ایران فرهنگی

گ � اﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨ ٤٨ - ﺶ � ت در ﭘ ﺎﺳی � ض ﺳ ی اﯾﻦ ﻣﺸکﻞ رﺿﺎ ﺷﺎە ﻧﺒﻮد ﮐﻪ ﭼﻨن ﮔﺮﻓﺖ. ﮏ � اﯾﻦ ﻓﺮﻣﻮلِ ﺟهﺎن روا ) universal ی ﺎی � ( ﺑﻮد و ارو ﻣآب ﺷﺪنِ رﺧﺖ - و - ﻟبﺎس ﺸﺎﻧﻪ � از ی ﺎی � ﺴﻢ ارو � ﺎﻟ � ش ﻓﺖ در ﺟهﺎنِ ﻣﺪرن، ﮐﻪ از راەِ ﮐﻮﻟﻮﻧ �� ﻫﺎی ﭘ ن ﺷﺪ. ﻋﮑﺲ ﻣﺪلِ ﺟهﺎی ﺪ ﮐﻪ در � پ اﺗﻮر ژاﭘﻦ، را ﺗﻤﺎﺷﺎ ﮐﻨ � ، اﻣ � �� ﻫﺎی ﻣ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ � ب ﺧﻮد ﺑﺮای ﻣﺪرﻧﮕﺮی ژاﭘﻦ بﻪ ﺳبﮏِ ارو ی اﻧﻘﻼی ی ، د ﺎی ر ﻗﺮنِ ت ژاﭘﻦ را از ﺗﻦ بﻪ در آوردە و بﻪ ﺳبﮏِ پﺎدﺷﺎﻫﺎنِ ﺳﻨی � ن ﻧﻮزدﻫﻢ، ﺟﺎﻣگﺎی ﺪە اﺳﺖ. ﻫﻢ او ﻫﻤﻪ � ی ﺟﺎﻣﻪ ﭘﻮﺷ ﺎی � ارو ﺨﺖ � ﺎن را واداﺷﺖﮐﻪ ر � ژاﭘن � ی ﺸﺎﻧﻪ � ی درآﯾﻨﺪ ﮐﻪ ﺎی � ﺨﺖِ ارو � ن را ﮐﻨﺎر بﮕﺬارﻧﺪ و بﻪ ر و ﻟبﺎس ژاﭘی ی ش ﻓﺖ و �� ﭘ » آدم ﺷﺪن « اﻟﺪﯾﻦ ﺷ � ﺑﻮد. ﻫﻤﭽﻨﺎن ﮐﻪ ﻧﺎ ﺎە ﻫﻢ ﺟﺎﻣﻪ ی ﺷﺎﻫﺎﻧﻪ ﻪ ﭼ � ﺪﮐﻪ آﺗﺎﺗﻮرک در ﺗﺮﮐ � ن ﮔﻮﻧﻪ ﺑبﯿن ی ی بﻪ ﺗﻦﮐﺮد. ﻫﻤن ﺎی � ی ارو ﻪ ت ﻧﻪ ﺗﻨهﺎ ﺟﺎﻣﻪ ﮐﺮد. او بﺎ ﺟﺴﺎرتِ ﺷﮕﻔی ﺎن � ی ﻣﺮدﻣﺎنِ ﺧﻮد ﮐﻪ ز ﻧگﺎرە ی ب ﻋﺮی - ﻪ را بﺎ ﺷﺘ � ف ، ﺗﺎ ﺗﺮﮐ ف ﻻﺗﯿی ﻌی � ، ی ﮐﺮد ﺎی � ف ارو ی � ﺎنِ ﺧﻮد را ﻧ � ز � � ﻓﺎر ﺎبِ ی ﺎی � ت ارو � ﺸ � ﻫﺮﭼﻪ ﺑ ﻣآب و ﻣﺪرنﮐ ﻨﺪ. ﭘﺮوژە ﺑﺮای ﻣﺪرﻧ � ی رﺿﺎﺷﺎ ﮕﺮی گ � ﺎ ﻓﺮﻧ � � ﻣآبﮐﺮدن اﯾﺮان، اﻓﺰون ﺑﺮ آوردن ﺻﻨﻌﺖ و ﺑﺮ پﺎ ﮐﺮدنِ ﻧهﺎدﻫﺎی � ﺎن را ﻫﻢ � اﯾﺮاﻧ � ن ﺨﺖ ﻇﺎﻫﺮ و ﺟﺎﻣگﺎی � ﻣﺪرن، ر � ت دوﻟی ﺴﺖ بﻪ ﺳ � بﺎ بﮏِ ی ﻫﻤﻪ » ﻣﻠﻞِ ﻣﺘﻤﺪن « � در آورد. اﯾﻦﮔﻔﺘﻪ ی ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﮐﻪ » ت در � � ﺸﻪ وﺣﺪت بﺎﮐ � در ﻓﺮﻫﻨﮓِ اﯾﺮان ﻫﻤ ک � ﺷﺪە « اﯾﻦ � ﺴﺖ و پﺬﯾﺮش � ، ﺑﺮای ﻣﻦ روﺷﻦ ﻧ » ﺸﻪ � ﻫﻤ « ﻫﻢ ﺑﺮای ام ﺎرە � ﺴﺖ. اﻟﺒﺘﻪ، در � آﺳﺎن ﻧ � ت در ﻗﻠﻤﺮو ت در ﻫﺴی � � ی وﺣﺪت و ﮐ ﻓﻠﺴﻔﻪ � ﺎت بﺤﺚ � ت و اﻻﻫ ی ﺳﻨی ت اﻧﺪن آن بﺤﺚ � ﺷﺪە . اﻣﺎ ﮔﺴ ﻫﺎ بﻪ ﺣﻮزە � � ف واﻗ ی ﻓﺮﻫﻨﮓ و زﻧﺪگﺎی � ﺣﻀﻮر � ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻌﻨﺎی » رواداری « ﺲ( در آن � )ﺗﻮﻟﺮا � ، ﺎ � ، ن ی ﭽگﺎە ﭼﻨن � داﺷﺘﻪ بﺎﺷﺪﮐﻪ ﻫ ﺖ، ﺷﻮدﮔﻔ » بﻪ ن �� اﯾﻦ ﻏﻠ « ی ازی ﻫﻢ � ﻞ، ﺧﻮاﺟﻪ ﺣﺎﻓﻆِ ﺷ � ف دﻟ ی ، ﻧﺒﻮدە اﺳﺖ. بﻪ ﻫﻤن ﺎل ﮐﻨﻨﺪ � ﺎ ﻋبﺎ ﭼﻨﺎن بﮑﺸﺪ ﮐﻪ ﻣﺮدم ﺧ � ﺧﺮﻗﻪ � ﺮ � را ز � ا � ﺮ ﺑﻮدە ��� ﻧﺎ ﮐﺘﺎب اﺳﺖ: » � � ا � ت اﻧگﺎرﻧﺪ!... � ﮐﺸﻢ ﭘﻨهﺎن و ﻣﺮدم دﻓ «

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2