ایران فرهنگی

ﺳنﺖ و ﺳ � ﺎﺳﺖ | ﮔﻔﺘﮕﻮ بﺎ ﻣﻬﺮزاد ﺑﺮوﺟﺮد ی ٥۷ � ح � ﻼدی، اﯾﻦ ﺳﺆاﻻت ﻣﻄ � پﺎﻧﺰدﻫﻢ و ﺷﺎﻧﺰدﻫﻢ ﻣ ﺷﻮد ﮐﻪ اﯾﻦ ﺗﺪاوم ی ت � ﺣ ن ﮐﺸﻮر بﺎ وﺟﻮد اﯾﻦ ی � اﻧﮕ بﻪ ﭼﻪ ﺻﻮرت ﺑﻮدە � ﺪادﻫﺎی ﻫﻮﻟﻨﺎ � رو ح ﺷﺪ وارد اﯾﻦ � ﻣﻄ � ﺎن ﻓﺎر � ﮐﻪ در ﻣﻮرد ز � اﺳﺖ. اﯾﻨﺠﺎﺳﺖﮐﻪ اﯾﻦ ﻣبﺤی � ﻧﺰاع ﻓﮑﺮی ــــﺦ � ﺎری از ﺗﺎر � ﺴ � ﺷﻮدﮐﻪ ﻣﻦ بﺎ � ﻧگﺎران ﻣﺎن دارم و ﻓﮑﺮ ﮐﻨﻢ ﺎرە � ﺪ در � ﺷﺎ ف ﺑﻮدە اﺳﺖ و ﻧﻘﺸﺶ ﻏﻠﻮ ﺖ اﯾﺮای �� ی آﻧﭽﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﺣﺎﻓﻆ ﻫ ﮐﺮدە بﺎﺷﻨﺪ. - بﻪ ﻫﺮﺣﺎل اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ف ی � ﺎرﺷﺎﻃﺮو ﻧ � ﺪ � ای اﺳﺖﮐﻪ ﺷﻤﺎ در ﻧﻘﺪ اﺳﺘﺎد ﻓﻘ ﺎرە � خ ﻣﺴﮑﻮب در � ﮐﺘﺎب ﺷﺎﻫ ﺖ ﻣﺎ اﺷﺎرە ﮐﺮدە �� و ﻫ � ی ﻓﺎر � ا ﺪﮐﻪ � ﺖ ﻣ �� را ﻣﺤﻮر ﻫ � ﺎن ﻓﺎر � آﻧهﺎ ز � ی ﺷﻤﺎ ﻣﺤﻤﻞ � ﺎ بﻪ ﺗﻌﺒ � ﺷﻤﺮﻧﺪ � ﺖ �� ﺗﺪاوم اﯾﻦ ﻫ ن اﺳﺖ. �� ی ﺗﺎر � داﻧﻨﺪ. بﻪ اﻋﺘﻘﺎد ﺷﻤﺎ ﻧگﺎە آﻧهﺎ ﻏ ﻣﻨﻈﻮرﺗﺎن ازﻏ ﺴﺖ؟ � ن ﺑﻮدن ﭼ �� ی ﺗﺎر � - ﺮ بﺤﺚ را وﺳﯿﻊ � ا ﺴﻢ در � ﻢ، ﺗﻔﮑﺮی وﺟﻮد داردﮐﻪ از ﺳنﺖ رﻣﺎﻧﺘ � ﺗﺮ ﺑبﯿن � ﻏﺮب ﭼﺸﻤﻪ � ﺎن را بﻪ ﻋﻨﻮان � ﺪﮐﻪ ﺧﻼﺻﻪ ز � آ � � ﺖ ﻣ �� ی ﻫ ﺎ � ﺑیﻨﺪ ﮏ واژە � از � ی اﺳﺘﻔﺎدە ﻫﺎی ﺎر وﺳﯿﻊ � ﺴ � ﺎر � ﺴ � ﺎن را � ﻒ ز �� ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﻌ � � ً� ﮐﻨﺪ. ﻣﺜ ﺖ اﺳﺖ �� ﺎن ﻇﺮف ﻫ � ﺪ ز �� ﮔ ، ﮔﻨﺠﯿﻨﻪ ﻪ �� ی ﺗﺠ ﻫﺎی ﺎ � ، اﺳﺖ � ﺸﻪ اﺳﺖ، ﻧﻤﻮد روح ﺟﻤ � ت ک اﺳﺖ، ﻣﻈهﺮ ذات اﻧﺪ � ﻣﺸ ﺎن � ت ﻣﺎ بﻪ ﻧﻈﺮات ز ﮐﻪ وﻗی � ن از اﯾﻦ دﺳﺖ. در ﺣﺎ ﺳﺨﻨﺎی ﺷﻨﺎﺳﺎن ﻗ ﺮن � ﺴﺘﻢ ﻧگﺎە � ﺑ � ﻢ � ﮐﻨ ع ﻧگﺎە، اﻋﺘﻘﺎد � ً ﺑﺮﻋﮑﺲ اﯾﻦ ﻧ � ﻢﮐﻪ کﺎﻣ � ﺑیﻨ دارﻧﺪﮐﻪ ﺘﮕنﺸﺘﺎﯾﻦ، ﻣﺎ د � ﺴﺖ. بﻪ ﻗﻮل و � ﺪی ﻧ � ح ﺳﻔ � ﺎن ﻟ � ز ﺸ � ر زﻧﺪان ﺷ ﻪ ﺎن � ای ز � گ � زﻧﺪ ﺎن اﺳﺖ ﮐﻪ بﻪ ﻣﺎ � ﻢ و اﯾﻦ ز � ن ﻣﺎ آن وﺳﻂ ﻫﺴت ﻌی � . ﻢ � ﮐﻨ ی ﺗﻮاﻧﺎی ی ﺑﺮای ارﺗبﺎط ﻫﺎی � ی ی � ﮔ ﺖ ﻣهﻢ �� ﺎن و ﻫ � دﻫﺪ. ﺣﺎﻻ ﭼﺮا بﺤﺚ ز ﺎن اﺳﺖﮐﻪ � ﺎ اﯾﻦ ز � اﯾﻦ اﺳﺖﮐﻪ آ � اﺳﺖ؟ بﻪ اﯾﻦ ﺧﺎﻃﺮﮐﻪ دﻋﻮا ﺑﺮ � را � ﻞ ﺟﻤ � ﺗﺨ اﺳﺖﮐ � ﻞ ﺟﻤ � ﺎ اﯾﻦ ﺗﺨ � ﺳﺎزد و ﺎن ر � ﻪ رﺷﺪ و ﻧﻤﻮ ز ا � ﻣﻤﮑﻦ � را � ﺖ ﻣ �� اﺳﺖﮐﻪ ﻫ � ﻞ ﺟﻤ � ﮐﻨﺪ. بﻪ ﻧﻈﺮﻣﻦ، اﯾﻦ ﺗﺨ ﺳﺎزد.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2