در بارۀ اعدام

دﻻ � ﻞ و ﭼﺎﻟﺶ یﻫﺎ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ بﺎ ﻣﺠﺎزات اﻋﺪام در ا ﺮانﯾ ٢١٧ ﻢ � ﺎرﻫﺎی رژ � ﻣﻌ ﻔﺮی درﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ � ﻫﺎیﮐ ﺎﻓﺘﻪ، بَﺪوی و ارﺗ � � ﺠﺎ اﺳﺖ. � از اﺻ � � ﺣﺎل ﮐﻪ بﻪ ﺑﺮ بﺎ ﺗﻮﺟﻪ � ﻞ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎن اﻋﺪام، ﻣﺸﺨﺼﺎ � ﻦ دﻻ �� ﺗ ﺪ بﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ � ﻢ در اﯾﺮان، اﺷﺎرە ﺷﺪ، بﺎ � ﻔﺮی ﺣﺎ � ﻢ ﮐ � بﻪ رژ ی اﺳ � ﺎ � د ﺖ اﯾﻦ اﺳﺘﺪﻻل � ﺮ ﻣﺮدم در ﻧهﺎ � ﮕﺮی ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺮد: ا ﻫﺎ را ﻧپﺬﯾﺮﻧﺪ و اﻓکﺎر ﺪە بﺎﺷﺪﮐﻪ � ﻫﻤﭽﻨﺎن ﺑﺮ اﯾﻦ ﻋﻘ � ﻋﻤﻮ » ﻣﺠﺎزات اﻋﺪام « ، دﺳﺖکﻢ در پﺎرە ت و ﻣﺴﺌﻮل � ت � ﮏ دوﻟﺖ ﻣ � نﺶ � ﻢ ﻋﻤﺪە، ﻻزم اﺳﺖ، وا � ای از ﺟﺮا پ ﺪ ی � ﺎ بﺎ � ﺪ بﺎﺷﺪ؟ آ � ﭼﻪ بﺎ ﺎ، ﻣﺴﺘﻘﻞ از اﯾﻦ � بﺎﺷﺪ � ی ﺧﻮاﺳﺖِ ﻋﻤﻮ � ﮔ ﮐﻪ ﻣ � ﺮدم ﭼﻪ ﻓﮑﺮ ﮐﻨﻨﺪ، ﻣﺠﺎزات اﻋﺪام را ﻟﻐﻮﮐﻨﺪ؟ ق ﺑﺮ اﯾﻦ بﺎورﻧﺪﮐﻪ � ﺎری از ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﺣﻘﻮ � ﺴ � » ﺎت � ﺣﻖ ﺣ « ر زﻣﺮە د ی » �� ﺣﻘﻮق ﻃﺒ « اﺳﺖ. ﺸﻪ � اﻧﺪ ی » �� ﺣﻘﻮق ﻃﺒ « ﺎنِ ﻧﻈﺎمِ � ﻫﻢ ﺑن » ش �� ﺣﻘﻮق « ﺴﺎن � ﺸﻪ، ا � ن اﺳﺖ. ﺑﺮ اﺳﺎس اﯾﻦ اﻧﺪ در ﺷکﻞﮐﻨﻮی ﻫﺎ بﻪ ﻌﺖ � ﺎ ﺑﻨﺎ بﻪ ﻃﺒ � ﺴﺎن ﺑﻮدن � ِف ا � ﺧﻮد ﺣﺎﺋﺰ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ � ت ذائ ای ا ز ﺣﻘﻮق و آزادی ﺸﻪ � ﮏ اﻧﺪ � ﻫﺎ ﻫﺴتﻨﺪ. در ﺣﻖ � ب ی ﻣﺬﻫی ً� ﻣﺤﻮر، ﻣﻌﻤﻮ � ﮔﻔﺘﻪ ﺪگﺎر اﺳﺖﮐﻪ اﯾﻦ ﺣﻘﻮق و آزادی �� ﺷﻮد اﯾﻦ آﻓ ﻫﺎ را بﻪ ﺑ ﻨﺪگﺎن ﻞ ﺣﻘﻮق � ً بﻪ اﯾﻦ ﻗﺒ � ب ، ﻣﻌﻤﻮ ﺧﻮد اﻋﻄﺎ ﮐﺮدە اﺳﺖ. درﮔﻔﺘﻤﺎن ﻣﺬﻫی » � ﺣﻘﻮق اﻟ « � ﮏ � ﮐﻪ در � ﻨﺪ. در ﺣﺎ �� ﮔ بﺎور » ن زﻣﯿی « و ﺳﮑ ﻮﻻر، » ﻌﺖ � ﻃﺒ « ﺟﺎی » ﺧﺪا « � را ﺴﺎن � ی د و ا � ﮔ ﻫﺎ، بﺪون اﯾﻦ ﮐﻪ ﻻزم بﺎﺷﺪ ی ﻣﻌﺘﻘﺪ بﺎﺷﻨﺪ، بﻪ ﻃﻮر بﻪ ﺧﺪای » �� ﻃﺒ « از اﯾﻦ ﺣﻘﻮق و آزادی ﻫﺎ � ﺴﺘﻪ � ﺑﺮﺧﻮردار دا ﺷﻮﻧﺪ. ﺸﻪ � پﺬﯾﺮش اﻧﺪ ی » �� ﺣﻘﻮق ﻃﺒ « ف آن ی ت دارد. اوﻟن ﺎﻣﺪﻫﺎی ﻣﺘﻔﺎوی � ﭘ ﻫﺎ اﯾﻦ اﺳﺖﮐﻪ اﯾﻦ ﺣﻘﻮق و آزادی ﻫﺎ بﻪ ﻃﻮر » ن ﺸﯿی � ﭘ « � ﻒ �� ﺗﻌ ﺷﻮﻧﺪ، ﺴﺘﻪ بﻪ � و » ی ﺷﻨﺎﺳﺎی « ﺎ � » ﺪ � ﺗﺄﯾ « ﺴ � ت ﻧ ﺎ ﻗﺪری � ، ﻫﯿﭻ ﻧهﺎد، ﻣﺬﻫﺐ تﻨﺪ. ﺮﺣﮑﻮﻣﺖ � ت ا ﮕﺮ، ﺣی � بﻪ ﺳﺨﻦ د ﺎ ﻗﺪرت � ﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﻧهﺎدﻫﺎ � ﻫﺎ ﻫﺎی ﻋ � ﻤﻮ بﺨﻮاﻫﻨﺪﮐﻪ اﯾﻦ ﺣﻘﻮق و آزادی � ی ﻧﺪ، ﻧ � ﺪە بﮕ � ﻫﺎ را ﻧﺎد ﺗﻮاﻧﻨﺪﮐ ﻪ ﻣﻨﮑﺮ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2