The Bab

اشد آن ᗷ چه ᡽ᣍ چه نامندش بها : ک ᛴ ، ش ش ᛞ فرقه، جن ᘍ نید ا ᡧᣍ ؟ جها ٢٧٣ ه طرز ᗷ ᣧ ناموج ه آ ᗷ ᡧ ᢕᣌ ی ᡽ᣍ بها تعم ᘮ دهد م ١ . آن چه بر ظرافت و حساس ᛴ ت ᖁ تع ᗬ ف ش ᛞ ید یها جن ᡧᣎ ᖔ ن ᗬ ادن ͭ ᘍ جد ان ᘍ د ᣤ افزا ᘍ نیا د س ᚽ استکه ᘮ نیا ز ا یار ش ᛞ جن ᣤ ها کوشند تا از د نی ی در معنا ᡨᣎ سن اش ﮕ ᗷ فاصله ᢕᣂ . ند ᣤ توان ه برهما کومار ᗷ های (Brahma Kumaris) ا ᜍ و آناندامار ) Marga Ananda ( اشاره کرد که ترج حی ᣤ دهند ᡫᣓᛞ جن ی معنو ᘍ ا ᣘ نو ᢇ ᣜ ک زند ᘘ س ᡨᣛ تل نی شوند نه د ᡨᣎ . ح هوه ی شاهدان (Jehovah’s Witnesses) که خواه ان ᡨᣎ ل ᡧ ᡧᣂ کسب م ᡧᣍ قانو در مقام د نی ن ᙬ د، هس خود را نه د نی ه ᝃ ل ᗷ حق» ᘮ قت « واحد ᡧᣚ معر ᣤ کنند ᣢ . علت اص نیا امر آن استکه امروزه واژه نید ی ᠒ ᡧᣍ معا ᠒ ᡧᣎ ضم ᡧᣎ موه همچون تحجر و تزو ᗬ ر ᖔ ا معن ᗷ دارد که ᗬ ت ار است ᜍ ناساز ٢ . در ᙬ مقام ن ᘮ ﮔجه ᢕᣂ ،ی ا پ ᗷ ارنده ᜡ ن ی ᡨᣂ ایر ᗷ اح ᘘ موافق است که م ثات ᖁ ه تع ᗷ وط ᗖᖁ م ᗬ نید حیصح ف ᣥ را ن توان تار ᡨᣂ س ᚽ از ᗬ ᡧᣑ آنها جدا کرد، ᡨᣂ س ᚽ ی عرصه ᡧᣅ حا ᣆ که در ع ی ᠒ ᡧᣍ ظهور و بروز جها نید ه ᗷ ه مثا ᗷ ی » قلمرو نهاد «یز ی متما نی است. در واقع، ا نی ازتاب هم ᗷ احثات ᘘ م ᡧ ᢕᣌ تحول ز ند ا ᗬ را ᣘ نظام اجتما و نید ᝉ ال ᢝᣍ ᡨᣂ س ᚽ مضمر در همان ی ᣤ ᖁ آف ᗬ ند ش ᙏ دا ᡵᣂᜯ که ا ᣤ ه انجام ᗷ پژوهان در آن مطالعات خود را . رسانند نید ᡧᣍ و جها شدن مقوله » هر دو ها ᢝᣍ مناقشه انﮕ ᡧ ᢕᣂ« ه ا ند ᗷ معن نی ا که ه ما ᗷ جهان ᡨᣂ نه تنها در فهم به ᘍ یار ᣤ رسانند ه همچن ᝃ ل ᗷ ᡧ ᢕᣌ بر منازعات قدرت در دن ᘮ ا ᢝᣍ ᡧᣍ شده جها ᡧᣍ دﻻلت دارند. ﮔرچه جها شدن جد یا واژه ᘍ د ه فرا ᗷ است اما یندی ᡨᣎ ا قدم ᗷ ه درازا ᗷ ی چند قرن اش اره دارد. برهم ᡧ ᢕᣌ ق ᘮ ، ن، ید اس ه ᗷ ه مثا ᗷ یا واژه ی س ᚽ کهن در ᘮ یار ان ᗖ از ز ها، 1. Berger, Peter L (1954) From Sect to Church: A Sociological Interpretation of the Baha’i Movement, unpublished PhD Dissertation, The Graduate Faculty of Political and Social Science of the New School for Social Research. 2. Aldridge op.cit, p. 21; Barker op.cit, p. 104.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2