دین در دنیای معاصر 216 گرایان، .حداکثری ۱: یهفتگروه مختلفصحبتکردید تا الاندرباره .۵ ، گرایان . سنت ۴ ، های فقاهتی . سنتی ۳ . تجددگرایان مسلمان ۲ گرایانسکولار. . پایاندین ۷ گرایاندینیو . پایاندین ۶، تصوفاسلامی گونه ی ایدئال، آن حال سؤال اینجاستکه سازوکار دستیابی به جامعه ها از چه کنند، چیست؟ هرکدام از آن ها تصویر می که هریک از اینگروه ها بهکار هاییکه هرکدام از اینگروه کنند؟ آیا روش روشی استفاده می گرایانشروعکنیم. آیا تنها بردهمدارایتنوع است؟مثلا ازحداکثری می کنند؟ یایدئالشان استفاده می از ابزارسیاسیبرایدستیابیبهجامعه شود گرایانهمطیفدارندوواحدنیستند.می درابتدابایدگفتکهحداکثری گرایان، بندیکرد: برخی از حداکثری گونه طیف گرایان را این حداکثری احیاناً قائلبه اینهستندکهجامعه باید به این«بصیرت» برسدکه «الاِسْلام دهند: اسلام زبانمی گرایانعرب هُوَ الحَلّ». اینشعاریاستکهحداکثری یمشکلاتاست. یعنی اسلام قوانیندارد،سبکزیستدارد، حلهمه راه ها دستور دارد ولیجامعه باید به ترینحوزه طرز فکر دارد، برایخصوصی این برسد، نه اینکه جامعه را زورکرد. گرایی لزوماً غیردموکراتیک نیست. ممکن است اساس، حداکثری براین گرا باشد ولی ضددموکراتیک نباشد. مثلاً مرحوم آقای کسی حداکثری توانگذاشتامادرطیفدموکراتیکآن. گرایانمی طالقانیراجزوحداکثری ها داد، مخصوصاً به محرومان و معتقد بودکه آن او محوریترا به مردم می گرایان دموکراتیک الله منتظریِ متأخر هم جزو حداکثری اند. آیت کاره همه یشاخصشان آقای گرایانکه نماینده است. اما بخشدیگری از حداکثری حکومتِ اصل بخشیبه مصباحیزدیبود، معتقدندکه مردمدرمشروعیت اسلامی هیچ نقشی ندارند چون مشروعیت آسمانی است. از نظر او، مردم
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2