در بارۀ اعدام

ﺎرە � در ی اﻋﺪام ٢٥٠ ﻣﺠﺮم اﺳﺖﮐﻪ � ﺎت آﻧﻘﺪر اﺳﺎ � ﺪ ﺳﻠﺐﮐﺮد. ﺣﻖ ﺣ � ﻦ ﻣﺠﺮﻣﺎن ﻧبﺎ �� ﺗ ت ﺳﻨﮕﺪل ﺣی ﻦ ﻗﺎﺗﻞ �� ﺗ ﺮد و رﻓﺘﺎر � ﺪ از آن ﺑﺮﺧﻮردار بﺎﺷﻨﺪ. ﻋﻤﻠ � ﻫﺎ ﻫﻢ بﺎ ﺮ � ت ا ﺣی گ � در زﻧﺪ � ﮐ ﻞ � ﮕﺮی بﺎﺷﺪ، دﻟ � ﺎت د � ﻤﺖ ﺳﻠﺐ ﺣﻖ ﺣ � بﻪ ﻗ ﻗﺎﻧﻊ ﮐﻨﻨﺪە ﺴﺖ و ﻣﻮاﻓﻘﺖ بﺎ اﻋﺪام، ﻣﻮاﻓﻘﺖ بﺎ ﺗﺪاوم � ای ﺑﺮای اﻋﺪام ﻧ ﭼﺮﺧﻪ ف ی ﮐﺸﺘﺎر اﺳﺖ. ﮐﺸﺘﺎر از ﺟﺎﻧﺐ ﻫﺮ ﮐﻪ بﺎﺷﺪ بﺪ و ﻧﺎپﺬﯾﺮﻓﺘی اﺳﺖ و زﻣﯿﻨﻪ ن ە ی � ﺎ اﻧﮕ � � ی ﻗﺘﻞ ﻧ ﺧﻮب � ﺗﻮاﻧﺪ ﻧﻔﺲ ﻋﻤﻞ را بﻪ ﻋﻤ ن ت ن بﺪ اﺳﺖ، ﭼﻪ ﮐﺸن ت ﻞ ﮐﻨﺪ. ﮐﺸن � ﺗبﺪ ﺴ � ن ا ت ﮏ ﻗﺎﺗﻞ و ﭼﻪ ﮐﺸن � ن ﺎی ب ﮔﻨﺎە . ی ﮕﺮ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎن اﻋﺪام اﯾﻦ اﺳﺖﮐﻪ دﺳﺘگﺎە � ﻞ د � دﻟ ئ ﺧﻄﺎپﺬﯾ ﻫﺎی ﻗﻀﺎئ ﺮﻧﺪ ت ﺑﺮﮔﺸﺖ و اﻋﺪام ﻣﺠﺎزای ﺪ ﺧﻄﺮ � ﻧﺎپﺬﯾﺮ اﺳﺖ. بﺎ ﻟﻐﻮ ﻣﺠﺎزات اﻋﺪام بﺎ بﺎزﮔﺸﺖ � ﺧﻄﺎﻫﺎ را کﺎﻫﺶ داد. آﻧهﺎ اﯾﻦ ﺑهﺎﻧﻪ را ﻫﻢ رد � ﻧﺎپﺬﯾﺮی ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ وﺟﻮد ﻣﺠﺎزات اﻋﺪام بﺎﻋﺚ کﺎ � ع ﺟﺮم � ﻫﺶ وﻗ ﻢ � ﺷﻮد. آﻣﺎر ﺟﺮا � ﺸﺎن � ن ﮐﺸﻮرﻫﺎ � در ﺑﺮ ﻣﺠﺎزات اﻋﺪام آن گ � دﻫﺪ ﮐﻪ بﺎزدارﻧﺪ ر ﻗﺪ ن اﺳﺖﮐﻪ ﻧﻤﻮدی در آﻣﺎر ﻧﺪارد و ﺧﻮش ی � ﻧﺎﭼ ﻢ � ﺮگﻤﺎن ﮐﻨ � اﺳﺖ ا � ﺎ � ﺧ ت بﻪ ﻣﺠﺮﻣﺎن بﺎﻟﻘﻮە ﺧﻮاﻫﺪ داد. ب ی � ﮐﻪ درس ﻋ ف ی ﻞ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ بﺎ اﻋﺪام بﻪ ﻫﻤن � دﻻ � ﻫﺎ ﺧﺘﻢ ﻧ ﻞ � ﺷﻮد اﻣﺎ اﯾﻦ دﻻ ﺧﻼﺻﻪ ای از ﻣهﻢ ﻦ �� ﺗ ﺪە � ﭽ � ﻫﺎﺳﺖ. در اﯾﺮان اﯾﻦ ﻣﺠﺎزات ابﻌﺎد ﭘ ﺮی ﺗ بﻪ ﺧﻮد ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. وﺟﻮد ﺣکﻢ ﻗﺼﺎص ﮐﻪ » ﺎت � ﺣ « ﺎ � » � ت ﺴی � ﻧ « را بﻪ ﺧﻮاﺳﺘﻪ � ﮐ ﮏ ﭘﺮوﻧﺪە � ﺎن �� ی ﺷﺎ � ی ﻗﺘﻞ ﭘﯿﻮﻧﺪ دﻫ از �� ﺪ گ � ﺪ � ﭽ � ﭘ ت ﮐﻪ ﺑﺮﺧﻼف آﻧﺠﻪ ﻣﻘﺎم ﻫﺎی اﻋﺪام در اﯾﺮان اﺳﺖ. ﻣﺠﺎزای ﻫﺎی ئ اﯾﺮان ﻗﻀﺎئ � ن ی ﺴﮑن � ﻨﺪ کﺎرﮐﺮدی ﻧﻪ �� ﮔ ﻪ اﻧﺘﻘﺎم � بﺨﺶ بﻠ ﺎﻧﻪ دارد. �� ﺟ � ﮏ ﺧﺎﻧﻮادە بﻪ ﻗﺘﻞ � ﻋﻀﻮی از � رﺳﺪ و اﻋﻀﺎی آن ﺧﺎﻧﻮادە ﺗﻮاﻧ ﻨﺪ ﺮ ﻟﻮای ﻗﺎﻧﻮن ﻣﻄﺎﻟبﻪ ﮐﻨﻨﺪ. ﻗﺘﻞ در ﺑﺮاﺑﺮ ﻗﺘﻞ و � ﺪن ﻗﺎﺗﻞ را ز � بﻪ ﻗﺘﻞ رﺳ ﻣﻄﺎﻟبﻪ ﺪە . ﻣﺮدم در ﺗﻘﺎبﻞ بﺎ ﻣﺮدم � ﺰی د �� ﮐﻪ داغ ﻋ � ی ﻗﺘﻞ ازﻃﺮفﮐ ﻗﺮار � ﺪە � ﺶ د � ی ﻧﺪ و آﻧﭽﻪ کﻤﺎﺑ � ﮔ ﻢ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﺎﻧﻮادە � ا ﻘﺘﻮل ی ﻣ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2