The Bab

های آسو ᡨᣂ دف ۱ ͭ اب؛ ᗷ ست ᚲ دو عد ᗷ سال ٢٧٠ اشند ᗷ ١ . بنابرا یبرا ن، ی ی مطالعه ᣔ هر ﮔروه خا ا ᗷᘍ د ه و ᗷ ᗬ ᢇ ᣜ یها ژ اب هر مسئله ᗷ خاص آن ﮔروه در یا توجه کرد ٢ . همچن ᡧ ᢕᣌ ا ᗷᘍ م د ᘮ ان تعار ᗬ » ف ᡫᣒ قرارداد »و « ﮔزار ز ی تما «ی ﮔذاشت. دسته ی اول، م و ب » یها ﮔزاره ᜇ ᛴ صح ش ᘮᣑ« اند ᗖ معنا یاره در ᢝᣍ ᣤ که مردم از مفهو ᣤ خاص مراد اما کنند ی دسته دوم ابزارها روش ی ᠒ ᡨᣎ م و ب » شناخ ᜇ ᛴ ش مف ᘮ «ید ندکه توسط جامعه ᙬ هس ᣤ ار ᜇ ه ᗷ شناسان روند ٣ . ﮔرچه ی مرزها ᣤ مفهو یبرا ᗷ ارکرد ᜇ ه سامان هر جامعه یا ور » ᡧᣅ اند «ی اما آن ه ش ᗷ یاوهی ها م و ب ᜇ ᛴ دل» ش ᣦ خوا ᗷ « توسط ان قدرت ترس ᘘ صاح ᘮ م ᣤ ا شوند ᗷ . ᘍ در د ᗬ اب ᘮ م که تعار ᗬ ، ف ᡧᣎ بر مبت » ᣘ ل اجتما ᡨᣂ کن »و « ط قدرت ᗷ روا « اه ᜡ ش ᙏ ند. دا ᙬ هس ᘮ و ان ᣘ ل اجتما ᡨᣂ ارﮔزاران کن ᜇ ، پژوهشﮕران اند ᖁ که ابزار تع ᗬ و ف وع ᡫᣄ م ᘮ ت ᡫᣓ خ ᗷ ه موضوعات مورد مطالعه ᗷ ی خود را در اخت ᘮ ار دارند. ه هم ᗷ بنا ᡧ ᢕᣌ دل ᘮ، غ ل ᢕᣂ ن یعاد ᛴ ست که اقل ᘮ ها ت ᢠᣍ در » جلب ᡨᣂ به ᗬ «ن ᖁ تع ᗬ ف ᖁ از مشهورت ᗬ ش ن ᙏ دا پژوهان در حما ᘍ لت» از ت ᡧ ᡧᣂ م خود « اشند ᗷ ٤ اور ᗷ ه ᗷ . ارکر، تصد ᗷ نیا قی امر برا ی ارکرد ا » درک ᜇ جتم ᣘ ا ᡧᣕ ع ᗷ از تعار ᗬ ف ᡫᣒ «نید ﮔزار ور ᡧᣅ ی است. هرﮔروه د ی ᡧᣎ خ ᣔ ا مقبول است مﮕر ا نی که مرزها ی ᣤ مفهو را تهد ᘍ د کند. در ا ورت، ص نی ه عنوان ک ᗷ ᛴ ش ᘍ ه ا ᘘ ن، یدش ᣤ داغ ننگ نی . از ا خورد ᣦ روستکه ﮔرو از مس ᘮ ح ᘮ ان ممکن است ه چی ل حاد ᜛ مش ی ارچ ᜛ ا ش ᗷ ᘮ ِ ان پول ᠒ᣃ ی ᡧ ᡧᣂᗬ ا ᠒ ᢝᣍ غ ᢕᣂ مس ᘮᣑ ه دن »که ᗷ ᘮ د یا ᘍ یﮕر تعلق دارند « اشند، د ᗷ ، نداشته ᣠ ر حا 1. Barker, Eileen (1994) ‘But Is It a Genuine Religion?’ in Bromley, David G. et al (1994) Religion and Social Order: Between Sacred and Secular: Research and Theory on Quasi-Religion, Vol. 4, p. 99, JAI Press Inc. 2. Roberts, Keith A. (2004) Religion in Sociological Perspective, 4th Edition, pp. 195-6, Wadsworth Publishing. 3. Hospers, 1956: 32-33, quoted in Barker op. cit, p. 98. 4. Roberts, op.cit, p. 191.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2