ایران فرهنگی

ﺳنﺖ و ﺳ � ﺎﺳﺖ | ﮔﻔﺘﮕﻮ بﺎ ﻣﻬﺮزاد ﺑﺮوﺟﺮد ی ٥٥ ــــﺦ � ﺗﺎر � ﻪ بﻪ اﯾﻦ ﻣﺴﺎﺋﻞ � ﺑﺮ اﺳﺎسﻓﺮﺿ ��� ﻧ ﭘﺮدازد. � ﻧﻈﺮﺳﻮ ﻫﻢ وﺟﻮد � دارد ﮐﻪ ﺎرە � در � ﻣه � ﺎ � ﮏ ﺗﻔﺎوت ﺳ � ﺪ ﻧﻪ ﻣﺎ �� ﮔ ﺴب � ی اﯾﺮان ﺖ بﻪ ن ی و ﺑن � ﺷﺎم و ﻣ � ﻦ �� اﻟﻨه ن ی زﻣن � ﻢ بﻪ اﯾﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﮐﻪ اﯾﻦ � ﺑیﻨ ی ﮐﻪ ﻧﺎم ﻫﺎی ﺑﺮدم ﺑﺮای ﻣﺪت پ اﺗﻮری � ت ل اﻣ � ﺪی، ﺗﺤﺖﮐﻨ � ﻫﺎی ﻣﺪ ﮕﺮ ﺑﻮدﻧﺪ اﻣ � ﻫﺎی د ﺎ ﺎن ﻫﺮﮔﺰ اﯾﺮان ر � اﯾﺮان اﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﻧﺒﻮد. روﻣ ی اﺳﮑﻨﺪ � ا ﻓﺘﺢ ﻧﮑﺮدﻧﺪ و ﺗﺄﺛ ر ﻫﻢ ن ی ﻧﺒﻮد ﮐﻪ ی � ﺎن ﺧﺎﻃﺮە و ﺷﮑﻮە ﮔﺬﺷﺘﻪ ﭼ � ﻣﺤﺪود ﺑﻮد و ﺑﺮای اﯾﺮاﻧ ﺎ اﻓﺴﺎﻧﻪ � ﭘﯿﻮﻧﺪﺷﺎن را بﺎ آن از دﺳﺖ دادە بﺎﺷﻨﺪ ﺸﺎن زﻧﺪ � ﺸﺎن ﺑﺮا � ﻫﺎ ە � ﻧبﺎﺷﺪ. ﻓﮑﺮ ﮐﻨﻢ در ﻧگﺎە بﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺪ اﯾﻦ ﻣﺴﺎﺋ � ن بﺎ ﺖ اﯾﺮائ �� ی ﻫ ﻞ را در ﻢ. � ی ﻧﻈﺮ بﮕ - ﺮ اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ را � ا ﻪ � از اﯾﻦ زاو � ایﮐﻪ ﺷﻤﺎ � ، ﻢ � ﺪ ﺑبﯿن ��� ﮔ ﺗﻮانﮔﻔﺖ ی ﺷﻮد وﺧﺎﺗﻤﻪ ن ﻧهﺎی ﺴﺖ زﻣﺎی � ﺎن اﺳﺖوﻗﺮارﻧ �� درﺟ � بﺤی � ﺖﻣ �� ﻫ ﻢ. � ﺪە بﺎﺷ � رﺳ � ﺖ ﻣ �� بﻪ ﻫ � ﺪاﮐﻨﺪ و بﻌﺪ از آن بﻪ ﺷکﻞ ﺟﺎﻣ � ﭘ - ﺖ اﻣﺮی ﺛﺎبﺖ �� ت ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ دارد و ﻧﻪ ﻫ ﺷی � ــــﺦ � ً ﻣﻮاﻓﻘﻢﮐﻪ ﻧﻪ ﺗﺎر � ﻣﻦکﺎﻣ اﺳﺖﮐﻪ ﺷﻤﺎ د رﮐﺘﺎبﺨﺎﻧﻪ ی ﺧﻮدﺗﺎن ﮔﺬاﺷﺘﻪ � ﺪ و ﻫﺮ وﻗﺖ ﻻزم � ا ﺪ � ﺑیﻨ � آن را ﺑﺮ ﺎل ﻫﺴتﻨﺪ و ﺑﺮ اﺳﺎس اﺗﻔﺎق � ﺪ. اﯾﻦ اﻣﻮر ﻫﻤﻮارە ﺳ � دار ی ﮐﻪ ﻫﺎی � درﺟﺎﻣﻌﻪ � اﻓﺘﺪ آﻧهﺎ ﻋﻮض ﺷﻮﻧﺪ. - � ن ت بﺎزﺧﻮای ﺣی ﻪ �� ت ﻣﺎ بﺎ ﺗﺠ ﺷﻮﻧﺪ. اﻣﺮوزوﻗی ر � ی اﻧﻘﻼب اﺳﻼ ﻪ � رو و � � ﻢ ﻃﻮری ﺧﻮدﻣﺎن را �� ﺷ ﺷ ﻢﮐﻪ ﻗبﻞ از اﻧﻘﻼب ﺧﻮدﻣﺎن را بﻪ � ﻨﺎﺳ � اﯾﻦ ﺷکﻞ ﻧ � ﻪ �� ﻢ. اﯾﻦ ﺗﺠ � ﺷﻨﺎﺧﺘ ت ﻣﺎﮐ ی �� ش ازﺳﺆال ﻫ � ﺷﻮد بﺨ ﻪ ﻣﺎ ﭼﻪ ﺟﻮر آدم ﻫﺎ، ﻣﻠﺖوﻃبﻘﻪ ﺎن ﺧﻮدﻣﺎن � ﻢﮐﻪ ﺣﺎﻣ � ﺑﻮد � ی ﻣﺘﻮﺳ ﻢﮐﻪ ﺿﺪ ﻃبﻘﻪ � کﺎر آورد � ض را ﻢ وﮐﺴﺎی � ض ﮐﺮد � را ﻧ ی ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﻮدﻧﺪ. � اﯾﻦ �� ش از آن ﺳﺆال ﻫ � ﺗﻮاﻧﺪ بﺨ ﺖ ﻣﺎ بﺎﺷﺪ. - � ً درﺳﺖ اﺳﺖ. ﻫﻤﺎﻧﻄﻮرﮐﻪ بﻪ آﻣﺪن اﺳﻼم بﻪ اﯾﺮان ﻧگﺎە � کﺎﻣ ﻢ، بﻪ ﮐ � ﻨ � اﯾﻦ ﻫﻢ ﺮ بﺨﻮاﻫﻢ ﻧگﺎە بﺤﺚ � ً ﻣﻦ ا � ﺷﻮد ﻧگﺎە ﮐﺮد. ﺣﺎﻻ ﻣﺜ ن ی � اﻧﮕ ی در

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2