ایران فرهنگی

ﺳنﺖ و ﺳ � ﺎﺳﺖ | ﮔﻔﺘﮕﻮ بﺎ ﻣﻬﺮزاد ﺑﺮوﺟﺮد ی ٦۱ ﻢ. بﻪ � ﺴ �� ــــﺦ ﺑﻨ � ﺪ ﺗﺎر � ﻣﺎ ﺑﻮدە اﺳﺖ بﺎ ﻋبﺎرت ی اث � ﮕﺮ، ﻣ � د ﺲ � ﻧﺎﻣﻪ اﺳﺖ، ﺣﺎل ــــﺦ � ﺪ ﺗﺎر � بﺎ ن ﮐﻪ بﻪ ﺷﯿﻮە �� ﻢ. ﺗﺎر � ﺴ �� ﺑﻨ ی � ﮏ � ی اﻧﺘﻘﺎدی بﻪ ﺳﺆال ن ﮐﺮدە ی � ی پﺎﺳﺦ دﻫﺪﮐﻪ ﻣﺎ از آن ﭘﺮﻫ ﻫﺎی ن وﺟﺪان ﺧﻮدﻣﺎن را ﻌی � ﻢ � ا راﺣﺖ ﮐﺮدە �� ﺧ ن بﻪ اﯾﻦ ت ﻢ از ﭘﺮداﺧن � ا ﺳﺆال ﮏ ﻣﺜﺎل ﺑﺰﻧﻢ ﮐﻪ � . ﻫﺎ ً� ﺎرﺷﺎﻃﺮ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺑﻮدم. بﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻦ، ﻣﺜ � ت � ﺸﻮد ﭼﺮا بﺎ ﻧﻈﺮ دﮐ � ﻣﺸﺨﺺ � ت ﮐﻪ ﺸﺎن اﯾﻦ ﺻﺤﺒی � ا � ﮐﻨﻨﺪ، و ﻣﻦ � ، اﺳﺖ � �� ی ﺗﺎر � ﻢ ﻏ �� ﮔ ﻨﺪ �� ﮔ ت ﮐﻪ ﺎن ﺑﻮدە اﺳﺖ. درﺳﺖ اﺳﺖ وﻗی � ﺖ اﯾﺮاﻧ �� ﻣﺤﻮر ﻫ � ﺎن ﻓﺎر � ز ﻋﺮب ﺖ �� ﺎن ﻣﺎ ﻣﺎﻧﺪ و ﻣﺒﻨﺎی ﻫ � ز � ﻫﺎ آﻣﺪﻧﺪ ﻓﺎر از ادبﺎی ﻣﺎ �� ﺷﺪ اﻣﺎ ﺧ ش از دﻋﻮای ﻣﺎﺳﺖ بﺎ � ف . اﻻن اﯾﻦ بﺨ ت ﺎد ﮔﺮﻓن � ب ش وع ﮐﺮدﻧﺪ ﻋﺮی � ﻫﻢ � ب ﮐﻪ اﯾﻦ اﻓﺮاد را ﻋﺮب ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻋﺮی ﺎی ﻋﺮب ﻫﺮ آﻧﮑﺲ را � داﻧﻨﺪ. در دﻧ � ب ﻧﻮﺷﺘﻪ اﺳﺖ از ﻓﺮﻫﻨﮓﺧﻮدﺷﺎن ﮐﻪ بﻪ ﻋﺮی ن ﻣﺎ اﯾﺮای � داﻧﻨﺪ و ﻫﺎ ﭼﻮن � ﻢ اﺑﻦ � داﻧ ن ﻫﻢ بﻪ ﻋﺮ ﮕﺮای � ﺳیﻨﺎ و د ب ﻧﻮﺷﺘﻪ ی ﻤﺎن را ﻣﺒ � اﻧﺪ ﻣﺒﻨﺎ ﺎن � ﻨﺎی ز � ﻧﻮﺷﺘﺎری آﻧهﺎ ﺣﺴﺎب ﻧ ن آﻧهﺎ اﺳﺖﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺖ اﯾﺮائ �� ﻪ ﻫ � ﻢ بﻠ � ﮐﻨ � را ﺑﺮای ﻣﺎ ﻣهﻢ ﮐﻨﺪ. ﺣﺮف ﻣﻦ اﯾﻦ اﺳﺖﮐﻪ اﯾﻦ ﻧگﺎەﮐﻪ ﭼﺎرە ی درد اﻣﺮوزە ﻣﺎ ﺗﮑﺮارﻫﻤﺎنﮔﺬﺷﺘﻪ � اﺳﺖ ب ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮ ﺧﻄﺎ بﺎﺷﺪ. ﻏﺮی ﻫﺎ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻋﺮب ﻫﺎ ﻋﻤﻞ ﻧﮑﺮدﻧﺪ. روس و ﺸﻮﻧﺪ. از ﺳﺎل � ف ﺎﻣﺪﻧﺪ ﻣﻘهﻮر ﻓﺮﻫﻨﮓ اﯾﺮای � کﺎ ﻧ �� ﺲ و آﻣ � اﻧگﻠ ۱۸۰۰ ﮐﻪ ش ﻓﺘﻪ �� ض ﻧﺒﻮدﻧﺪ ﻓﻨﺎوری ﭘ � ت ﺷﺪ، آﻧهﺎ بﻪ ﻫﯿﭻ وﺟﻪ ﺣﺎ � ﺸ � ارﺗبﺎط بﺎ ﻣﺎ ﺑ ی ﺎری از ﺗﻔﮑﺮات ﻣﺎﮐﻪ � ﺴ � ﻪ بﻪ � ف ﻣبﺎدﻟﻪﮐﻨﻨﺪ بﻠ ﺖ اﯾﺮای �� ﺧﻮدﺷﺎن را بﺎ ﻣﻌﻨ ﺪ ﻟبﺨﻨﺪ زدﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ، � رﺳ � ن ی ﻋﻘﻼی � بﻪ ﻧﻈﺮﺷﺎن ﻏ � ﻧ ﺷﻮ دﮔﻔﺖﮐﻪ ﻣﺎ � ﺪ بﻪ ﻫﻤﺎن ﺷک � ﻢ بﺎ � ب دار ﺖ ﻏﺮی �� بﺎ اﯾﻦ ﭼﺎﻟﺶﮐﻪ اﻣﺮوزە در ﻣﻘﺎبﻞ ﻫ � ﻢ. ﻓﻘﻂ اﯾﺮان را ﻫﻢ ﻧ � ﻢﮐﻪ در ﻣﻘﺎبﻞ اﻋﺮابﮐﺮد � ﺑﺮﺧﻮردﮐﻨ �� ﮔ ﻢ. ﺷﻤﺎ � � ﺎ ﮐ � ﺪ. آ � ی را در ﻧﻈﺮ بﮕ � ً ﻣ � ﻣﺜ ﻗبﻞ و بﻌ � ﺪ ﻣ �� ﺗﻮاﻧﺪ بﮕ ﺪ از ﺣﻤﻠﻪ ﺶ را ﺣ � ﺎ � اﺳﺖ؟ ﭼﻮن ز �� ی ﻧﺎپﻠﺌﻮن ﻔﻆﮐﺮدە؟ بﻪ ﻫﯿﭻ وﺟﻪ اﯾ ﻦ ﺴﺖ. � ﻃﻮر ﻧ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2