207 ؟ ی اسلام به سر رسیده است آیا قصه گرایی از یک سو و پایان ی این دو قطب مخالف (حداکثری و در میانه هایی قرار دارند؟ گرایی ازسویدیگر)چهگروه دین ی این دو طیف، چند دسته آرای دیگر هم داریمکه نه مثل قطب اول میانه شناسی، گرا. در اینجریان گرا استو نه مثلقطبدوم پایاندین حداکثری های شودتشخیصداد. پیداکردن رأیطیف می دوسر طیفراخیلیراحت اند و از هر دو سرِ طیف، یعنی ها ترکیبی است چون آن میانه اما مشکل هایی گرایان از سوی دیگر، بهره گرایان از یک سو و پایان دین حداکثری شود بهجریان تجددگرایانمسلمان اشاره دارند.در اینطیفوسطمثلا می ها شود آن دهند و نمی را تشکیل می ها هم خودشان طیف وسیعی کرد. آن ی محوری در کم این نکته رسد که دست کاسهکرد. اما به نظرم می را یک گویند بخشی از ها می یتجددگرایانمسلمانمشترکاستکه آن همه میان کارکردهایسنتی اسلام، تا حدود زیادی، درجهانجدید بایدکنارگذاشته شود. مثلاً امر تبیین جهان طبیعی از دست عالمان مسلمان باید گرفته شود و به دست عالمان علوم طبیعی-تجربی داده شود ــ البته «تبیین» نه معنای تبیین بُعد طبیعی جهانکه در گذشته تا معنایِ فلسفیکلمه بلکه به به اساس، این افراد با موج «پزشکی حدودیکار عالمان دین هم بود. براین ها خرافاتاست. اند و معتقدندکه این اسلامی» یا «طباسلامی» مخالف ی تنوعیکه تجددگرایان مسلمان در درون خود دارند، این حداقل با همه اند.برخی از تجددگرایان مسلمان، یک امری استکه تمامشان با آن موافق گذاریحقوقیهم پایان یافته بالاترحتیمعتقدندکار اسلام در قانون درجه کند و است. به این معناکه قوانین را حقوق دموکراتیک جدید وضع می بخشی در اصول توانیم استفادهکنیم، الهام آن چیزیکه احیاناً از اسلام می
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2