در بارۀ اعدام
ﺎرە � در ی اﻋﺪام ١٨٢ اﯾﻦ اﻣﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﮐﻪ ﻣﺎرﮐﺲ اﺳﺘﺪﻻل ﮐﺮدە ﺑ ﻪ � ﻣﺎ � ، ﻮد داری ﻣﺮﺣﻠﻪ ض وری از ﻓﺮآﯾﻨﺪﮔﺬار اﺳﺖ. � ای ن ، ﻣﻨﺘﻘﺪان ﻣﺎرﮐﺲ ﭼﺸﻢ ی ﻫﻤﭽﻨن ﺎل � ﺴﻢ ﻣﺎرﮐﺲ را ﺧ � اﻧﺪاز کﻤﻮﻧ ﭘﺮدازا ﻧﻪ � داﻧﻨﺪ. بﺎ اﯾﻦ ﺣﺎل، ﻣﺎرﮐﺲ )و اﻧگﻠﺲ( در ن ﺪﺋﻮﻟﻮژی آﻟﻤﺎئ � ا اﺳﺘﺪﻻ ل � ﺴﻢ ﻧﻪ � ﮐﻨﻨﺪﮐﻪکﻤﻮﻧ » ﺠﺎد ﺷﻮد � ﺪ ا � اﺳﺖﮐﻪ بﺎ �� ش ا � « و ﻧﻪ » ﺪە � ا � آ اﺳﺖﮐﻪ ﻢﮐﻨﺪ � ﺪ ﺧﻮد را بﺎ آن ﺗﻨﻈ � ﺖ بﺎ � واﻗﻌ « ﻪ � بﻠ » ت و ﺣﺮﮐی اﺳﺖ � اﻗ ﺎن ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﺮد � ض اﻣﻮر را از ﻣ ﺖﮐﻨﻮی � ﮐﻪ وﺿﻌ ) « Marx and Engels, 1976, pp. 56-57 پ دازاﻧﻪ � ﺎﻟ � ﺴﻢ را ﺧ � ﻞ اﯾﻦ ﮐﻪ ﻣﺎرﮐﺲ کﻤﻮﻧ � (. دﻟ � ﻧ � ﺴﻢ ﻧﺎﻣﻤﮑﻦ � ﮐﻪ بﺪون ﺣﻀﻮرآﻧهﺎکﻤﻮﻧ � داﻧﺪ اﯾﻦ اﺳﺖﮐﻪ ﻋﻮاﻣ ﺷﺪ اﯾﻨﮏ بﻪ ﺻﻮرت ن وﺟﻮد دارﻧﺪ. بﺎ اﯾﻦ ﺣﺎل، ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻂﮐﻨﻮی � ش ا � بﺎﻟﻘﻮە در ﮐﻪ » ﺴﻢ � ﻋﻮاﻣﻞکﻤﻮﻧ « ن وﺟﻮد ﻂﮐﻨﻮی � ش ا � ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ بﻪ ﺷکﻞ بﺎﻟﻘﻮە در اﺟﺘﻨﺎب � بﺎﻟﻘﻮە بﻪ ﺷک � داﺷﺘﻪ بﺎﺷﻨﺪ اﻣﺎ اﯾﻦ بﺎورﻣﺎرﮐﺲﮐﻪ اﯾﻦ اﻣﻮر ﻧﺎپﺬﯾﺮ ﺪە � ﺎﻓﺖ در واﻗﻊ ا � ﺖ ﺧﻮاﻫﻨﺪ � ﻓﻌﻠ � ﺴﻢ او را آﺷکﺎر � اﻟ ﮐﻨﺪ. ﺠﻪ � ﻧت ی � یﮔ ن ی ت ﻧﺪارد اﻣﺎ ﭼﻨن ﺴی � ﺎزی بﻪ ﺗﻮﺟﯿهﺎت ﻣﺎرﮐﺴ � اﻟﻐﺎی ﻣﺠﺎزات ﻣﺮگ ﻧ ت بﻪ ﻏﻨﺎی اﺳﺘﺪﻻل ﺗﻮﺟﯿهﺎی ف ﮐﻪ در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ وﺟﻮد دارﻧﺪکﻤﮏ ﻫﺎی ﻓﺮاوای � از ﻣﺤﺎﻓﻈﻪ �� ﮐﻨﺪ. در ﺧﻮر ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖﮐﻪ ﻦ ﻧهﺎدﻫﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪ �� کﺎرﺗ از ﮏ رم ــ در ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ بﺎ ﻣﺠﺎزات اﻋﺪام ب � ﺴﺎی کﺎﺗﻮﻟ � ــ کﻠ � ﺎ � ﻧﻈﺮ ﺳ ﺎ ﺴﻢ ﻫﻢ � کﺎل ﻣﺎرﮐﺴ � راد � ﺎ � ﺪﺋﻮﻟﻮژی ﺳ � ا ﺴﺖ � ﺮ ﻣﺎرﮐﺴ � ﻧﻈﺮ اﺳﺖ. ا ﻫﺎ و � پﺎپ ﺗﻮاﻧﻨﺪ در رابﻄﻪ بﺎ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺲ � ﻧﻈﺮ داﺷﺘﻪ بﺎﺷﻨﺪ � ت ا � ی اﻋﺪام اﺷ ن اﯾﻦ دوﮐﺮاﻧﻪ ی ن ﮐﻪ ﺑن اﺣﺘﻤﺎﻻﮐﺴﺎی ﺖ ﺣکﻤ � ﻗﺮار دارﻧﺪ در ﻧهﺎ � ﺎ � ی ﺳ ﺖ ﺎﻓﺖ. � اﻟﻐﺎی ﻣﺠﺎزات ﻣﺮگ را درﺧﻮاﻫﻨﺪ
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2