در بارۀ خشونت

ﺎرە � ی در ﺧﺸﻮﻧﺖ | ﭼهﺎرﮔﻔﺘﮕﻮ ١٠ یب گ � ﺟﻤﻊ ﺑﺰر � ﺗﻔﺎوت ﻣﺎﻧﻨﺪ و ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺎ « ﻋﺎدت» �» ﺣیت « ﺳنﺖ ﺮی از �� ﺗﺼ » ﺴﺎین � ﺣﻘﻮق ا « ﺸﻪ ﮐﺴﺎین � ن ﻧﺪارﻧﺪ. و اﻟﺒﺘﻪ ﻫﻤ ی � ﺧﻮد ﻧ ﻢ ﻫ ﻢ اداﻣﻪ � ﺖ از ﺣﺎ � ﻫﺴتﻨﺪ ﮐﻪ بﻪ ﺣﻤﺎ ﺎن � در ﻣ � گﺎ � ن پﺎ ی � دﻫﻨﺪ. ﺟبﺎر ﻧ � ﻣﺮدم � ﻪ � ﺳﺎزد و بﻪ آن ﺗﮑ ﺪﺋﻮﻟﻮژ � گﺎە ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ا � ﮐﻨﺪ. گﺎە اﯾﻦ پﺎ ی � ﺑﻨﺎ � ت � ﻣﺸ ﺐ � ت ک وﺟﻮد دارد. بﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗ � ﻣﺸ � ﺷﻮد وگﺎە ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﺎ ﺸﻨهﺎد دو ﻻ ﺑﻮﺋئت ﻣﺒئن ﺑﺮ اﯾﻦ ﮐﻪ ﻫﻤگﺎن بﺎ ﻫﻢ ﻗﺪرئت را � ﭘ ﮐ ﻪ بﻪ ﺟبﺎر دادە � ی ﻧﺪ، کﺎرایی ﺧﻮد را از دﺳﺖ � ﺲﮔ � اﻧﺪ، بﺎز دﻫﺪ. از اﯾﻦ � ﻢ � ﺟﺎ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﺸﻮﻧﺖ وارد کﺎرزار ﺗﻘﺎبﻞ ﻣﺮدم و ﺣﺎ ﺷﻮد. ﺪە داﺷﺖﮐﻪ � ﻣﺎرﮐﺲ ﻋﻘ « ﺧﺸﻮﻧﺖ » ﺪی اﺳﺖﮐﻪ � ﺸﮕﺮﺟﻮاﻣﻊ ﺟﺪ � زا ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻪ �� در بﻄﻦ ﺟﻮاﻣﻊ ﻗﺪ � اﻧﺪ. ﻫﺮ ﭼﻨﺪ بﻪ ﻧﻈﺮ ﻧ رﺳﺪﮐ ﻪ او در ﺶ � ﺣﺎل ﺳﺘﺎ ﺖ اﯾﻦ ﺟﻮاﻣﻊ، � ﻒ واﻗﻌ � از ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺑﻮدە و ﺗﻨهﺎ بﻪ ﺗﻮﺻ آن � ﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺧﻮد ﭘﻨﺪاﺷﺖ، ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ اﻣﺎ ﺳنﺖ ﭼﭗ ارﺗﺪوﮐﺲ، ﺖ راە � در ﻧهﺎ ی ی ﺧﺸﻮﻧﺖ � ﻢ را درﻣﺴ � ﺣﻞ ﻋﺒﻮر ازﺟﻮاﻣﻊ ﻗﺪ ﺟﺴ � ی � آﻣ ﺖ � وﺟﻮ ﮐﺮد. ﺣیت ﺟﻮرج ﺳﻮرل ﻣﺘین در » دﻓﺎع از ﺧﺸﻮﻧﺖ ﻣﺮدم « ﺪﮐﺮدﮐﻪ �� ﻧﻮﺷﺖ و ﺗﺄ » ﺴﻢ، � ﺎﻟ � ﺳﻮﺳ � بﺪون دﻓﺎع ازﺧﺸﻮﻧﺖ، ﻧ ﺗﻮاﻧﺪ وﺟﻮد داﺷﺘﻪ بﺎﺷﺪ. « ١ ﻒ ﺧﺸﻮﻧﺖ در �� ﺪ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺖ ﮐﻪ ﺗﻌ � اﻟﺒﺘﻪ بﺎ ت دە � ن یﮔﺴ ی � ﻧگﺎە ﺳﻮرل، ﭼ ﺗﺮ از ﺗﺼﻮر اﻣﺮوزی ﻣﺎ از آن ﺑﻮد، ﭼﻨﺎن ﭼﻪ او در واﻗﻊ در ﺣﺎل دﻓﺎع از اﻋﺘﺼﺎب ﺶ آن � کﺎیی ﺑﻮد ﮐﻪ ﻣﻨﺘﻘﺪا � ﻫﺎی ﺳﻨﺪ � ﺧﺸﻮﻧﺖ � را ﻧﻮ � ﺧﻮاﻧﺪﻧﺪ. ﺳﻮرل » ﮔﻔﺖ: ﺎن اﯾﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺑﺮای � از ﺑ ﺎن ﮐﻪ اﺣﺴﺎس ﺣﺴﺎدت و اﻧﺘﻘﺎم � ﺑیﻨﻮا ﺟﻮیی آن ﺸﺎن، � ﺎبﺎ � ﻪ ار � ﻫﺎ ﻋﻠ � ﺑﯿهﻮدە اﺳﺖ، کﺎری ﺑﺮﻧ ﺶ از آن ﻏﺎﻟﺐ � ﺪ؛ اﯾﻦ اﺣﺴﺎﺳﺎت ﺑ � آ اﻧ ﺪﮐﻪ بﺎ ی ی ﮐﺮد. � ﻖ، ﺑﺘﻮان از ﺑﺮوزﺷﺎن ﺟﻠﻮﮔ �� ﺸ � ﺐ و � ﺗﺮﻏ « ٢ ﮕﺮ، � ﺎن د � بﻪ ﺑ ١ . ف � ﺸﻪ ﻓﻠﺴ � ــــﺦ اﻧﺪ � ﺧﺸﻮﻧﺖ درﺗﺎر ش ﻓﺮزان روز، ص �� ، ﺎ، ﻋبﺎس بﺎﻗﺮی � ، ﻫﻠﻦ ﻓﺮا ۱۳۹ ص ۱۳۹ ٢ . ص - ﻫﻤﺎن ۱۴۱

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2