در بارۀ خشونت

ﺠﺎیض � ﮔﻔﺘﮕﻮ بﺎ رﺿﺎ ﻋﻠ ١٩ بﻪ ﭼﻨﺪ ﻧﮑﺘﻪ � ی ﻣﺒﻨﺎیی اﺷﺎرە ﻓﮑﺮﮐﻨﺪﮐﻪ � ﺮﮐ � ً ا � ﮐﻨﻢ. ﻣﻌﻤﻮ ی ﻫﻤﻪ ت ی ﺑﺮای ﺧﺸﻮﻧﺖ � ﺸ � ﺶ اوﺳﺖ، اﺳﺘﻌﺪاد ﺑ � ﻘﺖ ﭘ � ﺣﻘ ورزی دارد. � ﻧ � ﺪ �� ﻪ ﺗﺄ � ن اﺳﺖ بﻠ ﺸﻪ ﭼﻨنی � و ﻫﻤ � ﻢ ﺣﺘﻤﺎ �� ﮔ ﮐﻨﻢ ﮐﻪ د ع � ر ﻣﺠﻤ � ﺎ ﻧﻈﺎ � ف ﻓﺮد ت ی درﭼﻨنی � ﺸ � ﺑ گ � اﺳﺘﻌﺪاد و آﻣﺎد وﺟﻮد دارد. اﻟﺒﺘ ﻪ ﻓﺮدی � ﻘﺖ � ن ﺣﺎل ﻣﻌﺘﻘﺪ بﺎﺷﺪﮐﻪ ﺣﻘ ﺗﻮاﻧﺪ ﻧﻈﺮﺧﻮدش را ﺣﻖ بﺪاﻧﺪ، درﻋنی ن از دﯾﻦ � ﻞ ﮐﺮد. ﺑﺮ � ﮕﺮان ﺗﺤﻤ � ﺪ ﺑﺮ د � را ﻧبﺎ داران، دﯾﻦ ﺧﻮدﺷﺎن را ﺣﻖ بﻪ دﯾﻦ ﺧﻮد. ﭼﻮن � بﻪ دﯾﻦ ﺧﻮد ﻣﻮ �� ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪﮐﻪ ﻋ � داﻧﻨﺪ و � ﺪ بﻪ � ﻘﺖ بﺎ � ﺶ اﺳﺖ و ﺣﻘ �� ﻣﺴﺌﻮل اﻋﻤﺎل ﺧ � ﻫﺮﮐ ﺎر پﺬﯾ � اﺧﺘ ﺮﻓﺘﻪ ﺮ � ﻘﺖ، ا � ﺖ اﯾﻦ اﺳﺖﮐﻪ در ﻣﻮاﺟﻬﻪ بﺎ ﺣﻘ � ﺷﻮد ﻧﻪ بﻪ اﺟبﺎر. اﻣﺎ واﻗﻌ ﻢ، اﺳﺘﻌﺪاد ﺧﺸﻮﻧﺖ � ﻘﺖ ﻣﻌﺘﻘﺪ بﺎﺷ � ــــﻊ ﺣﻘ � بﻪ ﺗﻮز ﺎ اﻣکﺎن � ورزی و زﻣﯿﻨﻪ � ف ف ﺧﺸﻮﻧﺖ پﺎﯾنی � ی ﻧﻈﺮی و ﻓﻠﺴ ﺪ. � آ ﻧﮑﺘﻪ ﺮ ﺑﺮای ﻧﻔﺲ � اﺳﺖ. ا گ � ﺎت و زﻧﺪ � ت ام بﻪ ﺣﻖ ﺣ � ﺖ اﺣ � ﮕﺮ اﻫﻤ � ی د ﺎت اﺣ � و ﺣ گ � زﻧﺪ � ﻢ، بﺎﻋﺚ � ت ام ﻗﺎﺋﻞ بﺎﺷ � ﮏ � ﺷﻮد ﮐﻪ ﺧﺸﻮﻧﺖ از ن از � ی د. ﺑﺮ � ﺪە بﮕ � ن را ﻧﺎد ﺴنت � ﺣﺪی بﺎﻻﺗﺮ ﻧﺮود و ﭼﻨﺎن ﻧبﺎﺷﺪﮐﻪ ﺣﻖ ز � ﺖ � ﻃﺮﻓﺪاران ﻟﻐﻮ اﻋﺪام از اﯾﻦ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺗبﻌ ﮐﻨﻨﺪ. ﻧﮑﺘﻪ ﺎرە � ﮕﺮ در � ی د ﺮ بﺎور داﺷﺘﻪ � ﻠﻪ اﺳﺖ. ا � ﺴبﺖ ﻫﺪف و وﺳ � ی ﺪ بﺎ روش و اﺑ � ﺪن بﻪ ﻫﺪف درﺳﺖ بﺎ � ﻢ رﺳ � بﺎﺷ ﺰار درﺳﺖ بﺎﺷﺪ و � ﻪ ﻧ � ﻠﻪ را ﺗﻮﺟ � ﻢ ﮐﻪ ﻫﺪف وﺳ � ﻣﻌﺘﻘﺪ بﺎﺷ ن ان ی � ﮐﻨﺪ، آن وﻗﺖ ﻣ ﺧﺸﻮﻧﺖ ﮏ ﻫﺪف ﺻﺤﯿﺢ � ﺪن بﻪ � ف ﺧﻮاﻫﺪ آﻣﺪ. ﺑﺮای رﺳ ورزی پﺎﯾنی � ﻧ ﮏ روش � ﺮ بﺎ � ﮏ روش ﻧﺎﺻﺤﯿﺢ اﺳﺘﻔﺎدە ﮐﺮد. ﺣیت ا � ﺗﻮان از ﺠﻪ � ﻧﺎدرﺳﺖ بﻪ ﻧت ﺪ، ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ آن روش اﺳﺘﻤﺮار � ی درﺳﺖ ﻫﻢ ﺑﺮﺳ ﺠﻪ � ﺪا ﮐﻨﺪ و ﻧت � ﭘ را یب � ی وزی ﺑﺮﺳ � ﺮ بﺎ ﺧﺸﻮﻧﺖ بﻪ ﭘ � اﺛﺮﮐﻨﺪ. ﭼﻮن ا ﺪ و � ﺎ ﺣﮑﻮﻣیت ﮐﻪ � ﻪ دﺷﻤﻨﺎن � ﺑﺮای اﻋﻤﺎل ﺧﺸﻮﻧﺖ ﻋﻠ ﺪ ﺑﺮ آن � ﺧﻮاﻫ ث ﮐﻪ بﻪ کﺎر � ی رو � ﺪ، آرام آرام ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛ � ﺪ، ﻣﺠﻮز ﺻﺎدر ﮐﻨ � ﻏﻠبﻪ ﮐﻨ � گﺎﻧﻪ � ﺪﮔﺮﻓﺖ. اﻋﻤﺎل ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺷﻤﺎ را ازﺧﻮد ﺑ � ﺪ، ﻗﺮارﺧﻮاﻫ � ﺑﺮد ﮐﻨﺪ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2