The Bab

های آسو ᡨᣂ دف ۱ ͭ اب؛ ᗷ ست ᚲ دو عد ᗷ سال ٢٧٤ ᡧᣍ جها ᣆ در ع شدن ᡧᣍ جد معا ᘍ ید ᘍ افته ᣢᜇ ه طور ᗷ . است ، مناقش ه جها ᣃ بر ᡧᣍ نیو د شدن ᣝ حا ᢇ ᣞ از چﮕون اط ا ᘘ ارت نی دو است ١ . هم نی صور نهاد مدرن و هم برداشت یها مدرن از د ن، ی از جمله پ» ᘮ امدها «ی ᡧᣍ شدن جها ند. ᙬ نید» هس « مدرن ه ᗷ ه مثا ᗷ ، ی یسپهر ز ی متما اد» که در ᘍ ان و متما ᡵᣂ متک «زی ازتاب ᗷ ᘍ افته، یسازه » ᣘ اجتما « تا᠍ جد ᙫ س ᙏ ᘍ ید است که بر اثر فرا ند ی ᡧᣍ ش جها ᡨᣂ ﮔس استعما ر ᢔᣍ غر ا ᗙ ارو ͭ ᢝᣍ ه هم ᗷ بوجود آمده و ᡧ ᢕᣌ دل ᘮ ل مناقشه انﮕ ᡧ ᢕᣂ است . در ا ᗙ ارو ی قرن هفدهم بودکه د که پ ن، ی ᛴ ش از آن چ ᡧ ᢕᣂ ی نبود جزرو ᗬ کردها و رفتارها ᢝᣍ ᡫᣄᚽ ی ال خدا ᘘ در ق ᘍ ا ᡧᣍ موجودات روحا ، ه قلمرو متم ᗷ یز یا ᢇ ᣜ از زند ᣤ دل شدکه ᗷ توان ه آن تعلق داشت ᗷ ᘍ ا نداشت . نید چه آن ه ᗷ ه مثا ᗷ ، را ی یز ی سپهر متما ᢇ ᣜ از زند ، ساخت، کشف ᡵᣂ متک د ᘍ د ﮕر ᗺ ᘍ ها ده ᢝᣍ ᢔᣍ ه نظر استعمارﮔران غر ᗷ بود که نی در ا ᣤ مقوله ﮔنج ᘮ ه ب د ᗷ . ᘮ ان ساده ᡧᣍ تر، جها ا شدنِ ᘍ نید یده ᙬ ن ᘮ » یجه ᡧᣎ فرافک استعمارﮔرا ᘍ یانه ا ᗙ ارو ᢝᣍ« ᡧᣕ ع ᗷ . بود از اد ᘍ ان مثل آ ᡧ ᢕᣌ ی ᡽ᣍ بودا آ و ᡧ ᢕᣌ ی نی هندو ا ذ ᗺ مفهوم را ی رفتند ازساز ᗷ ا آن ᗷ و خود را مطابق کر ی دند، در ᣠ حا که اد ᘍ ᡧᣍ نظ ا ᢕᣂ آ ᡧ ᢕᣌ ی و آ وسی کنفوس ᡧ ᢕᣌ ش ی ᚑ م نیا نتو ه ᗷ فهوم را ᣢᜇ طور ᘍ ا ᡽ᣍ جز رد کردند ᣖ ، ه هر حال ᗷ . دو قرن اخ ᢕᣂ نظام جه ᠒ ᡧᣍ ا اد ᘍ ان ه موازات د ᗷ ᘍ نظام ﮕر یها ᡧᣚ عر ه ᗷ ه مثا ᗷ ی ᝹ ا ᜛ خش انف ᗷ ذ ᗺ یر ی نا از فرا تار ند ی ᗬ ᠒ ᡧᣑ ᡧᣍ شدن جها مدرن درآمده است. ا نی ᠒ ᡧᣍ نظام جها ید ᠒ ن نهی نهاد نه فقط جد ᘍ د ه در ع ᝃ ل ᗷ ᡧ ᢕᣌ حال مناقشه انﮕ ᡧ ᢕᣂ است. م جادﻻت 1. Beyer, Peter (2003) ‘Defining Religion in Cross-National Perspective: Identity and Difference in Official Conceptions’ in Greil, Arthur L. & Bromley, David G (eds.) (2003) Defining Religion: Investigating the Boundaries Between the Sacred and Secular, pp. 165-166, JAI: An Imprint of Elsevier Science; Beyer, Peter (2007) ‘Religion and Globalization’ in Ritzer, George (Ed) (2007) The Blackwell Companion to Globalization, p. 444, Blackwell Publishing Ltd.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2