در بارۀ خشونت

ﺎرە � ی در ﺧﺸﻮﻧﺖ | ﭼهﺎرﮔﻔﺘﮕﻮ ٨٢ ع ﻣبﺎرزە � ﻧ ی ﺎﻓﺘﻪ ﺳﺎزﻣﺎن � ی ﺧﺸﻮﻧﺖ ب ﺷﺪە اﺳﺖ. � ﮕﺮ ﻧﺎﻣﻌﺘ � ن د ی � آﻣ � ﻫﺮﭼﻨﺪ ض � ﻢ ﮐﻪ در بﻌ � داﻧ ﮐ ﮏ، ﺣﻤﻞ �� کﺎ و ﻣﮑ �� ﺸﻮرﻫﺎ، ﻣﺜﻞ آﻣ � ن اﺳﺎ ﺳﻼح ﺑﺮ اﺳﺎس ﻗﻮاﻧنی ﻋﻠﺖﮔﻨﺠﺎﻧﺪن � ﻣﺠﺎز اﺳﺖ و ﻇﺎﻫﺮا ﺮﺣﮑﻮﻣﺖ بﻪ ﺳﻤﺖ � کﺎ اﯾﻦ ﺑﻮدﮐﻪ ا �� آﻣ � ت در ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎ � ن ﺣ ﭼﻨنی ﺎ ﻫﺮ � ﺪە ﺷﺪ، ﻣﺮدم ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ از ﺳﻼح اﺳﺘﻔﺎدە ﮐﻨﻨﺪ. آ � ﮑﺘﺎﺗﻮریﮐﺸ � د ع ﻣبﺎرزە � ﻧ ی ﺧﺸﻮﻧﺖ ش وع اﺳ � ﻧﺎﻣ �� ش ا � ن در ﻫﺮ ی � آﻣ ﺖ؟ اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ � . اﺳﺖ � ی ﻣﻬ ﺗﻮان ﺑﺮ ﻣبﺎرزە ی ﺧﺸﻮﻧﺖ ن از دو ﻣﻨﻈ ی � آﻣ ﺮ ت اﺳﺖ. ﮐﺴﺎین ﻣﺜﻞ گﺎﻧﺪی و ﻟﻮﺗﺮﮐﯿﻨﮓ � ﻣﻨﻈﺮ اﺧﻼ �� . ﻧﻘﺪ داﺷﺖ � ﺗﻮﺳﻞ بﻪ ﺧﺸﻮﻧﺖ و اﺳﺘﻔﺎدە از اﺑﺰار ﺧﺸﻮﻧﺖ � ﻨﺪ ﮐﻪ اﺳﺎﺳﺎ �� ﮔ و ــ ﺷﯿﻮە ی و � ﺮا بﻪ ﺗﮑﺜ � ﻌین ﻣبﺎرزات ﻣﺴﻠﺤﺎﻧﻪ ــ ﻏﻠﻂ اﺳﺖ ز � آن � ی اﺻ بﺎزﺗﻮ � ﺪ ﺧﺸﻮﻧﺖ � ﻟ اﻧﺠﺎﻣﺪ. ﭼﺮﺧﻪ � ﺠﺎد � ای ا ﺠﻪ � ﮐﻨﺪ ﮐﻪ بﻪ ﻧت � ﻧ � ع ﻣبﺎرزە ﻧ � ﻖ اﯾﻦ ﻧ �� رﺳﺪ و از ﻃ � ﺪ بﻪ آزادی و ﻋﺪاﻟﺖ ﺑﺮﺳ � ﺗﻮاﻧ ﺪ. ﮕﺮ، ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺳبﺐ � از ﻃﺮف د ﺪ ﮐﻪ یب �� ﺷ ﺎین ﺷﻮﻧﺪ و �� ﮔﻨﺎﻫﺎن ﻗ ﺲ آن � . ﺴﺖ � ت ﻧ � اﯾﻦ اﺧﻼ ت ﻣبﺎرزات ﺧﺸﻮﻧﺖ � ﻫﺎ از ﻣﻨﻈﺮ اﺧﻼ � ی � و آﻣ ﻣﺴﻠﺤﺎﻧﻪ را رد � . ﮐﻨﻨﺪ ب دی وکﺎرﮐﺮدی، ﻣبﺎرزات ﻣﺴﻠﺤﺎﻧﻪ را � ﮐﺴﺎین ﻫﻢ ﻫﺴتﻨﺪﮐﻪ از ﻧﻈﺮ راﻫ � رد ﮐﻨﻨﺪ. ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺧﻮدش بﻪ � اش ﻣﺎﻧﺪﻻ اﺳﺖ؛ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ او در ﻣﻘﻄ ف ﮐﺮد. ﺗﻮﺟﻪ � ف روی آورد اﻣﺎ ﻣبﺎرزات ﻣﺴﻠﺤﺎﻧﻪ را ﻧﻘﺪ و ﻧ ی � ﻣبﺎرزات ﻗﻬﺮآﻣ ﺪﮐﻪ ﻣبﺎرزە � داﺷﺘﻪ بﺎﺷ و ﻣبﺎرزە � ی � ی ﻗﻬﺮآﻣ �� ی ﻣﺴﻠﺤﺎﻧﻪ ﺴﺖ و اﯾﻦ � ﻧ � ﮏ ﮐﺮد. ﻣﺎﻧﺪﻻ � ﺪ ﺗﻔﮑ � دو را بﺎ و ﺧﺮابکﺎری � ی � ﺪ ﻣبﺎرزات ﻗﻬﺮآﻣ �� ﮔ ش اﻓﺖ � ن ﻣﻮﺟﺐ ﺧﻮن ی � آﻣ ﺴﺎن � ف ﺟﺎن ا ﺰی و ﻫﺪر رﻓنت � ر � ﻫﺎ ﻧ ﺷﻮد، � درﺣﺎ ﮐﻪ ﻣبﺎرزە ی ﻣﺴﻠﺤﺎﻧﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺧﻮن ﺖ ﭼﺮﺧﻪ �� ﺰی و ﺗﻘ � ر ی � ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺷﻮد. ﺴﺖ بﻪ ﻧﮑﺘﻪ � بﺪ ﻧ ی ﮕﺮی اﺷﺎرە ﮐﻨﻢ. � د » ﺪ ﺛﻮرو �� ن ی دﯾ � ﻫ « ) Henry David Thoreau ( ﻪ �� ﻧﻈ � ف ﮐ ﭘﺮداز ﻧﺎﻓﺮﻣﺎیف ﻣﺪیف اﺳﺖ. او اوﻟنی حﮐﺮد و ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺧﺸﻮﻧﺖ ﻫﻢ ﺑﻮد. � اﺳﺖﮐﻪ بﺤﺚ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎیف ﻣﺪیف را ﻣﻄ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2