در بارۀ خشونت

ﺎرە � ی در ﺧﺸﻮﻧﺖ | ﭼهﺎرﮔﻔﺘﮕﻮ ٥٦ � ﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. بﺎ اﯾﻦ ﻣﻘﺪﻣﻪ � ﺶ � ﺶ اﻓﺰا � ﺶ از ﭘ � ﺑ ﺎ � پ ﺳﻢﮐﻪ آ � ﺧﻮاﻫﻢ ﺑ � بﺎ ﺗﻮﺟﻪ بﻪ اﯾﻦ ﺳبﻌﯿیت ﮐﻪ در ﺑﺮاﺑﺮ ﻣﺮدم ﻗﺮار دارد، ﻫﻨﻮز ﻫﻢ ﺗﻮان از ﻣبﺎرزە ی ﺶ از پﺎﺳﺦ بﻪ اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺶ � بﺪون ﺧﺸﻮﻧﺖ دﻓﺎعﮐﺮد؟ و اﻟﺒﺘﻪ ﭘ ی ﻗﺎبﻞ � ﻏ �� ش ا � ﺎ ﺧﺸﻮﻧﺖﻫﻤﻮارە ودرﻫﺮ � ﺪ آ ��� ﺪﻻزم بﺎﺷﺪﮐﻪ بﮕ � ﺷﺎ ق و ﻧﻤﺎدی از � ی اﺧﻼ � دﻓﺎع، ﻏ ش » � « ؟ اﺳﺖ ﺪە � بﺎ پﺪ � ً دو ﺟﻮر ﺑﺮﺧﻮرد � ﻣﺜﻞ ﺧﺸﻮﻧﺖ ﻣﻌﻤﻮ � ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎ ﺷﻮد: ﮑﺮد ﺟﺎﻣﻌﻪ � ﮑﺮد ﻫﻨﺠﺎری و رو � رو ﺷﻨﺎﺧیت . رو ﺎرﻫﺎی � ﮑﺮد ﻫﻨﺠﺎری بﻪ ﻣﻌ � ﮑﺮد � ﻪ دارد. رو � ﺰ و ﺗﻮﺻ �� ﻮط اﺳﺖ و ﺣﺎﻟﺖ ﺗﺠ �� ﻣﻦ و ﺷﻤﺎ ﻣ � ت � اﺧﻼ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻞ روﻧﺪﻫﺎی ﻋﯿیف و � ح ﻧﻈﺮی، ﻓﻘﻂ بﻪ ﺗﺤﻠ � ﮏ ﻃ � ﺷﻨﺎﺧیت ، ﻃﺒﻖ �� روابﻂ ﻋﻠﺖ وﻣﻌﻠﻮ ﺴﺖ )ﻣﺼﺎﻟﺤﻪ � ﻔ � ﺴﺎن پﺎﺳ � ﮏ ا � ً� ﭘﺮدازد. ﻣﺜ ﮔﺮ( ﺎ دﯾین � ت � ﮐﻪ اﻋﺘﻘﺎدات اﺧﻼ � اش بﻪ اوﺣکﻢ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ازﺧﺸﻮﻧﺖ ﺗﺤ ﺖ ﻫﺮ ﻪ � ﮕﺮان ﺗﻮﺻ � ی وی و بﻪ د � ﺎﺳﺖ ﻫﻢ ﻫﻤﺎن را ﭘ � ن د، در ﺳ ی � پ ﻫ � ﺑ �� ش ا � � ﻌﺖ و ﺣﯿﻮاﻧﺎت بﻪ ﻫﺮ � ﻪ ﻃﺒ � ﺎ ﻋﻠ � ، ﺴﺎن � ﻪ ا � ﺴﺎن ﻋﻠ � ﮐﻨﺪ. ﺧﺸﻮﻧﺖ ا � ﺷکﻞ و بﺎ ﻫﺮ ﺗﻮﺟﯿ ش » � « � ت � ﺗﻠ ﺷﻮد. اﻣﺎ ﺷﺎﻫﺪ ﺑﻮدە ﻢﮐﻪ ﺧ � ا ﺸﻮﻧﺖ ــــﺦ ﺗﺎ اﻣﺮوز ﺑﺮوزﮐ � ﻣﺪام و بﻪ اﺷکﺎل ﻣﺨﺘﻠﻒ از بﺪو ﺗﺎر ﺮدە وﺧﻮاﻫﺪﮐﺮ د، ﻧﻪ ﺎن ﻃﻮاﺋﻒ، � ، ﻣ � ﺎ � وﺳ � ت ، اﺟﺘﻤﺎ � ، ﻋﺸ گ � ﺗﻨهﺎ در روابﻂ ﻓﺮدی، ﺧﺎﻧﻮاد ﺎن دوﻟﺖ � ، ﻣ � ﺎن ﻃبﻘﺎت اﺟﺘﻤﺎ � ﺎن، ﻣ � ﺎن اد � ﻣ ﺎن اﺑﺮﻗﺪرت � ﻫﺎ، ﻣ ی ە ﻫﺎ وﻏ � ﺎت و ﻓﻠﺴﻔﻪ. از � ف و ادﺑ � ﺴﺎن، در ﻫ � نﺸﮕﺮ ا �� ﻞ آﻓ � ﻪ ﺣیت در ﺗﺨ � بﻠ داﺳﺘﺎن ﻫﺎی ﮐﺘﺎب ﻣﻘﺪس ﺗﺎ ﺗﺮاژدی ﻫﺎی ﯾﻮﻧﺎین ی ، و � ، ﺷﮑﺴﭙ � ، ﻓﺮدو خ � ﺴیت رﻧﮓ � ﮏوﺳﮑﺲﺳﺎدوﻣﺎزوﺧ � ﻞ اروﺗ � اﻣﺮوزە درﺳیﻨﻤﺎ وﺣیت ﺗﺨ ﺧﻮن را ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ودرﻫﻤﻪ ی زﻣﺎن � ﻫﺎ ﺪ. � ﺑیﻨ » ــــﺦ � ﻣﺴﻠﺦ ﺗﺎر « بﻪ ﻗﻮل ﻫگ ﻞ! � آرام ﻫﺴﺘﻢﮐﻪ از ﻣﺸﺎﺟﺮات � آد � ﺷﺨ � ﻣﻦ از ﻟﺤﺎظ ﻃﺒﻊ د ا � ی � ﭘﺮﻫ ﻣﺎ � ﻓﮑﺮ ﻧ ﺧﻮدم � ﺎت ﺷﺨ � ﮐﻨﻢﮐﻪ ﻣﺠﺎز بﺎﺷﻢ روﺣ � ﺎ � ﻞ ﺳ � را در ﺗﺤﻠ ﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ � ﻫﯿﭻ � ﺷﻨﺎﺧیت دﺧﺎﻟﺖ بﺪﻫﻢ. ﺷﺨﺼﺎ گﺎە ﻋﻼﻗﻪ ای بﻪ اﺧﻼق ﮔﺮایی

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2