ایران فرهنگی

ﺖ �� و ﻫ � ﺎن ﻓﺎر � ز ﺳﻪ � ﻫﺎی ﻣ گﺎﻧﻪ | ﮔﻔﺘﮕﻮ بﺎ ﻮش آﺷﻮری � دار ۳۷ � ض وری ﺷﺪ. در ﻧت � ض ی � ﻧ ی اثِ ﺑﺰرگ ﻧﻮﺷﺘﺎری و � بﺎ ﻣ � ﺎنِ ﻓﺎر � ﺠﻪ، ز ﻪ � ﻓﺮﻫﻨﮓِ ﻣﺎ ﺖ � � � ا � ف ت ی اﻣﻮن آن ﺷکﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮد، و ﺳﺨﻦ ﮔﻔن � وریﮐﻪ ﭘ ﻧﺎﻣﺰدِ اﯾﻦ ﻣﻘﺎم ﺑﻮد و در اﯾﻦ بﺎرە ﻫﯿﭻ �� ﻣﺮدم بﻪ آن، بﻪ ﺻﻮرتِ ﻃﺒ ﮏ � ض و ﻫﺮ ض وﮐﺮد و ﻣﺎزﻧﺪرای ﺠﺎی � ﺎ � ش وﻃﻪ، از آذر � ﺸﺎﻫﻨگﺎن ﻧهﻀﺖ ﻣ � از ﭘ ﮕﺮ، ﺷ � د � ﺶ �� ﺎن وﮔ � ز ﮏ ﻧﺪاﺷﺖ. - ﺑﻮد � ﺎن ارﺗبﺎ � ﮏ ز � ﺸﺎﻣﺪرن ﻫﻢ � ــــﺦ دوران ﭘ � ﺗﺎر � از ﻧﻈﺮ � ﺎن ﻓﺎر � ز ﺎن � ﮐﻪ ﺣﺘﺎ بﻪ ز � ﺑﺮای اﻗﻮا � ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺻﺤبﺖ ﮐﺮدﻧﺪ. - ﮏ بﻪ ﻫﺰارە در ﻣﻨﻄﻘﻪ � ــــﺦ ﻧﺰد � ﮏ ﺗﺎر � در � ﺎن ﻓﺎر � ز گ � ی ﺑﺰر ﺎی � از آﺳ ف ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ ﺷبﻪ ﮑﺴﺘﺎنِ ﮐﻨﻮی � ﺴﺘﺎن و اﯾﺮان و ﺗﺎﺟ � ﻣﺮﮐﺰی از اﻓﻐﺎ ەﻗﺎر ی ﻫﻨﺪ ﺎن � ن ، بﻪ ﻗﻮل ز پ اﺗﻮری ﻋﺜﻤﺎی � و اﻣ ﮏ � ، ﺷﻨﺎﺳﺎن » ب � ﺎﻧ � ﺎن ﻣ � ز « ) lingua franca ﻠﻪ � ( ﺑﻮد و وﺳ ﺑﺮای ﮐﺴﺐ وکﺎر و ﺗﺠﺎرت ﻫﻢ. رﻓﺖ � ی ارﺗبﺎ و آﻣﺪ کﺎروان ﺴﺘﺎن و اﯾﺮان، ﺗﺎ � ﺎﻧﻪ و اﻓﻐﺎ � ﺎی ﻣ � ف و ﻫﻨﺪ بﻪ آﺳ ی ﻫﺎ از ﭼن ﮏ دو � ﺎزداﺷﺖ ودر � ت ک ﻧ � ﺎن ﻣﺸ � ﮏ ز � ﺲ بﻪ � ن ا ی � پ اﺗﻮری ﺑ � اﻣ ر ن ان ﻃﻮﻻی ی اثِ � بﺎ ﻣ � ﺎنِ ﻓﺎر � اﯾﻦ ﻧﻘﺶ را داﺷﺖ. از اﯾﻦ ﮔﺬﺷﺘﻪ ز � ﺎن ﻓﺎر � ز ﻢ ﺷﺎﻋﺮاﻧﻪ � ﻋﻈ و ﺳﻌﺪی و ﻣﻮﻟﻮی و ﺣﺎﻓﻆ و � ﺎنِ ﻓﺮدو � گﺎەِ ز � ، در ﺟﺎ ﻧﺎم ﺎﻧﻪ � ف ، ﻓﺮﻫﻨﮓِ ﺻﻮﻓ ی ﮕﺮ، و، ﻫﻤﭽﻨن � ﻫﺎی ﺑﺰرگ وﮐﻮﭼﮏ د ﻒ ی ﻟ � ﻄ ﺷﺪە و بﻪ ﻣﺮﺗبﻪ ی » � رﻧﺪی « ﺪە � ﻋﺎرﻓﺎﻧﻪ رﺳ ا گ � ی آن، ﮐﻪ بﺨﺶ ﺑﺰر ز اﯾﻦ ﺎت ﺣﺎﻣﻞ آن ﺑﻮد، ﺑﺮای دە � ادﺑ ﮕﺮﮐﻪ در اﯾﻦ ﭘهﻨﻪ � ﻫﺎ ﻗﻮم د ﻢِ ی ﻋﻈ � � ی ﺎی � ﺟﻐﺮاﻓ ﺴتﻨﺪ ﺟﺎذبﻪ � ز ی ﻓﺮاوان داﺷﺖ. - ﭼﻨﺎن ﮐﻪ ﻪ � ﺎ در ﺗﺮﮐ � ن ﻧﻘﺶ را داﺷﺖ ی در ﻫﻨﺪ ﻫﻢ ﻫﻤن ن . ی ﻋﺜﻤﺎی - در دورە ﻨﻪ �� ای، دﯾ � ﺗﺮ از اﯾﻦ دوران، ﺑﺮ » ﺸﻢ �� راەِ اﺑ « ﺎن ﺳ � ، ز ﻐﺪی دا � گﺎ � ن ﺟﺎ ی ﻫﻢ ﭼﻨن در ﻫﯿﭻ � ﺷﺘﻪ اﺳﺖ. اﻣﺎ ﻓﺎر ﮐﺪام از اﯾﻦ دوران ﻫﺎ، � ی ﮐﻪ اﻣﺮوز بﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﻢ، � ﻓهﻤ » � ﺎن ﻣ � ز « ت � ﺎنِ ﻣﺸ � ﻪ ز � ﻧﺒﻮدە بﻠ ﮏ � ِ ک ﺣﻮزە ﺑﺰرگ ﺑﻮدە اﺳﺖ و داﻣﻨﻪ � ن ی ﺗﻤﺪی ﺎر ﭘهﻨﺎور � ﺴ � پ اﺗﻮری آن � ی اﻣ ﺗﺮ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2