ایران فرهنگی

گ � اﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨ ٤٤ � ﺎ ﺗﺮﺟﯿﺢ � ؟ ﻢ � ن بﺨﻮاﻧ را ﺗﻤﺪن اﯾﺮای ﻢ � ی ﺑﻨﺎﻣ ﺎی � دﻫﺪ آن را ﺗﻤﺪن آر � ﺎ ﮕﺮ؟ � ی د � ی � ﭼ - � گﻤﺎن گ � اﻣﺪانِ ﻓﺮﻫﻨ � ﮐﻨﻢ، ﺑﺮای ﻣﺤﺪود بﻪ ﻣﺮزﻫﺎی � ای ﮐﻪ ﻧگﺎ ن ﻧﺪارﻧﺪ، ﮐﻨﻮی � � ﺎ � ﺳ » ﺣﻮزە ن ﺗﻤﺪن ِاﯾﺮای � ی « ، بﺎ ﺗﻮﺟﻪ بﻪ اﺻﻄﻼح راﯾﺞ ﺎنِ اﯾﺮان � در ﻣ ن ﻌی � ، ﺷﻨﺎﺳﺎن Persianate world � ، ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻌﻨﺎ داﺷﺘﻪ ﮕﺮی ﺑﺮای � بﺎﺷﺪ. ﻣﻦ ﻧﺎم د � اش ﻧ ﺷﻨﺎﺳﻢ. واژە � ی » ی ﺎی � آر « ﻫﻢ بﻪ ﻧ ﻈﺮم رﻧﮓ �� ﺧ - و - ﺮدِ ﻣﻔهﻮم � ﻢ درکﺎر � ﺮ بﮑﻮﺷ � ﻣﻔهﻮمِ ﻧﮋادی دارد. ا � ﺑﻮی ﻫﺎ ﮏ � بﺎر � ، ﻢ، بﻪ ﻫﺮﺣﺎل � ن و دﻗﯿﻖ بﺎﺷ ی ﺑن - و - ﮏ ﻣﻔ � ﻣﺎ اﯾﻦ ﺟﺎ بﺎ � کﺎر هﻮمِ ﮏ ﺗبﺎر و ﻧﮋاد. � ت ک، ﻧﻪ از � اﺳﺖ و اﻗﻮامِ دارای ﻓﺮﻫﻨﮓِ ﻣﺸ گ � ﻓﺮﻫﻨ - ﺲ ﺑﺮای ﺣﻞ اﯾﻦ اﺧﺘﻼف � ﺪ از ﺣﻮز � ﻫﺎ بﺎ ە دور ﺷﺪ و بﻪ � ﺎ � ی ﺳ ﺣﻮزە ﮏ ﺷﺪ. � گ ﻧﺰد � ی ﻓﺮﻫﻨ - ب اﺳﺖ ﮐﻪ دوﻟﺖ اﯾﻦ در واﻗﻊ ﺗﻌﺼی � ﻫﺎ بﻪ آن داﻣﻦ زﻧﻨﺪ ﺗﺎ ﻗﺪرت ﻫﻢ ﮐﻪ � رﺳ � ﺖ ﮐﻨﻨﺪ. آﻣﻮزش � ﺧﻮدﺷﺎن را ﺗثﺒ » � ﺎن ﻣ � ز « را آﻣﻮ زش � ﻢ ﮐﻪ � ﺖ اﺳﺖ. بﺎز ﻫﻢ ﻓﺮاﻣﻮش ﻧﮑﻨ �� ی وﻣﻨﺪﮐﺮدنِ اﯾﻦ ﻫ � ﻧ � پ دﻫﺪ دری در اﯾﺮان دوﻟﺖِ ﺟﻤهﻮری اﺳ از راە � ﺖ ﻣ �� ﺖ ﻫ �� بﻪ ﺟﺎی ﺗﻘ � ﻼ ﺖِ �� ﺖِ ﻫ �� پ ﺗﻘ ﺴﺘﺎنِ ﺳﻌﻮدی، دری �� ، ﻣﺎﻧﻨﺪِ ﻋ � رﺳ � آﻣﻮزش » اﺳ � ﻼ « ﻘﺖ، � ﺧﻮد از اﺳﻼم و، در ﺣﻘ �� ﺶ ﺷ � اﺳﺖ، اﻟﺒﺘﻪ بﺎ ﺧﻮا » ﺖِ �� ﻫ � ﻣ « ﺖ ﺷکﻞ � ش وﻃ � ﻣﻨﻮراﻟﻔﮑﺮان از دوران اﻧﻘﻼبِ ﻣ � ای راﮐﻪ بﻪﮐﻮﺷﺶ ﮔﺮﻓﺘﻪ و در دورانِ ﺳﻠﻄﻨﺖِ ﭘهﻠﻮی بﺎزوﻫﺎ ش �� ش و اداری و ار � ی آﻣﻮز ﮐﻮبﮐﺮدە اﺳﺖ. � ، ﺧﻮد را ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮد - بﻪ گ از ﺷﻤﺎ ﻣﻘﺎﻟﻪ � ﺗﺎز ب در ﺎر ﺧﻮی � ﺴ � ی » ﺸﻪ � اﻧﺪ ﺎ �� ی ﭘ « د رج ﺷﺪە اﺳﺖ، بﻪ ﺑهﺎﻧﻪ ش ﺷﺪ. � ف ﻣﻨت ﮐﺪﮐئ �� ی ﮐﻪ از اﺳﺘﺎد ﺷﻔ ﺪﺋﻮئ � ی و ﺎن � ن در آﻧﺠﺎ بﻪ ﻧﺤﻮی ز اﺳﺘﺎد ﮐﺪﮐی ف ﻌی � ، در اﯾﺮان � ی ﻓﺎر � ﻫﺎی ﻏ ﺎن � ز � ﻫﺎی ﻗﻮ � ﻒ � ، را ﺧﻔ � و ﻣﺤ � ﮐﻨﺪ و ﺪ اﯾﻦ �� ﮔ ن و ت ﻫﺎ ﻣن

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2