در بارۀ خشونت

ﮔﻔﺘﮕﻮ بﺎکﺎﻇﻢ ﮐﺮدوایف ٤٩ بﻪ او ﺗﺠﺎوزﮐﻨﻨﺪ و او ﭼﺎرە � ای ﻧ ً� ﺑیﻨﺪ ﺟﺰ اﯾﻦ از ﺧﻮد دﻓﺎع ﮐﻨﺪ و ﻣﺜ � ﭼﺎﻗﻮیی دﺳتﺶ ﺮ ﺗﻔﻨﮓ داﺷﺖ، بﺎ ﺗﻔﻨﮓ از ﺧﻮد دﻓﺎع ﮐﻨﺪ. � ﺎ ا � ی د � ﮔ � ن ﺖ اﺳﺖﮐﻪ ﻣﻌنی � ﺲ ﻣﻮﻗﻌ � ت اﺳﺖ � ن ی اﺧﻼ ی � ﮐﻨﺪ ﭼﻪ ﭼ � ی � و ﭼﻪ ﭼ ی ﺎﻣﺪ و بﻪﮔﻮﺷﺶ زد، � ﺧﻮﺷﺶ ﻧ � ف زد وﮐ � ﺣﺮ � ﺮﮐ � ً ا � ﺴﺖ. اﻣﺎ ﻣﺜ � ﻧ ﻒ �� ﺗﻌ � ﺲ اﺧﻼق از ﻟﺤﺎظ اﺟﺘﻤﺎ � . ت ﻧﺎدرﺳﺖ اﺳﺖ � از ﻟﺤﺎظ اﺧﻼ ﺎی ﻫ ﺪﮔﻔﺖ اﯾﻦ کﺎر در ﭼﻪ � ، بﺎ � ت ﻫﺮ ﻣﻮﺿﻮ � اﺧﻼ � ﻮن دارد. در ﺑﺮر � ﮔﻮﻧﺎ ف ا ف ﻣﻌنی ﺎ در اﯾﻦ ﻣنت � اﺗﻔﺎق اﻓﺘﺎدە و آ � ف اﺟﺘﻤﺎ ﺖ و ﻣنت � ﻣﻮﻗﻌ کﺎر ﺟﺘﻤ � ﺎ � ﮕﺮی � د ﺴﺖ بﮑﻨﺪﮐﻪ ﻧﮑﺮدە اﺳﺖ؟ � ﺗﻮا ﺖ � ﮏ رﻓﺘﺎر ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ بﺎ ﻣﻮﻗﻌ � ﺎ ﻧﺒﻮدن � ت ﺑﻮدن � ﺪﮐﻪ اﺧﻼ � ﺲ ﻣﻌﺘﻘﺪ � ﮕﺮ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﺪە � ﺪاد اﺳﺖ. ﺳﺆال د � آن رو ای ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ اﻋﻤﺎل ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺳﺎﺧﺘﺎری و ﺳﺎزﻣﺎن ﺎﻓﺘﻪ ﺣﻖ دوﻟﺖ � ﻫﺎﺳﺖ و بﺎ ﺗﻮﺟﻪ بﻪ ن ﺣﻘﻮق ﺑنی ع اﻋﻤﺎل ﺧﺸﻮﻧﺖ � اﻟﻤﻠﻞ، ﻫﺮ ﻧ ی از � ﺎ ﻧﻬﺎدی ﻏ � از ﻃﺮف ﻓﺮد � ف � ی ﻗﺎﻧﻮیف اﺳﺖ. از ﻃﺮ � دوﻟﺖ ﻏ ض از دوﻟﺖ � ﻢ ﮐﻪ بﻌ � داﻧ ﺜﻞ ﻫﺎ ﻣ � ﺖ � ﮏ، ﺣﻖ ﺣﻤﻞ ﺳﻼح را بﻪ رﺳﻤ �� ﺎ ﻣﮑ � کﺎ �� آﻣ ﺷﻨﺎﺳﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾ ﻦ ﻪ � ض ﻓﺮﺿ ﭼﻨنی ض دﺳﺘگﺎە � ای ﻫﻢ ﻫﺴﺖﮐﻪ بﻌ ق درﺟﻬﺎن � ﻫﺎیﺣﻘﻮ ﺣیت ﺪ اﻋﻤﺎل ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺳﺎزﻣﺎن � ﺷﺎ ش � ﺎﻓﺘﻪ از ﻃﺮف ﻣﺮدم را در � ﺧﺎص �� ا ف ف درروابﻂ ﺑنی � ﺸﻨﺎﺳﺪ. ازﻃﺮ � ﺖ � بﻪ رﺳﻤ � اﻟﻤﻠﻞﮔﻔﺘﻪ ﺷ ﻮدﮐﻪ ﻓﻘﻂ دوﻟﺖ ن ﺳﺨین ﻗﺎبﻞ ﻗﺒﻮل اﺳﺖ؟ ﺎ ﭼﻨنی � ﻫﺎ ﺣﻖ اﻋﻤﺎل ﺧﺸﻮﻧﺖ دارﻧﺪ. آ ﺣیت دردﯾبﺎﭼﻪ ﻪ � ی اﻋﻼﻣ ش ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪە اﺳﺖ: �� ی ﺟﻬﺎیف ﺣﻘﻮق ض وری » � ش بﺎ ﺣﮑﻮﻣﺖِ ﺣﻘﻮق �� اﺳﺖ ﮐﻪ از ﺣﻘﻮق ﺴﺎن � ﺖ ﺷﻮد ﺗﺎ ا � ﻣﺪار ﺣﻤﺎ ﻋﻨ بﻪ ﺎن ﺑﺮ ﺿﺪ یب � ﻦ ﭼﺎرە بﻪ ﻃﻐ �� ﻮان آﺧ داد و ﺳﺘﻢ ﻣﺠﺒﻮر ﻧﮕﺮدد « . ﻫﻤﺎن ﺮ در اﺛﺮ ﻣﻬﻢ ﺧﻮد � ﺲ و � ﻃﻮرﮐﻪ ﻣﺎ ﺎﺳﺖ � ﺸﻤﻨﺪ و ﺳ � دا ﺧﺸﻮﻧﺖ ش وع را در اﻧﺤﺼﺎر دوﻟﺖ � ﻣ � ﻫﺎ داﻧﺪ بﻪ ﺪ پﺬﯾﺮﻓﺖﮐﻪ ﺑﺮای � بﺎ � ﻃﻮرک ﺎن � ﺣﻔﻆ ﻧﻈﻢ ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﺑن ﻫﺎی آن اﻋﻤﺎل » وع ش � ﺧﺸﻮﻧﺖ ﻣ « ﺪ ﺑﺮای � را بﺎ ﺣﮑﻮﻣﺖ ر ﻫﺎ بﻪ � ﻪ � ش وع ﺗﮑ � ﺖ ﺷﻨﺎﺧﺖ. ﺑﺮ اﯾﻦ ﺻﻔﺖِ ﻣ � ﺳﻤ ﮐﻨ ﻢ. ﻧﻪ ﻫﺮ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2