در بارۀ خشونت

ﺠﺎیض � ﮔﻔﺘﮕﻮ بﺎ رﺿﺎ ﻋﻠ ٢١ � ت � ﺸ � ﺑﺮاﺑﺮ ﺑ ی و ﺟﺬب ﮐﻨﻨﺪ و ﻣﺮدم را بﺎ ﺧﻮد ﻫﻤﺮاە ﮐﻨﻨﺪ و � ﺗﻮاﻧﺪ ﻧ ﺖ � ﺲ ﻣﻮﻓﻘ � ﺷﺎ � ت اﺳﺖ. او � ﺸ � ﺷﺎن ﻫﻢ دو ﺑﺮاﺑﺮ ﺑ ﺮ اﯾﻦ � ﺪ ا �� ﮔ ﺟﻨبﺶ ﻫﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ۳٫۵ درﺻﺪ ﺟﺎﻣﻌﻪ را بﻪ ﺻﻮرت ﻓﻌﺎ ل در ﻣﺪت ﻗﺎبﻞ � ی وزی � ﺪان ﻧﮕﻪ دارﻧﺪ، بﻪ ﭘ � در ﻣ � ﺗﻮﺟ ﮕﺮی ﻫﻢ � رﺳﻨﺪ. ﻣﺤﻘﻖ د � ﺪ �� ﮔ ۱۳ ﻘﺎی ﺟﻨﻮیب )ﮐﻪ �� ﮐﺸﻮر ﺑﺰرگ ﺟﻬﺎن، ﻣﺜﻞ ﻫﻨﺪ و آﻓ ۶۵ ن دە دوﻟﺖ ی � ﻦ اﯾﻦ ﺳ � ﺖ ﺟﻬﺎن ﺳﺎ � درﺻﺪ ﺟﻤﻌ - ﻣﻠﺖ وﮐﺸﻮرﻫﺎ ﻫﺴتﻨﺪ(، ﻖ ﻣبﺎرزە ﺧﺸﻮﻧﺖ �� از ﻃ ﺪە � ﺠﻪ رﺳ � ن بﻪ ﻧت ی � ﭘﺮﻫ اﻧﺪ. از اﯾﻦ � ﺟﺎ ﺧﻮاﻫﻢ ﺑ ﺎرە � ﺮﺳﻢ بﻪ بﺤﺚ ﺷﻤﺎ در ﺴبﺖ ﻣبﺎرزە و � ی ﻪ �� ﺧﺸﻮﻧﺖ در اﯾﺮان. اول اﯾﻦﮐﻪ بﻪ گﻤﺎن ﻣﻦ ﻧﻈ ﭘﺮﻫ ﺧﺸﻮﻧﺖ »ی ی � ی � « ﺪە ﺷﺪە اﺳﺖ. در اﯾﺮان ﻣبﺎرزە � در اﯾﺮان بﺪ ﻓﻬﻤ ی ﺧﺸﻮﻧﺖ ر � ی � ﭘﺮﻫ � ا ﻧﻮ � اﻧﻔﻌﺎل ﮐﻪ ﺧﺸﻮﻧﺖ � داﻧﻨﺪ، درﺣﺎ ﺴﺖ. ﻧﻪ ﺷﯿﻮە � ف ی اﻧﻔﻌﺎل ﻧ ی � ﭘﺮﻫ ی ﺪە � ﻣبﺎرزە گﺎﻧﺪی و ﻧﻪ ا ی ﻣﺎ ﻧﺪﻻ، ﻫﯿﭻ ﮏ ﺧﺸﻮﻧﺖ � ف ی را اﻧﻔﻌﺎ ی � ﭘﺮﻫ ل � ﻧ داﻧﻨﺪ. در اﯾﻦ ﺷﯿﻮە ی ﻣبﺎرزایت ، از روش ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎیف ﻣﺪیف � اﺳﺘﻔﺎدە ﺷﻮد و دە ﻫﺎ روش ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺑﺮای ﻣبﺎرزە وﺟﻮد دارد. از � ی � ﭘﺮﻫ ﺟﻤﻠﻪ اﻋﺘﺼﺎبﮐﻪ ﺻﻠﺢ ﺎر ﻗﻮی اﺳﺖ. � ﺴ � اﺳﺖ اﻣﺎ ﻣﻘﺎوﻣیت � ی � آﻣ ف ، درﮐﻨﺎر اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ، بﺤﺚ د � ازﻃﺮ ح ﺷﺪە اﺳﺖ. � ﻫﻢ ﻣﻄ � ﻓﺎع ﺷﺨ ﺖ � ض روا � بﻌ ﻫﺎ از ﻣبﺎرزە ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺲ � ﺮ پﻠ � ن اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺣیت ا ی � ﭘﺮﻫ ﺪ ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﮐﺮد. آن ﺟﻤﻠﻪ � ﺧﺸﻮﻧﺖ ﮐﺮد، ﻧبﺎ ی ﻣنﺴﻮب بﻪ ﻣﺴﯿﺢ را ﺪە � ﺷن ﮏ ﻃﺮف ﺻﻮرت � ﺮ دﺷﻤﻦ بﻪ � ﺪ ﮐﻪ ا � ا ﮕ � زد ﻃﺮف د �� ات ﺳ ﺮ � را ﻫﻢ اﻧکﺎر � ﺎور. در اﯾﻦ ﻧﮕﺮش ﺣیت دﻓﺎع ﺷﺨ � را ﺟﻠﻮ ﺑ ﮐﻨ ﻨﺪ. اﻣﺎ ﺎری ازﮐﺴﺎین ﮐﻪ بﻪ ﻣبﺎرزە � ﺴ � . ﺴﺖ � اﯾﻦ ﻧگﺎە درﺳیت ﻧ ﺸﻮﻧﺖ ی ﺧ � ی � ﭘﺮﻫ ﺸﻪ � ، ﻫﻤ � ﻧﺪارﻧﺪ. اﻟﺒﺘﻪ دﻓﺎع ﺷﺨ � ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ، ﻣﺨﺎﻟﻔیت بﺎ دﻓﺎع ﺷﺨ دﻓﺎع اﺳﺖ و ﺣﺎﻟﺖ ﺗﻬﺎﺟﻢ ﻧﺪارد. ﮐﺴﺎیف ﮐﻪ ﺧﺸﻮﻧﺖ ف ﻧﺪ و دﻓﺎع ی � ﭘﺮﻫ � ، را ﻗﺒﻮل دارﻧﺪ � ﺷﺨ ﺲ اﺳﺖ. بﺪﯾﻦ � ﻨﺪﮐﻪ اﯾﻦ دﻓﺎع در ﺑﺮاﺑﺮ پﻠ �� ﮔ � ً ﻧ � ﺐ ﻣﺜ � ﺗﺮﺗ � ﺧﺴﺎرت وارد ﮐﺮد. ﻧ � ﺗﻮان بﻪ اﻣﻮال ﻋﻤﻮ ﺗﻮان بﻪ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2