مشاطهگری تاریخ
گری تاریخ با مهندسی نفرت در آکادمی مشاطه 51 ی آکادمی صربستان: اقتدار تأمل با عنوان «بیانیه ای قابل کریستینا موروس در مقاله فکران دهد چگونه روشن نشان می 168 ی صرب» ویژه " مردم " فکری و ساخت یک روشن نام توانستند با شکلی از آموزش فرهنگی، مخاطبان خود را از طریق گفتمان صاحب تأثیر قرار شده روی هویت آنها، در یک چارچوب فرهنگی و با ارجاعات تاریخی تحت ساخته کنند. بعد از کشتارهای بالکان، جمعی را عادی دسته دهند و از همین منظر اِعمال خشونت شد که چطور این اتفاق افتاد؟ جمعی این سؤال دوباره مطرح می با پیداشدن هر قبر دسته ی دیگری را سلاخی کردند؟ چرا مردمی که تا دیروز در ها عده چطور مردمان عادیِ دهکده کشند و به داخل رودخانه کردند امروز همدیگر را مثل مورچه می یک خیابان زندگی می زنند؟ چطور کودکان روستا را چطور امروز در خیابان به جسد دیگری لگد می 169 ریزند؟ می 170 سوزانند؟ زنده می کنند و زنده به همراه مادرانشان در ساختمانی محبوس می های بزرگ جهانی ی آکادمی صربستان ایستاده بر اعتبار نام موروس معتقد است بیانیه های دانشگاهی توانسته بود در بین افکار عمومی جریانی به راه اندازد: جریانی که و چهره گیری داد و وقتی از بازپس شد را مشروع جلوه می هرآنچه از سوی فرهیختگان گفته می ای گفت، به اعتبار اینکه عده سازی یوگسلاوی می های صرب و یکدست حق تاریخی سرزمین کرد قدری عین حقیقت جلوه می اند، به ها نشسته ی برتری تاریخی صرب خردمند پشت ایده که کسی یارای زیر سؤال بردن آن را نداشت. هایی از ها جلوه های تاریخی از نقش و جایگاه صرب در پی این شکوهمندسازی کرد. نظم ویژه اهالی کوزوو، کرواسی و بوسنی بروز ها، به بندی اجتماعی علیه غیرصرب قطب شد. بخش ترسیم ی نجات صورت یک ایده ها به آل صربی از حکمرانی صربی بر غیرصرب ایده ای بود که فدرالیسم یوگسلاوی در گرایانه از نظم سیاسی ای غایت آل وعده این وضعیت ایده پاشید. آن هیچ جایگاهی نداشت و باید فرومی اما چرا اینطور شد؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید سؤال دیگری را مطرح کنیم: های مختلف بیدار کرد؟ چطور این موج چه کسی هیولای نفرت را در میان مردم علیه گروه تر، پاسخ این وضعیت را در تفسیر پیر خشونت از گروهی به گروه دیگر سرایت کرد؟ پیش هاسنر از ناسیونالیسم مرکزگرا و مرکزگریز داده بودیم. بیدارشدن ناسیونالیسم مرکزگرای های مرکزگریز (نظیر ناسیونالیسم کروات و بوسنیایی) نیز نیرو جو به ناسیونالیسم ستیزه 171 بخشید. جای تأکید بر حق توسعه و انتخاب عمومی، مقصردانستن سازی با نفرت به فرهنگ های سیاسی جای در پیش گرفتن برنامه هایی مبهم از قومیت و لحظات تاریخی به سوژه جای تأکید بر دانستن همسایه، تهدید به ویرانی به بخش در چارچوب احقاق حق، ذلیل رهایی ماندگی، های معطوف به جبران عقب جای در پیش گرفتن برنامه آبادانی، تهدید به انهدام به
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2