورتِ � ت آن، و ﺴئ � ﻧﺎﺳﯿﻮﻧﺎﻟ � ﺪﺋﻮﻟﻮژی � ﺖ و ا � ش وﻃ � ﻣﺪرن، بﺎ اﻧﻘﻼب ﻣ ﺎن � ﺑن ﻧهﺎدﻫﺎی ﻣﺪرنِ دوﻟﺖ وکﺎرﮐﺮدﻫﺎﺷﺎن، وﺟﻮدِ � ﮔﺬاری » � ﺎنِ ﻣ � ز «

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2