ایران فرهنگی

گ � اﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨ ٣٨ � ف ﺰە ﺷﺪنِ ﻣﻔهﻮمِ ﻗﺮآی � ﺲ ازﺳﮑﻮﻻر � ، اﯾﺮان. در واﻗﻊ � ﺎ � پ اﺗﻮی ﺳ � از اﻣ ﻣﻠﺖ در ﻣﺪرنِ واژە � ی بﺎر ﻣﻌﻨﺎی � ف ت ف و ﮔﺮﻓن ﻋﺜﻤﺎی � ی » ﻧﺎﺳﯿﻮن « � از ز ﺎنِ ﺴﻪ و آوردن آن بﻪ اﯾﺮان بﻪ دﺳﺖِ � ﻓﺮا » ﻣﻨﻮراﻟﻔﮑﺮان « ن ﺻ ی ، در ﻫﻤن ﺪ و ﺴبﺖ را ﻫﻢ بﻪ آن ﭼﺴبﺎﻧﺪە � ﺎی � اﻧﺪی ﺳﺎل اﺳﺖ ﮐﻪ ﻢ و واژە � ا ی » � ﻣ « را از آن ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺎی ﻣﺪرنِ � در دﻧ � ﺎ � ﺮد ﺳ � ﻢ ﮐﻪ ﻣﻔهﻮمِ ﭘﺮکﺎر � ا ﻣﺎ اﺳﺖ. - ﻞ ﺷﺪ بﻪ � ﺎن ﺗبﺪ � ﺴﻞ ﺷﻤﺎ ز � ﺧﺐ، ﭼﻄﻮر ﺷﺪﮐﻪ بﻪ ﺧﺼﻮص ﺑﺮای ﻣﺴﺌﻠﻪ از اﻓﺮاد ﺷﺎﺧﺺ آن �� ای ﻣﺮﮐﺰی. ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﺷﻤﺎ ﺧﻮدﺗﺎن، ﮐﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ � گ از ﻋﻤﺮﺗﺎن را ﺑﺮ � ﺑﺰر � ﺪ، بﺨﺶ � ﺴﻞ ﻫﺴت � ﺎن � ی ز ﮔﺬاﺷﺘﻪ ﺪ. � ا - دوﻟﺖ � ف ت ﺎنِ ﺷکﻞ ﮔﺮﻓن �� ﺟ - ﻧهﺎدﻫﺎی � ﺶ � ﺪا � ﻣﻠﺖِ ﻣﺪرن در اﯾﺮان و ﭘ ﺮ ﻣﺴﺌﻠﻪ ��� ﻧﺎ � ﺸگﺎ � ش و دا � ش و آﻣﻮز �� اداری و ار را � ﺎن ﻣ � ی ز ﻫﻢ در اﯾﺮان، بﻪ گ � ح ﮐﺮدە ﺑﻮد. و ﻣﻨﻮراﻟﻔﮑﺮانِ ﺑﺰر � ﮋە در دورانِ رﺿﺎﺷﺎە، ﻃ � و ض ورت � ض ، ﺑﻨﺎ بﻪ � ﻓﺮو � ﻫﻤﭽﻮن ﻣﺤﻤﺪﻋ � ﺎزﻫﺎی روزگﺎر � ﻫﺎ و ﻧ » ﺠﺪّد ﺗ « ، � � در ﻓﮑﺮ - و - ﺑﻮدﻧﺪ. بﺎ ﻫﻤﺖِ او ﺑﻮد ﮐﻪ � ﺎنِ ﻣ � ﺳﺎﻣﺎن دادن بﻪ اﯾﻦ ز ن ی ﻧﺨﺴﺘن ﺎن اﯾﺮان � ﻓﺮﻫﻨﮕﺴﺘﺎنِ ز ف در ﻫﻤﺎن دوران بﺎ اﯾﻦ ﻫﺪف ﺑﺮ پﺎ ی � ﻧ ﺷﺪ. دﻫﺨﺪا ﺳپﺲ کﺎر روزﻧﺎﻣﻪ ن ی و ﺷﺎﻋﺮی را زﻣن گ � ﺴﻨﺪ �� ﻧگﺎری و ﻧ ﻣﻠﺖ � ﮔﺬاﺷﺖ و، بﺎ ﻫﻤﺎن ﻧﮕﺮش � ز � ب ی اثِ ادی � ﻣ � بﺎوراﻧﻪ ﺑﺮای ﮔﺮدآوری نِ ﺎ ، بﻪ دﻧبﺎلِ ﭘﺮوژە � ﻓﺎر ﻒِ � ﻢِ ﺗﺄﻟ � ی ﻋﻈ ﻟﻐﺖ ﻧﺎﻣﻪ ﺧﻮد � رﻓﺖ و ﻋﻤﺮ را ی � ﻢ ﮐﻪ بﺎ � وی را دار � ف ﮐﺮد. از ﻫﻤﺎن دوران اﺣﻤﺪ ﮐ � پﺎی آن ە � ﺶ و � ی ا � ﭘ � ح � ﭘﺮﺷﻮر ﻃ � ﺎن را دﻧبﺎل � ﺳﺎزی ز ﮐﺮد. اﻟﺒﺘﻪ از ﮐﻮﺷﺶ ﮕﺮ، بﺎ ﺳبﮏ � ﺎرﮐﺴﺎنِ د � ﺴ � ﻫﺎی ﻘﻪ � ﻫﺎ و ﺳﻠ � ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎ ﻮن، در ﻫ ﺷﺎﺧﻪ ﻮنِ زﻣﯿﻨﻪ � ﺎی ﮔﻮﻧﺎ � ﺎن � ی بﺎزﺳﺎزی ز ﺎد ﮐﺮد. بﺎزﺳﺎزی � ﺗﻮان ب ﺮدِ ی � ف ازکﺎر ت ت بﻪ کﺎﺳن � ﺸ � ﻫﺮﭼﻪ ﺑ � ﺶ � وﮔﺮا � ﺎنِ ﻓﺎر � ز � ﺳب ﺣﺪ - و - � ﻣﺮز واژە ب و روی ﻫﺎی ﻋﺮی ﻤﺎری � ب ﺑﺮای درﻣﺎنِ ﺑ ن از ﻧﺤﻮ ﻋﺮی ﮔﺮدای ﻫﺎی

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2