مشاطه‌گری تاریخ

کشی سیستماتیک باز هم ‌ ی نسل ‌ کرد که تجربه ‌ کس فکرش را هم نمی ‌ ی دردناک و تلخِ هولوکاست، هیچ ‌ پس از تجربه ی ایدئولوژی ناسیونالیسم افراطیِ ‌ واسطه ‌ تکرار شود. اما تنها چهار دهه پس از کشتار سیستماتیک یهودیان در اروپا به های یوگسلاوی ظاهر شد و قربانیان جدیدی برای خودش برگزید: ‌ ها، غول ناسیونالیسم این بار در میان صرب ‌ نازی های ‌ تبارهای کوزوو). ناسیونالیست ‌ ها و آلبانیایی ‌ ها، اسلوونیایی ‌ ها، بوسنیایی ‌ تمام اقوام غیرصرب در یوگسلاوی (کروات دانستند و به همین دلیل، قصد داشتند فدرالیسم یوگسلاوی ‌ ها خود را قوم برتر می ‌ طلبِ صرب نیز همچون نازی ‌ توسعه ای که از ‌ شد، از میان بردارند و یک حکومت یکدست صرب تشکیل دهند؛ ایده ‌ را که از شش جمهوری تشکیل می کند که ‌ ترین عواملی اشاره می ‌ شود. خانم بیات به یکی از مهم ‌ ی صربستان بزرگ» هم یاد می ‌ آن با عنوان «پروژه باعث شد ناسیونالیسم صربی در سطح عمومی به محبوبیت برسد و مردم صرب را علیه اقوام غیرصرب متحد کند؛ سازند» و از این ‌ هایی تاریخی «می ‌ گران تاریخ روایت ‌ نامد. مشاطه ‌ گری تاریخ» می ‌ عاملی که نویسنده آن را «مشاطه کنند ‌ گران با ارجاعات تاریخی، سعی می ‌ برند. مشاطه ‌ های گروه سیاسی خود بهره می ‌ بردن برنامه ‌ ها جهت پیش ‌ روایت مداران و ‌ ای مقدس بدهند. در این میان، فقط سیاست ‌ به اقدامات سیاسی گروهشان اعتبار ببخشند و حتی جلوه ی ‌ فکران و رهبران مذهبی که به توده ‌ کنند: هنرمندان، روشن ‌ های تاریخی را مطرح می ‌ احزاب نیستند که این روایت های تاریخی متناسب با آن ایدئولوژی را «عمومی» ‌ توانند یک ایدئولوژی و روایت ‌ راحتی می ‌ مردم دسترسی دارند، به کنند. در صربستان نیز شاهد همین روند بودیم. توجهی برای مقابله با ناسیونالیسمِ غیرْستیزِ صرب انجام ندادند و بیان و لحن ‌ فکران اقدام قابل ‌ برخی از روشن های مشترک ‌ شان باعث شد نتوانند نزد مخاطبان عمومی به مرجعیت برسند. یکی از ویژگی ‌ گرایانه ‌ نخبه ی تقصیرها ‌ های افراطی این است که برای متحدکردن قوم/ملت خود، به یک «دیگری» نیاز دارند تا همه ‌ ناسیونالیست را به گردن او بیندازند. هایی از باورهای ناسیونالیستی افراطی یافت؛ باورهایی که بیش از هرچیز ‌ توان نشانه ‌ رسد همچنان می ‌ به نظر می ی ‌ ی یوگسلاویِ بحرانی در دهه ‌ توانند جذاب به نظر برسند. تجربه ‌ ویژه در شرایط بحرانی می ‌ با تحریک عواطف به توان در مقابل ‌ سازی قومی بسیار باریک است. اما چگونه می ‌ دهد که مرز میان زندگی عادی و پاک ‌ نشان می 1990 ی استبدادزده را ‌ ی بحرانی ایستادگی کرد؟ فضای سیاسی یک جامعه ‌ ویژه در یک جامعه ‌ ناسیونالیسم افراطی، به جو) ‌ های ستیزه ‌ توان باز کرد تا در عین حال مجال کمتری برای نیروهای تندرو (همچون ناسیونالیست ‌ چگونه می مهیا شود؟

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2