در بارۀ اعدام

ﻣﻘﺪﻣﻪ ١٩ ﻪ �� راﺑﺮت ﺑﻮم در ﻧﻘﺪ از ﻧﻈ ی ﻣﺎرﮐﺲ و ﺟﺮم ﺷﻨﺎﺳﺎن � ﺴﺖ � ﻣﺎرﮐﺴ ﺴﺪ: �� ﻧ » � ﻫﺮﭼﻨﺪ ت ﮐﻪ ﺟﻮاﻣﻊ ﺴی � ﻞ ﻣﺎرﮐﺴ � ﺗﻮان بﺎ اﯾﻦ ﺗﺤﻠ ﻪ � ﻣﺎ � ﻢ ﺧﺸﻮﻧﺖ � داری ﺟﺮا � بﻪ بﺎر � ی � آﻣ ض ورﺗ � آورﻧﺪ، ﻣﻮاﻓﻖ ﺑﻮد اﻣﺎ � ﺎ � از آن ﻧ ﻪ � ﻣﺎ � ﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ پﺎﺳﺦ ﺟﻮاﻣﻊ � ﺗﻮان ﻧت داری بﻪ ﺟ ﻢ � ﺮا ﺧﺸﻮﻧﺖ � ﺸﺎن � ن اﻣﺮ را ی ن ﻫﻤن ی � ــــﺦ ﻧ � ﺪ اﻋﺪام بﺎﺷﺪ، ﺗﺎر � ن بﺎ ی � آﻣ ﻫﺪد «. � ﺑﻮم اﺷﺎرە ﮐﻨﺪ ﮐﻪ » ﺎﻻت � ش ﻓﺘﻪ، بﻪ ﺟﺰ ا �� ﺗﻤﺎم ﺟﻮاﻣﻊ ﭘ � بﺎ �� ﺗﻘ ت ﻣﺠﺎزات ﺴی � ﺎﻟ � ن ﺟﻮاﻣﻊ دارای دوﻟﺖ ﺳﻮﺳ ی ﻣﺘﺤﺪە و ژاﭘﻦ، و ﻫﻤﭽﻨن اﻋﺪام را ﮐﻨﺎر ﮔﺬاﺷﺘﻪ ﺎﺳﺘﻤﺪاران و اﻗﺘﺼﺎدداﻧﺎن � ن از ﺳ � اﻧﺪ. ﺑﺮ ﻣﺤﺎﻓﻈﻪ ﺴﻮن و � ، پَﺖ راﺑﺮ �� ﺎم بﺎ � ﻠ � ﻞ، و � ج و � کﺎر ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺟ �� ﻠﺘﻮن ﻓ � ﻣ ﻨﻪ �� ﺪﻣﻦ ﻣﺠﺎزات ﻣﺮگ را بﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻫ ج و � ی ﮔﺰاف آن و ﻫ � ﻔﺮی بﻪ وﺟﻮد � ب ﮐﻪ در ﻧﻈﺎم ﮐ � ﻣﺮ ﺮ ﺳﺆال ﺑﺮدە � آورد ز اﻧﺪ. « او � ﺠﻪ � ﻧت ی د ﮐﻪ � ﮔ » ﺎزی بﻪ ﺗﻮﺟﯿهﺎت � اﻟﻐﺎی ﻣﺠﺎزات ﻣﺮگ ﻧ ت بﻪ ﻏﻨﺎی اﺳﺘﺪﻻل ن ﺗﻮﺟﯿهﺎی ی ت ﻧﺪارد اﻣﺎ ﭼﻨن ﺴی � ﻣﺎرﮐﺴ ﻫﺎی ﻓ ن ﮐﻪ ﺮاوای در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ وﺟﻮد دارﻧﺪ کﻤﮏ � از �� ﮐﻨﺪ. در ﺧﻮر ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖﮐﻪ ﻣﺤﺎﻓﻈﻪ ﮏ رم � ﺴﺎی کﺎﺗﻮﻟ � ــ کﻠ � ﺎ � ﻦ ﻧهﺎدﻫﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪ از ﻧﻈﺮ ﺳ �� کﺎرﺗ کﺎل � راد � ﺎ � ﺪﺋﻮﻟﻮژی ﺳ � ــ در ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ بﺎ ﻣﺠﺎزات اﻋﺪام بﺎ ا ﺴﻢ ﻫﻢ � ﻣﺎرﮐﺴ ﺴﺖ � ﺮ ﻣﺎرﮐﺴ � ﻧﻈﺮ اﺳﺖ. ا � ﻫﺎ و پﺎپ ﺗﻮاﻧﻨﺪ در ر ابﻄﻪ بﺎ ﻣﺴﺌﻠﻪ � ﻧﻈﺮ داﺷﺘﻪ بﺎﺷﻨﺪ � ت ا � ی اﻋﺪام اﺷ ن ً ﮐﺴﺎی � ﺲ اﺣﺘﻤﺎ ﮐﻪ ن اﯾﻦ دوﮐﺮاﻧﻪ ی ﺑن ﺖ ﺣکﻤﺖ اﻟﻐﺎی ﻣﺠﺎزات � ﻗﺮار دارﻧﺪ در ﻧهﺎ � ﺎ � ی ﺳ ﺎﻓﺖ. � ﻣﺮگ را درﺧﻮاﻫﻨﺪ « ﺪە � پﺪ ﺪگﺎە اﻗﺘﺼﺎدی در ﻣﻘﺎﻟﻪ � ی اﻋﺪام از د ی ﮐﻮﺗﺎە اﻋﺪام و ﺣﻖ ﺎت در اﻗﺘﺼﺎد � ﺣ � بﺎزﻧﮕﺮی ﺷﻮد. ﺛﺎﺑﺘﺎن در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ اﻋﺪام را از ﺪە � ﺪگﺎە ﻣﮑﺘﺐ ﻓﺎ � د ئ ﮔﺮائ � و ﻧﻘﺪ � ﺑﺮر ﺪگﺎە اﻗﺘﺼﺎدی � ﮐﻨﺪ. از د � ح � ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺳﺌﻮال ﻣﻄ ﺷﻮد: ﻓﻪ � اﻋﺪام بﻪ ﺎ ﺣبﺲ ابﺪ؟ � ﺗﺮ اﺳﺖ � ﺠﺎد � ت ی ا � ﺸ � ﮐﺪام روش ﺑﺮای ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺳﻮد و رﻓﺎە ﺑ ﮐﻨﺪ؟ ﻣﻨﻈﻮر از

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2