دین در دنیای معاصر

دین در دنیای معاصر 208 های جمعی ‌ حاکم بر قوانین حقوقی است؛ یعنی عدالت، آزادی و ارزش گذاری دیگر کار حقوق مدرن است ‌ های خانواده. والّا قانون ‌ مثل ارزش اساس، تجددگرایان مسلمان از هر دو قطب متضاد ‌ نهکار فقیهان. براین گرا نیستند و از سوی دیگر ‌ چیزی در خود دارند: از یک سو حداکثری شده در نظر ‌ گرا هم نیستند. یکسریکارکردهای اسلام را حذف ‌ دین ‌ پایان گیرند ولی یکسریکارکردهای دیگر راکه در ادامه به آن اشاره خواهم ‌ می کنند. ‌ کرد،حفظمی دارند؟ ‌ چهکارکردهاییرا نگاه می نظر وجود دارد. مثلاً ‌ باز اینجا هم در میان تجددگرایان مسلمان اختلاف گزاریِ جمعی را باید ‌ پرسشی محوری در این میان این استکه آیا آیین ویژه در ‌ دانیمکه برخی از تجددگرایان مسلمان، به ‌ نگاه داشت یا خیر. می گزاری جمعی نداشتند. مثلاً معروف استکه ‌ ای با آیین ‌ میانشیعیان، میانه هایرایجعزاداریامامحسینمخالفبودودرعاشورای ‌ شریعتیبا مراسم نوشتکه الان محرم است و صدای حسین، وارث آدم در ۱۳۴۹ سال گوید از روضه ‌ ام در خانه. بعد می ‌ آید ولی من نشسته ‌ بلندگو از بیرون می نظرکنم. ‌ توانمصرف ‌ توانستممنصرفشوم اما ازعاشورا و امامحسین نمی های ‌ گزاری ‌ اما طیفدیگری از تجددگرایان مسلمان معتقدند که این آیین بخشد، منتها ‌ ها را قوام می ‌ بخش و معناآفرین است و هویت ‌ جمعی، الهام اساس، ‌ زداییکرد اما با اصل آن نباید مخالفتکرد. براین ‌ ها خرافه ‌ باید از آن گزاری جمعی هم، نواندیشان یا تجددگرایان مسلمان، آرای ‌ درمورد آیین گزاری فردی است. در اینجا ‌ ی بعدی، آیین ‌ مختلفی داشتند و دارند. مرحله شان ــ معتقدند یکی از ‌ اکثر تجددگرایان مسلمان ــ اگر نگوییم تقریباً همه

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2