ایران فرهنگی

ﺖ �� و ﻫ � ﺎن ﻓﺎر � ز ﺳﻪ � ﻫﺎی ﻣ گﺎﻧﻪ | ﮔﻔﺘﮕﻮ بﺎ ﻮش آﺷﻮری � دار ٤٥ ﺎت و ﺳﺎبﻘﻪ � ادﺑ � ب ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ن ﻧﺪارﻧﺪ. در اﯾﻦ ﭼﺎرﭼﻮی ی ﭼﻨﺪای ﺪ ��� ﮔ ف بﺎ دوﻟﺖ � ﮐﻪ از ﻃﺮ - ﻣﻠﺖ ﮕﺮ ﻫﻢ بﺎ � ، از ﻃﺮف د � ﺎ � ﻫﺎ و ﻣﺮزﻫﺎی ﺳ اﻗﻮام، ﻣﺜﻞ ﮐﺮدﻫﺎ و ﺗﺮک ﻪ � ﺠﺎن رو � ﺎ � ﻫﺎ در آذر ﺪ � ﻢ، و ﺷﺎ � رو ﻫﺴت ﻋﺮب ﻫﺎ درﺧﻮزﺳﺘﺎن، ﮐﻪ ا دﻋﺎی دوﻟﺖ ﻧﺪارﻧﺪ، اﻣﺎ ادﻋﺎی اﯾﻦ را دارﻧﺪ ﮐﻪ آﻣﻮزش ﻣﺪرﺳﻪ ﺎن ﻣﺎدری بﺎﺷﺪ. ﺷﻤﺎ رابﻄﻪ � ﺪ بﻪ ز � ای بﺎ � ﺎن ی ز ﺎن � را بﺎ ز � ﺖ ﻣ �� و ﻫ � ﻣ � ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺣﻞ � ی ﻓﺎر � ﻫﺎی ﻏ ﺪ � ﮐﻨ ؟ ﭼﻪ � ﺸﻨهﺎد � ﭘ � ﻣﺪ ﺪ؟ � ﮐﻨ - ﻣﻦ ﺑﺮای اﯾﻦ ﻣﺴﺎﺋﻞ راە ﻧﺪارم . اﯾﻦ � ﺣ ﺪە � ﭽ � ﭘ �� ﻫﺎ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺧ ی � ﺎ � ﺳ - گ � ﻓﺮﻫﻨ ﺪ کﺎرﺷﻨﺎﺳﺎنِ آﻣﻮزش ﻧﻈﺮ بﺪﻫﻨﺪ و � اﻧﺪ. در اﯾﻦ بﺎب بﺎ دوﻟﺖ ﺎﺳﺖ � ﺑﺮای آن ﺳ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ش ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ بﺎ ﻣﻨﺎﻃﻖ � ﻫﺎی آﻣﻮز ح � ﻮن ﮐﺸﻮر ﻃ � ﮔﻮﻧﺎ ن ، بﻪ ش ﮐﻨﻮی � ﺰی ﮐﻨﺪ. بﻪ ﻫﺮ ﺣﺎل، ﻧﻈﺎمِ آﻣﻮز � ر پ ﮐﺮدنِ دﺳﺘگﺎەِ اداری ﮐﺸﻮر ی اثِ دورانِ ﮐی � ، ﻣ � ث ﻣ � ﻋﻨﻮانِ ﻧﻈﺎمِ آﻣﻮز ﺴﻮی اﺳ � از ﻣﺪلِ ﻓﺮا ﮑپﺎرﭼﻪ � گﺎﻧﻪ و � ِ ﺪ آوردنِ ﻣﻠﺖ � ﺖﮐﻪ ﻫﺪفِ آن پﺪ � ت ش � اﺳﺖ. اﯾﻦ ﭘﺮوژە ﮐﻪ در دورانِ ﭘهﻠﻮی بﺎ ﮔﺴ گ � ف و ﻓﺮﻫﻨ ﺎی � ز � از ﻧﻈﺮ ی ﺗﻮاﻧﺎی ف ﺎی � ش ﻓﺖِ ﻧﻤﺎ �� ی ﭘ � ا � � و اداری دوﻟﺖ و ﻧﻈﺎمِ آﻣﻮزش � ﻫﺎی ﻣﺎ و ﭘﺮوژە � داﺷﺖ، بﺎ وﺟﻮدِ دوﻟﺖ اﺳﻼ �� ﺷ � ب ﺖِ ﻣﺬﻫی �� ﻫ � ت ش � ی ﮔﺴ ﮐﺸﻮر � ا � بﻪ در ﻣﻨﻄﻘﻪ �� ﺷ � پ اﺗﻮری � ﮏ اﻣ � ِ ﺪ آوردن � ، بﺎ ﻫﺪفِ پﺪ ی رو بﻪ رو ﺷﺪە گ � ﺑﺰر � ﻪ، بﺎ ﻣﺎﻧﻊ � ﺖِ ﻓﻘ � ﺎ وﻻ � � ی ﻓﺮﻣﺎﻧﺮوای � ﺮ � ﺎﻧﻪ در ز � ﺧﺎورﻣ ﻫﺴﺖ اﻣکﺎنِ ﺧﺮوج از اﯾﻦ ﺑﻦ � اﺳﺖ. ﺗﺎ ﺟﻤهﻮری اﺳﻼ ﺴﺖ. � ﺴﺖ ﻧ � - ی ﮐﻪ ﺎ ﮐﺸﻮرﻫﺎی � گ اﻣﺮوز ﺷﻤﺎ اﺳﺖ � ﺴﻪ ﮐﻪ ﻣﺤﻞ زﻧﺪ � در ﻫﻤﺎن ﻓﺮا ﺷﻤﺎ آﺷﻨﺎ ﻫﺴت ﺪ اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺣﻞ ﺷﺪە اﺳﺖ؟ � - ﺎ دوﻟﺖ � ﭼﻨﺎن ﮐﻪ اﺷﺎرە ﮐﺮدم، در ﻗﺮن ﻧﻮزدﻫﻢ در ارو - ﻣﻠﺖ ﻫﺎ ﺷکﻞ ی ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ و بﺎ اﺷﺎﻋﻪ ﻧهﺎی ﺪﺋﻮﻟﻮژی دوﻟﺖ � ﺴﻢ بﻪ ﻋﻨﻮان ا � ی ﻧﺎﺳﯿﻮﻧﺎﻟ ﻫﺎ، � ﺖِ ﻣ �� دوﻟﺖ، ﻫ � ن ﺖِ دﯾی �� ﻫ � ن ت ﺴﺎ، وﮐﻨﺎرﮔﺬاﺷن � ﻤﺎن بﻪ کﻠ � ا � بﻪ ﺟﺎی ﺴﻪ، � ﺎن آﻣﺪ. در اﻧﻘﻼبِ ﻓﺮا � بﻪ ﻣ گ � ﮑپﺎرﭼ � و گ � گﺎﻧ � بﺎ بﺎور بﻪ » ﻣﻠﺖ « ،

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2