The Bab

اشد آن ᗷ چه ᡽ᣍ چه نامندش بها : ک ᛴ ، ش ش ᛞ فرقه، جن ᘍ نید ا ᡧᣍ ؟ جها ٢٧٥ ه ᗷ وط ᗖᖁ م » ا محور ᗙ ارو نید «ی ه ᗷ ه مثا ᗷ ی ᘍ ک واژه، مؤلفه یها ᘍ ک نید خاص و ن ᡧ ᢕᣂ تفاوت یها مهم م ᘮ اد ان ᘍ اص ان ᘮ ل اذب، و تما ᜇ و یهاز ی م وجود م ᘮ اد ان ᘍ ﻼس ان ᜇ ᘮ و د ک ᘍ د ﮕر ᗺ ᘍ یها ده ه و در ع ᗷ مشا ᡧ ᢕᣌ ال ح ᡨᣍ متفاو نظ ᢕᣂ ᖔ معن ᗬ ت (spirituality) ᢇ ᣞ ، هم ᡫᣓ خ ᗷ از فرا ی ی ندها ᠒ᣘ اجتما ᠒ ᡧᣍ جها ده ᡨᣂ اند یتر ﮔس که ما را از اهم ᘮ پ ت ᘮ امدها ی ᣘ اجتما زاتی تما نیا و ماه ᘮ ت ᖂ ﮔ ᗬ ᠒ ᡫᣓ  چن ᡧ ᢕᣌ تعار ᗬ ᡧᣛ ᣤ اه ᝝ آ سازند ١ ه اختصار ᗷ . ᣤ توان ﮔفت که ه ش چی ᙏ دا ᣦ پژو ᣥ ن تواند ی دعاو ᣧ موج اب ᗷ در ار جهان ᘘ اعت شمول تعار ᗬ ف شورانه بر ᙏ خود ارائه دهد؛ فقدان اجماع دا چن ᣃ ᡧ ᢕᣌ ᖁ تع ᗬ ᡧᣛ ᡫᣒ نا از هم ᡧ ᢕᣌ ه ᗷ . امر است نی رغم ا امر، هر ش ᙏ دا ᣦ پژو ا ᗷᘍ مع د ᘮ ی ارها ᖂ ﮔ ᗬ  ش خود را مشخص کند تا مطالعات تطب ᘮ ᡨᣛ ان ᜛ ام ذ ᗺ دشو ر ی ٢ نی. ا مطالعات تطب ᘮ ᡨᣛ، در ع ᡧ ᢕᣌ حال که توجه ه د ᗷ وط ᗖᖁ ه مجادﻻت م ᗷ ما را و اد نی ᘍ ان ᣤ جلب کنند، ه ᗷ چشم ما را یرو وضع ᘮ ت ᣘ اجتما ᠒ ᢇ ᣞ فرهن ᡧᣍ هان، ج کنو ᘍ ᡧᣎ ، ع ی جهانوند (globality) ᣤ ، .ندی ﮔشا ش ᛞ ید یها جن ᡧᣎ ᖔ ن ᗬ ادﻦ ͭᘍ جد ان ᘍ : مرور د ی گذرا هم ش ᛞ ظهور جن ید یها ᡧᣎ ᖔ ن ᗬ ن و هم حمﻼت بر ضد آنها ما را از وضع ᘮ ید ت ᡧᣎ ᘍ ک ᣤ اه ᝝ جامعه آ . پ کند ᘮ دا ᛓ نیا ش ش ᛞ جن ها ما را از قدرت راست ک ᛴ ᡫᣓ (orthodoxy) ید ᠒ ᡧᣎ ᣤ اه ᝝ م بر آن جامعه آ ᝗ حا سازد، ᣠ در حا که حمﻼت بر ضد ا نی ش ᛞ ها م جن ᡧ ᢕᣂ ان چالش آنها در برابر هنجارها و ارز یهاش ᣤ شان ᙏ م بر آن جامعه را ᝗ حا دهد ه ا ᗷ . نی ترت ᛴ ، ب اختﻼف شد ᘍ م د ᘮ ان ش ᛞ حضور پررنگ جن ید یها ᡧᣎ ᖔ ن ᗬ در ن ژاپن و غرب مس ᘮᣑ تیو غ ᘘ ᢔᣎ س ᙏ آنها در جهان اسﻼم ᣤ توان را ه ᗷ 1. Beyer 2007, pp. 454-455. 2. Beyer 2003, p. 185.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2