ایران فرهنگی

گ � اﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨ ٥٦ � ﮏ ﺗﺌﻮری ﻫﻢ � حﮐﻨﻢ � اﯾﻦ رابﻄﻪ ﻣﻄ ﺗﻮاﻧﺪ اﯾﻦ بﺎﺷﺪﮐﻪ آﻣﺪن اﺳﻼم ب ﻪ اﯾﺮان � را ﮏ اﺳﺘﻌﺎرە � ﺴﻪﮐﺮد بﺎ � ﺷﻮد ﻣﻘﺎ وﮔﻔﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ اﯾ � ی ﭘﺰﺷ ﻦ ﺑﻮد ت ﻗﺪرت ف ﻓﺮد ﺑﺮای ﻣﺪی ی ﮏ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﺪ و ﺑﺮای ﻫﻤن � وارد بﺪن � ﺮو � ﮐﻪ و � ﺗکﻠﻢ ﺧﻮدش را از دﺳﺖ دﻫﺪ. ﻦ � ن یﮐﻪ اﺳﺘﺎد زر ی � ﻫﻤﺎن ﭼ ﮐﻮب بﻪ آ ن � ش ازﺷﺎﻟﻮدە � ﺮوس بﺨ � ﺪ دوﻗﺮن ﺳﮑﻮت، درﺳﺖ؟ ﺣﺎﻻ آن و �� ﮔ ی بﺪن ش � ت بﺎ اﯾﻦ ﻣﺎ ﺷﺪە اﺳﺖ و بﺪن ﻣﺎ بﻌﺪ از ﻣﺪی ءﮐﻪ ازﺧﺎرج آﻣﺪەﮐﻨﺎر آﻣﺪە ش وع بﻪ � ﻣﺴﻠﻤﺎن ﺷﺪە � ﻢ و اﯾﻦ بﺎر بﺎ ﻓﺎر � ﺎن بﺎزﮐﺮد � ﺎرە ز � اﺳﺖ و دو � ف ﮐﻪ �� ﻢ وﺣﺎﻻ ﺗﺎر � ﻢ وﺳﺨﻦﮔﻔﺘ � ﺗکﻠﻢﮐﺮد ﻢ ﻣﺤﻞ دﻋﻮ � ﺴ �� ﻧ ن ایﮐﺴﺎی ﺖ � ﺎن دوران ﺟﺎﻫﻠ � ﮏ دﯾﻦ بﻪ ﺣﻖ و پﺎ � اﺳﺖﮐﻪ اﯾﻦ آﻣﺪن اﺳﻼم را آﻣﺪن � ﻣﺎ ن آن را ﻏﻠبﻪ ﮕﺮای � ﺑیﻨﻨﺪ ود ن ﮐﻪ بﺎﮔﺮوە ﺧﻮ ب ودﯾی � ی ﻣهﺎﺟﻤﺎن ﺧﺎر ن ی � ﮑﺴﺎن ﻧﺒﻮدە در ﻧﻈﺮ � ﺎن � اﯾﺮاﻧ � ی ﻧﺪ. ﻫﺮ دو ﻧﻈﺮ را � ﮔ ﺗﻮان بﺎور داﺷﺖ، ﺴﺘﻪ بﻪ اﻋﺘﻘﺎدات ﻫﺮ � ﻓﺮد. - � ﺪ � بﻪ آن دار � ﺴﺘﻪ بﻪ اﯾﻦﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﭼﻪ ﻧگﺎ � � ﺖ ﻣ �� ن ﻫ ﻌی � ﺗﻮاﻧﺪ � ی ﮐﻨﺪ و � ﺗﻐﯿ ﺗﻮاﻧﺪ ﺳﺆال ﻫﺎی ﺷﻤﺎ را بﻪ ﺷﯿﻮە ﮕﺮی ﺟﻮا � ی د ب بﺪﻫﺪ و � � ﺖ ﻣ �� ﺎ ﭼﻨﺪ ﺷﺎﺧﻪ از ﻫ � ﺎ ﺳﻪ � ن ﺣﺎل دو ی در ﻋن ﺗﻮاﻧﻨﺪ درﮐﻨﺎر ﻫﻢ وﺟﻮد داﺷﺘﻪ بﺎﺷﻨﺪ. - ف زﻣﯿی � ﺟﺎﻟﺐ اﺳﺖ، اﯾﺮان درﮔﺬﺷﺘﻪ �� ﺧ � ً درﺳﺖ اﺳﺖ. اﺗﻔﺎﻗﺎ � کﺎﻣ ف بﻪ ی زﻣن � ت ﻣﺴﺎﻓﺮت در اﯾﻦ ﻧﺒﻮدﮐﻪ ﻣﺴﺎﻓﺮت در آن آﺳﺎن بﺎﺷﺪ. ﺳﺨی ﺪە؟ بﻪ اﯾﻨﺠﺎﮐﻪ ﻣﺎ ﺗﻔﺎوت � ﮐﺠﺎ اﻧﺠﺎﻣ ﻫﺎی ﻢ در ﻣﻮر � ش درﮐﺸﻮر دار � ﻓﺎﺣ د ش ق وﻏﺮب وﺷﻤﺎلﮐﺸﻮر. ﻓﮑﺮ � ف ﺟﻨﻮب و ی ﺑن � ﻟهﺠﻪ، ﻏﺬا، آداب اﺟﺘﻤﺎ � ﮐﻨﻢ اﯾﺮان ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ی ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪە ای از اﯾﻦﮔﻮﻧﻪ ﺗﻔﺎوت ﻫﺎ ﺑﻮدە اﺳﺖ. اﯾﻦ اﻓﺮاد آﻣﺪە ﮐﺮدە گ � ﮕﺮ زﻧﺪ � ﮑﺪ � درﮐﻨﺎر � ﺎ بﺎ ﺗﻮاﻓﻖ ﺟﻤ � اﻧﺪ و بﻪ زور اﻧﺪ. ن یﮐﻪ ﺑﺮای ﻣﻦ ﺟﺎﻟﺐ اﺳﺖ ی � ﭼ ﺖ � ت اﺳﺖﮐﻪ ﺑﺮای اﯾﻦ ﻣﻤﻠ اﺛﺮات اﺗﻔﺎﻗﺎی � ت ﺑﺮ ﺪ وﻗی � ﺶ آﻣﺪە اﺳﺖ. ﺑبﯿن � ﭘ � ﻢ و ﻓﮑﺮ � ﮔﺮد ﻢ بﻪ ﺣ � ﮐﻨ ﻤﻼت اﻋﺮاب در ﻗﺮن ﻫﻔﺘﻢ و ﺣﻤﻼت ﻣﻐﻮل ن دﻫﻢ و ﺣﻤﻼت ﺗﺮکﺎن در ﻗﺮن ی � ﻫﺎ در ﻗﺮن ﺳ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2