ایران فرهنگی

ﺖ �� و ﻫ � ﺎن ﻓﺎر � ز ﺳﻪ � ﻫﺎی ﻣ گﺎﻧﻪ | ﮔﻔﺘﮕﻮ بﺎ ﻮش آﺷﻮری � دار ٤۷ ﺎﺳﺖ � دارد. ﺳ گ � رﻧگﺎرﻧ � � ﺐ ﻗﻮ � اﺳﺖ و ﺗﺮﮐ گ � ی ﺑﺰر ﺎی � ﺟﻐﺮاﻓ ﻫﺎی روزگﺎر ﺪن بﻪ اﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺑﻮد، � ﭘهﻠﻮی اول و دوم ﻫﻢ ﺑﺮ اﺳﺎس وﺣﺪت بﺨﺸ بﺎ ﻋﻨﻮان » ﻣﻠﺖ اﯾﺮان « آن � ب ی اثِ ادی � و ﻣ � ﺎن ﻓﺎر � ﺑﺮ ﻣﺤﻮر ز ﻨﺎن ﻫﻤﭽ ﻣﻠﺖِ ﺗﺮک ﺑ � ن ت ﻪ ﺳﺎﺧن � ﮐﻪ در ﺗﺮﮐ و ﺣﻞ ﮐﺮدنِ ﻫﻤﻪ � ﺎنِ ﺗﺮ � ﺮ ﻣﺤﻮر ز ی گﺎﻧﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ � ِ ﺖ �� اﻗﻮام در اﯾﻦ ﻫ ی دوﻟﺖِ آﺗﺎﺗﻮرک ﺑﻮد. در ﭘﺮوژە � ی ﻨﻪ �� بﻪ ﻫ � ﻋﻤﻮ � آﻣﻮزش ﺎن � ی دوﻟﺖ، ز � � ﺎنِ رﺳ � گﺎەِ ز � در ﺟﺎ � ﻫﺎی ﻣ دوﻟﺖ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ � � � ﻣ � ش � آﻣﻮز � ی ﺸیﻨﻨﺪ. � � ﺪار ﺷﺪنِ ﺟﻤهﻮری اﺳﻼ � ﻨﻮن، بﺎ آﻣﺪن و پﺎ � اﻣﺎ، ا از ﻫﻤﻪ ﺟهﺖ دﭼﺎر ق ﺷﺪە �� بﺤﺮان ﻋﻤ ّﺖِ � ﻤ � ﻢ. ﭼﻮن بﺎ اﯾﻦ اﻧﻘﻼب و ادﻋﺎی ﺣﺎ � ا » � ﺖ وﻻ ﻪ � ﻓﻘ « ﭘﺮوژە ی دوﻟﺖ - ﻣﻠﺖ در اﯾﺮان ﺷﮑﺴﺖ ﺧﻮردە و ﺷکﺎف ﺑﺮداﺷﺘﻪ ش � ﺎﺳﺖ آﻣﻮز � اﺳﺖ. ﺳ ﺎﺳﺖ � ن اﻣﺘﺪاد ﺳ ﺎی � ز � از ﻧﻈﺮ � ﺟﻤهﻮری اﺳﻼ ی ا � ا � � ﺎنِ آﻣﻮزش � ﻫﻤﭽﻨﺎن ز � ﺎن ﻓﺎر � دوران ﭘهﻠﻮی اﺳﺖ و ز ﺖ. ﺳ ﻪ ﺑﺮ � ف اﺳﺖ. اﻟﺒﺘﻪ بﺎ ﺗﮑ ﻪ دﯾی � بﻠ � ﮕﺮ ﻧﻪ ﻣ � ش آن د � اﻣﺎ ﻫﺪف آﻣﻮز ف بﻪ ﺷهﺮوﻧﺪانِ ی زﻣن � ﮕﺮ ﻣﺮدﻣﺎنِ اﯾﻦ � د � ف ت و ﻓﺮوکﺎﺳن �� ف ﺷ ﺖ دﯾی �� ﻫ درﺟﻪ ﺎ ب � ی دو و ﺳﻪ ﻪ ن ی ﺎن( . ﻫﻤن � ق )ﻣﺎﻧﻨﺪِ ﺑهﺎﺋ � کﻞ ﻣﺤﺮوم از ﻫﺮ ﺣ ﺎنِ � ف در ﻣ ت ﺷکﺎف اﻧﺪاﺧن » ﻣﻠﺖ « � اﺳﺖ ﮐﻪ اﺣﺴﺎﺳﺎت ﻗﻮ ی ﺟﺪای ﻃﻠبﺎﻧﻪ را ﻫﻢ بﻪ ﺷﺪت داﻣﻦ زدە اﺳﺖ. - ت � ﺪ ﺗﻠ � ﻢ، ﺷﺎ � ﻢ ﻧگﺎە ﮐﻨ � از ﻧﻈﺮﮔﻔﺘﻤﺎن ﺣﺎ ای ﮐﻪ از وﺣﺪت دار ﻧﺪ، ﮏ اﻣﺮ بﻪ � ﺮا وﺣﺪت را � ﮐﻨﺪ. ز � ﻣﺴﺌﻠﻪ را ﻻﯾﻨﺤﻞ اﺻﻄﻼح ﻋﺪدی � ﺑیﻨﻨﺪ. از دورە � ﻢ ﺑﻮدە ﮐﻪ ﻫﻤﻪ بﺎ � ﺣﺎ �� ی رﺿﺎﺷﺎە اﯾﻦ ﺗﻔﮑﺮ ﻣکﺎﻧ ﺪ ﮏﺟﻮر ﻟبﺎس ﺑﭙﻮﺷﻨﺪ وﻣﺘﺤﺪاﻟﺸکﻞ � ، بﺎﺷﻨﺪ �� بﺎﺷﻨﺪ. اﯾ ﻦ وﺣﺪت � را ﺣﻞ ﻧ � ﻣﺸک �� ﻣکﺎﻧ ﮐﻨﺪ. ﺣﺎل آﻧﮑﻪ در ﻓﺮﻫﻨﮓ اﯾﺮان وﺣﺪت ت اﺻﻞ ﺑﻮدە � � ﺷﺪە اﺳﺖ. وﺣﺪت درﮐ � ت درک � � ﺸﻪ بﺎ ﮐ � ﻫﻤ � اﺳﺖ. ﻓﮑﺮ ﻧ ﺪ آن ﮔﻔﺘﻤﺎن را ﺗﺼﺤﯿﺢ ﮐﺮد ﺗﺎ ﺑﺘﻮان وﺣﺪت � ﺪ بﺎ � ﮐﻨ ﻒﮐﺮد از ﻣﻠﺖ؟ �� ﺪی ﺗﻌ � ﺟﺪ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2