در بارۀ اعدام

ﺎرە � در ی اﻋﺪام ١٤ � : ﺪ �� ﮔ » ب ی ، و ی ﻘﺎت ﺟﻨﺎی � ض ، ﺿﻌﻒ ﺗﺤﻘ � اﺷتبﺎە ﻗﺎ گ ��� ﺗﺠ ﺎ � ب ی ب ﮏ ی � اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻨﺠﺮ بﻪ اﻋﺪام � ﻞ از ﺟﻤﻠﻪ ﻋﻮاﻣ � وﮐ � ﺗﻮﺟ ﮔﻨﺎە ﺷﺪە اﺳﺖ. « ن اﺷﺎرە دارد از ﺟﻤ ی � ﮕﺮی ﻧ � ﺑﺮوﻣﻨﺪ بﻪ دﻻﺋﻞ د ﻠﻪ اﯾﻦ ﮐﻪ � ئ ن ﺟﺰائ ی ﻣﺠﺎزات اﻋﺪام در ﻗﻮاﻧن ﻢ � ﺗﻮاﻧﺪ اﺑﺰاری در رژ ﺖ � ﻫﺎی ﺗﻤﺎﻣ ﺧﻮاە بﺎﺷﺪ ﮐﻪ در آن رﺋﻮس ﻗﺪرت از اﻋﺪام ﺑﺮای ﺣﺬف رﻗبﺎی ﺧﻮد � اﺳﺘﻔﺎدە ﮐﻨﻨﺪ. ﺪگﺎە ﻧﻈﺮی، اﻣﺎ، ﻣﻬﻢ � از د � ح � ﮐﻪ ﺑﺮوﻣﻨﺪ ﻣﻄ � ﻦ بﺤی �� ﺗ ﮐﻨﺪ ﻧﻔﺲ � ن اﺳﺖ. او ت ﻋﻤﻞ ﮐﺸن ﺪ: �� ﮔ از �� گ � ﺣﻖ زﻧﺪ � اﺳﺎ ﻦ ﺣﻘﻮق اﻓﺮاد اﺳﺖ و ﻫﯿﭻ �� ﺗ ﮐﺲ ق ﻋﺎدﻻﻧﻪ � ﮏ ﻧﻈﺎم ﺣﻘﻮ � ی د. در � را بﮕ � ﺣﻖ ﻧﺪارد ﮐﻪ ﺟﺎن ﮐ ﺖ ﻗﺘﻞ � ﻦ ﺣﺎﻟﺖ، ﺣکﻢ اﻋﺪام ﺑﺮای ﻣﺮﺗﮑبﺎن ﺟﻨﺎ �� در بﺪﺗ � ﺻﺎدر ﺪ ﻣﺠﺎزات � ن ﻏﻠﻂ اﺳﺖ و ﻗﺎﺗﻞ بﺎ ت ﺮﮐﺸن � ﺷﻮد. اﻣﺎ ا � ﺷﻮد، ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺗﻮان ﺑﺮای ﻣﺠﺎزات آن ﻫﻢ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﺟﺮم ﺷﺪ؟ ن ﻏ ت ﺮ ﮐﺸن � ﺲ ا � ن ، دوﻟﺖ ت ﻠﻂ اﺳﺖ، ﮐﻪ ﻫﺴﺖ، بﺎ ﮐﺸن � )ﺟﺎﻣﻌﻪ( ﻫﻢ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﺟﺮم ﺷﻮد. اﯾﻨﺠﺎ دوﻟﺖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪە ی ﻞ � ﺮ بﻪ دﻻ � ی د. ا � را بﮕ � ﺪ ﺟﺎن ﮐ � ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧبﺎ ﮐﻪ � ئ ، ﮐ ی از ﻣﻮارد اﺳتﺜﻨﺎئ � ﺪ بﻪ ﻏ � ارﺗکﺎب ﺟﺮم ﻧگﺎە ﮐﻨ ﺪە � ﺐ د � ﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ آﺳ � ﻣﺮﺗﮑﺐ ﺟﺮم ﺷﺪە از ﻃﺮف ﺧﺎﻧﻮادە و ﺖ � و ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﺴﺌﻮﻟ ف ی ﺴﺖ. ﻫﻤﭽﻨن � اﯾﻦ ﺟﺮم ﻓﻘﻂ بﺎ ﻣﺠﺮم ﻧ ﻓﻠﺴﻔﻪ ی ﻋﺪاﻟﺖ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ بﺎ اﻋﻤﺎل ﻣﺠﺎزات، اﻓﺮاد ی ﮐﻨﻨﺪ و بﺎزﮔﺮدﻧﺪ بﻪ � ب ﻧﺪ، ﺗﻐﯿ � پ ﺑ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ بﻪ اﺷتبﺎە ﺧﻮد ی ق و ﻫﻢ از ﻧﻈﺮ ﺟﺮم � ﺟﺎﻣﻌﻪ . ﻫﻢ از ﻧﻈﺮ اﺧﻼ ن ، ﻣﻌی � ﺷﻨﺎ ی � ف اﯾﻦ اﻓﺮاد، اﻣکﺎن ﺗﻐﯿ ت ﻋﺪاﻟﺖ اﯾﻦ اﺳﺖ. اﻣﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ بﺎ ﮐﺸن را از آﻧﻬ � ﺎ ی د. � ﮔ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2