One Hundred and Sixty Years

٧٣ ﻫﻤﻪ ﭘﺮﺳﻰ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۰۰۱ ﺩﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺗﻮﺳﻂ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﺍﺳﻼﻣﻰ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﺍﻳﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺭﺍ ﺗﺎﻳﻴﺪ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻠﻴّ ﺖ ﻳﻌﻨﻰ ﺑﺴﺘﮕﻰ ﺑﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﺧﺎﮎ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻗﻮﻯ ﺗﺮ ﺍﺯ ﻋﺎﻣﻞ ﺩﻳﻦ ﺍﺳﺖ . ﺍﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﭘﺮﺳﻰ ﺩﺭ ﻣﺮﮐﺰ ۲۸ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﮐﺸﻮﺭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺳﻮﺍﻝ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩ ﺗ» ﺎ ﭼﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺑﻪ ﻫﻮﻳّ ﺖ ﺍﻳﺮﺍﻧﻰ ﺧﻮﺩ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ . «؟ﺪﮐﻨﻴ ﻣﻰ ۶۸ ﺩﺭ ﺻﺪ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﻮﻳّ ﺖ ﺍﻳﺮﺍﻧﻰ ﺧﻮﺩ ﺳﺮﺍﻓﺮﺍﺯﻧﺪ ﺍﺯ. ﺁﻥ ﻣﻴﺎﻥ ۳۵ ﺩﺭﺻﺪ ، « ﮐﺎﻣﻼً » ۳۳ ﺩﺭﺻﺪ » « ﺧﻴﻠﻰ ﺯﻳﺎﺩ ، ﻭ ﻓﻘﻂ ۸ ﺩﺭﺻ ﺪ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻣﺘﻮﺳﻂ » « ٢٣ ) (Ashraf 2006: 528-9 . ﺗﻤﺎﺱ ﻫﺎﻯ ﻣﺎ ﺍﻳﺮﺍﻧﻴﺎﻥ ﺑﺎ ﻏﺮﺏ ، ﺍﺯ ﻗﺮﻥ ﻧﻮﺯﺩﻫﻢ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﻧﻬﺎﺩ . ﺍﻳﻦ ﺗﻤﺎﺱ ﺩﺭ ،ﻫﺎ ﮐﻪ ﻰﺣﺎﻟ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻫﺎﻯ ﺻﻨﻌﺘﻰ ﻭ ﻋﻠﻤﻰ ﻣﻤﺎﻟﮏ ﺩﻳﮕﺮ ﺁﺷﻨﺎ ﺳﺎﺧﺖ ﺑﺎ ، ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻴﺰ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺁﻥ ﻧﻔﻮﺫ ﺗﻤﺪﻥ ﻏﺮﺑﻰ ﻭ ﺧﻄﺮ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺑﻮﻣﻰ ﻭ ﻣﻠّﻰ . ﺑﻮﺩ ﻣﺸﺎﻫﺪﮤ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﻭ ﭼﻴﺮﮔﻰ ﻏﺮﺏ ﺿﻤﻨﴼ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﻰ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﻋﻠﻞ ﻋﻘﺐ ﺍﻓﺘﺎﺩﮔﻰ ﻭ ﺩﺭﻣﺎﻧﺪﮔﻰ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩ . ﻭﻗﺘﻰ ﺩﺭﻳﺎﻓﺘﻴﻢ ﮐﻪ ﺳﺒﺐ ﻋﻘﺐ ﻣﺎﻧﺪﮔﻰ ﻣﺎ ﻧﻴﺮﻭﻯ ﺭﻭﺣﺎﻧﻴّ ﺖ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﻧﻘﺶ ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﻧﺪﮤ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺍﺻﻼﺣﺎﺕ ﻭ ﭘﻴﺸ ﺮﻓﺖ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺍﺯ ﺩﻳﻦ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮔﺮﻓﺘﻴﻢ ﺣﺘّﻰ ﺍﮔﺮ ﻧﺎﻡ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻴﻢ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺳﺘﺜﻨﺎﻫﺎ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻫﻤﻮﺍﺭ . ﮐﺮﺩﻳﻢ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﻯ ﻭ ﺭﻭﮔﺮﺩﺍﻧﻰ ﺍﺯ ﺩﻳﻦ ، ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ﻫﺎﻯ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﻘﺮﺍﺭ ﺟﻤﻬﻮﺭﻯ ﺍﺳﻼﻣﻰ ﺍﻓﺰﻭﻧﻰ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺳﺮﮔﺸﺘﮕﻰ ﺭﻭﺣﻰ ﻭ ﺑﺤﺮﺍﻥ ﻫﻮﻳّ ﻣﻠّﻰﺖ ﺍﺯ ﺣﺎﺻﻞ ﺗﻤﺎﺱ ﻭ ﺗﺼﺎﺩﻡ ﺑﺎ 23 ﺍﺯ ﺍﮐﺘﺒﺮ ﺗﺎ ﺩﺳﺎﻣﺒﺮ ﺳﺎﻝ ۲۰۰۷ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﭘﮋﻭﻫﺸﮕﺮﺍﻥ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﻴﻦ ۴۰۲۴ ﺗﻦ ﺍﺯ ﺍﻳﺮﺍﻧﻴﺎﻥ - ﭼﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﺮﺯﻫﺎﻯ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﺴﺮ ﻣﻰ ﺑﺮﻧﺪ ﻭ ﻳﺎ ﮐﺴﺎﻧﻰ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ - ﻳﮏ ﻫﻤﻪ ﭘﺮﺳﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺑﺮﺭﺳﻰ ﻫﻮﻳّﺖ ﺍﻳﺮﺍﻧﻰ ﻭ ﺁﻳﻨﺪﮤ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﺁﻣﺪ . ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ۸۳ ﺩﺭ ﺻﺪ ﺭﻳﺸﮥ ﻫﻮﻳّﺖ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﻫﻨﮓ» ﻳﺎ « ﺯﺑﺎﻥ»، «ﺧﻮﻥ »، « ﺧﺎﮎ» ﺭﺍ « ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﮐﺪﺍﻡ ﻫﻮﻳّﺖ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺩﺍﺷﺘﻪ ۸۷ ﺩﺭﺻﺪ ﻫﻮﻳّ ﺖ ﺍﻳﺮﺍﻧﻰ ﻭ ﻓﻘﻂ ۵/۵ ﺩﺭﺻﺪ ﻫﻮﻳّﺖ ﻣﺬﻫﺒﻰ ﻭ ۸/۴ ﺩﺭﺻﺪ ﻫﻮﻳّﺖ ﻗﻮﻣﻰ ﺭﺍ ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ) ﻧﮕﺎﻩ ﮐﻨﻴﺪ ﺑﻪ www.aciiran.com ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻣﻮﺭﺥ ۱۵ ﺧﺮﺩﺍﺩ ۱۳۸۷ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﺎ ۴ ﮊﻭﺋﻦ ۲۰۰۸ (. ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﭘﺮﺳﻰ ﺟﺪﻳﺪﺗﺮﻯ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۰۱۰ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﻳﻦ ﻣﺆﺳّﺴﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺖ ۸/۴۶ ﺩﺭ ﺻﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻰ ﺩﻳﻦ؛ ۸/۲۷ ﺩﺭ ﺻﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻭ ﺑﻘﻴﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺯﺭﺩﺷﺘﻰ ﻭ ﻳﺎ ﺑﻬﺎﺋﻰ ﻧﺎﻣﻴﺪﻩ . ﺍﻧﺪ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﻨﻴﺪ ﺑﻪ http://aciiran.com/nazarsanji_2009-2010.htm

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2