دین در دنیای معاصر

دین در دنیای معاصر 214 طور ‌ ها صحبتکردید و همین ‌ غیراز تجددگرایان که بالاتر از آن ‌ آیا به ها را توصیفکردید، گروه دیگری را هم ‌ اکنون آن ‌ گرایان که هم ‌ سنت ی طیف نظرات و مواضع در رابطه با نسبت اسلام با ‌ توان در میانه ‌ می جهانمعاصر نیز در نظر گرفت؟ های دیگری را هم در این طیف وسط ‌ توانیم جریان ‌ بله، در این میان می های ‌ پیداکنیم. مثلاً مایلم روی این نکته تأکید کنمکه جناح سنتیِ حوزه در ‌ یشیعه ‌ یعلمیه ‌ یسنیمثل الاَزهر وچهحوزه ‌ یعلمیه ‌ علمیه،چهحوزه مثلاً قم، نجف،کربلا، بیروت، مشهد، قزوین، زنجان، اصفهان و غیره، نه گراهستندبه آنمفهومکهنصر،شوآنوگنونچنینبودندونهتجددگرا ‌ سنت هستند به آن مفهومکه نواندیشان دینی مثل سروش و شبستری هستند و حال، جزو ‌ الله خمینی بود؛ درعین ‌ گرا هستند به آن معناکه آیت ‌ نه حداکثری یکگروه از طیفوسط هستند. ی اثناعشری ‌ عالِمان سنتی حوزه، بر اساس الهیات سیاسیِ سنتیِ شیعه شودحکومتتشکیلدادچون ‌ معتقدندکهدرزمانغیبتامامدوازدهمنمی مطابقروایتیکه منسوببه امامانشیعه در متونشیعی است،هرحکومتی قبل از تشکیل حکومت امام دوازدهم، غصب و محکوم به فنا است. ها ‌ جهت آن ‌ های حوزه مایل به تشکیلِ حکومت نیستند؛ ازاین ‌ پس سنتی طور خاص بنیادگرا نیستند. ولی با سکولارشدنِ حقوق ‌ گرا و به ‌ حداکثری گرایان ‌ جهت به حداکثری ‌ اند؛ ازاین ‌ یا برابریحقوقی زن و مرد هم مخالف رسد که فقیهان مشکلی ندارند با اینکه تبیین طبیعی ‌ اند. و به نظر می ‌ شبیه گرایان فاصله دارند و شبیه ‌ جهت با سنت ‌ جهانکار علم باشد؛ یعنی ازاین بندیما، «سنتی» غیر ‌ کنمکه در دسته ‌ تجددگرایانهستند. باز هم تأکید می

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2