در بارۀ اعدام

ﺎرە � در ی اﻋﺪام ١٦ � اﻧﺠﺎم ﺟﺮم دﺳﺖ ﺸﺎن دﻫﺪ ﮐﻪ ﺧﻮد دوﻟﺖ ﭼﻪ � ﮔﺬارد ﺗﺎ ﮐﻪ دﺳﺘگﺎە ﻗﺎﻧﻮ � ع ﺟﺮم دارد؛ ﺟﺮ � ش در ﺷﯿ � ﻧﻘ ای ﺷﯿﻮە ن بﻪ ﺑﺮﮔﺸﺖ � ﻧﺎپﺬﯾﺮ آن را ﻣﺠﺎزات ﮐﻨﺪ و بﻪ زﻋﻢ کﺎﻣﻮ ﺗﻨﺎﻗﺾ ن ی ﺣکﻢ اﻋﺪام بﻪ ﻫﻤن � ﺟﺎ ﺑﺮ ﮔﺮدد: ﻣﺎ در ﺻﺪور اﻋﺪام � ﻗﺎﻃﻊ �� ﺗﺼﻤ ﻢ ﮐﻪ ﻣﺤﮑﻮم اﺻﻼح � ی � ﮔ ﻧﺎپﺬﯾﺮ اﺳﺖ، ا ﻣﺎ � � گﺎ � ﭼﻄﻮر و از ﭼﻪ ﺟﺎ ت ﻢ وﻗی � ی � بﮕ �� ن ﺗﺼﻤ ی ﻢ ﭼﻨن � ﺗﻮاﻧ ﻢ و ﻫﻢ ﻃﺮف ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ و ﻫﻢ � ض ﻫﺴت � ﻫﻢ ﻗﺎ ذی ﻧﻔﻊ؟ ﻣﺎ آﻧﻘﺪر ب ی ﺴﺘﻪ � ﻢ ﮐﻪ ﺷﺎ � ﺴت � ﮔﻨﺎە ﻧ � در � ض ﻗﻄ ی ت ﭼﻨن ی ﻗﻀﺎوی ﺎرە ی ن ، ﮐﻪ ت ﺴن � ن ﺑﺮﺧﻮرداری از ﺣﻖ ز ی ﻫﻤن � ﻘﺎ � ﻢ، و دﻗ � ﮕﺮی بﺎﺷ � د ت ک � در آن ﻣﺸ گ � ﻫﻤ � ﻢ، اﺳﺖ ﮐﻪ � ا � ﺗﻮاﻧﺪ بﻪ ﻫﺮ ﻣﺠﺮ ف اﯾﻦ ﺣﻖ، ﺳﻠﺐ آن اﻣکﺎن اﺳﺖ. ت اﻣکﺎن اﺻﻼح دﻫﺪ وﮔﺮﻓن ﻦ در ﻣﻘﺎﻟﻪ � ﺲ ﮔﻮدو � کﻞ ﻻر � ﻣﺎ ی ﭼ ﺮا ﺧﺎﻧﻮادە ﻫﺎ ﺖ � ﺎن ﺟﻨﺎ � ﺎﻧ �� ی ﻗ ﺪ ﺷﺎﻫﺪ ﻣﺮاﺳﻢ اﻋﺪام بﺎﺷﻨﺪ؟ � ﻧبﺎ ن اﻋﺪام، ﺴﺎی � ت و ا ﺸﻨﺎﺧی � بﻪ بُﻌﺪ روا ی ﻣﺸﺎﻫﺪە � و ﺗﺄﺛ ی ﺻﺤﻨﻪ ی اﻋﺪام ﻣﺘﻬﻢ در ﻣﻘﺎبﻞ ﺧﺎﻧﻮادە ی او، ﺧﺎﻧﻮادە � ﮕﺮ � ض ان د � ی ﻣﻘﺘﻮل و ﺣﺎ ﻦ � ﮔﻮدو � ﭘﺮدازد. ﺳﺆال اﺳﺎ ﻣﺠﺎزات اﻋﺪام در ﻣ � ت و اﺟﺘﻤﺎ � ﺎﻣﺪﻫﺎی اﺧﻼ � ﭘ � ﻸ ﻋﺎم، و بﻪ ﻃﻮرک » ﺣﻖ ﺗﻤﺎﺷﺎ « ﺸﺎن � ﮐﻪ در ﻃﺮﻓﺪاری از �� اﺳﺖ. او دﻟ دادن ﺻﺤﻨﻪ ی � ح � اﻋﺪام ﻣﻄ ﺎن � پﺎ � ﺷﻮد را ﻧﻮ ن ) پﺬﯾﺮی روای Closure ( بﻪ رﺧﺪادی ﻓﺠﯿﻊ و ﺳﻮگ � ﺎن � ﺑ � ﻧﺎ ﺪن اﯾﻦ ﺻﺤﻨﻪ ﻓﺎﺟﻌﻪ � ئ ﮐﻪ بﺎ د ﮐﻨﺪ، ﮔﻮئ ای � بﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﻋﺎدی بﺎز گ � ﺎن پﺬﯾﺮﻓﺘﻪ و زﻧﺪ � پﺎ � دردﻧﺎ ﮔﺮدد. از ﻃﺮف ت ﺑﺮای ﺧﺎﻧﻮادە ﮕﺮ، اﯾﻦ ﺻﺤﻨﻪ ﻓﺮﺻی � د � ﺠﺎد � ی ﻣﻘﺘﻮل ا ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺑبﯿنﻨﺪ ﻋﺪاﻟﺖ بﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﻧﻤﺎدﯾﻦ اﺟﺮا ﺷﺪە، و ﻓﺮد ﻣﺤﮑﻮم بﻪ ﺟﺰای � ﻞ را ﻧ � ﮏ از اﯾﻦ دو دﻟ � ﺪە اﺳﺖ. او، اﻟﺒﺘﻪ، ﻫﯿﭻ � ﺧﻮد رﺳ پﺬﯾﺮد. » ﺎن � پﺎ پﺬﯾﺮی « � ت � ﻣﺒﻬﻢ ﺗﻠ � را ﻣﻔﻬﻮ ﺪ � ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺣﺪی ﮐﻪ ﺷﺎ » ﺣﻖ ﺗﻤ ﺎﺷﺎ « ﺠﻪ � ت ﻧت ﺣی ﺪن ﺻﺤﻨﻪ � بﺎ د � � ی ﻣﻌﮑﻮس داﺷﺘﻪ بﺎﺷﺪ و ﺗﻤﺎﺷﺎ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2