The Bab

های آسو ᡨᣂ دف ۱ ͭ اب؛ ᗷ ست ᚲ دو عد ᗷ سال ٢٧٦ ضعف راستک ᛴ ᡫᣓ ᡨᣎ سن ᣠ در او ᣤ ش در دو ᘻ و قدر ت داد ᛞ س ᙏ ١ ه ᗷ . ارت د ᘘ ع ᘍ ، نیا ﮕر ش ᛞ جن ᡧᣍ ارکرد درو ᜇ ها ᣤ ار ᜛ جوامع مختلف را آش سازند ه هم ᗷ و ᡧ ᢕᣌ دل ᘮ یبرا ل ᣘ پژوهشﮕران علوم اجتما جذاب ᛴ ت دارند. یبرا ᣤ ، مثال توان ᣤ ه نظر ᗷ ه ژاپن اشاره کردکه ᗷ رسد مساعد ᡨᣂ س ᚽ ی یبرا رشد اد ᘍ جد ان ᘍ د ᣠ اشد. در حا ᗷ که پ ᘮ دا ᛓ ش نخست ᡧ ᢕᣌ ᛞ یهاشجن ید ᡧᣎ ᖔ ن ᗬ ن ᡧᣎ در ن ژاپ ᘮ یمه اول قرن نو زدهم ᣤ توان را ᡫᣓ ᜯ ه تغ وا ᗷ ᢕᣂ اتی ᣘ اجتما - اقتصاد ᠒ ی حاصل از افول فئودال ᛴ سم ست، رشد غ ᙏ دا ᢕᣂ ه م ᘘ ق ᡨᣂ ی ا ᗺ س از ᛀ آنها ᘍ ان ᡧᣍ جنگ جها دوم معلول اشاعه ید یآزاد ی ᡧᣎ و جدا ᢝᣍ نید از حکومت و ن ᡧ ᢕᣂ ᣘ حران اجتما ᗷ - ᡧᣛ عاط ᡫᣒ نا از شکس ت ژاپن در جنگ بود ٢ قرن ب ᣃ ا ᣃ . در ᛴ دا ستم، ᘍ جد ان ᘍ د ᡧᣎ ژاپ ه عل ᗷ ت تغ ᢕᣂ اتی ᢇ ᣜ ک زند ᘘ س ᡨᣎ مدرن، که خود معلول صنع شدن، شدنیشهر و مدرن شدن بود، و ᗬ ᢇ ᣜ جد یها ژ ᘍ پ ید ᘮ دا کردند ٣ ه مورد ᗷ ناد ᙬ ا اس ᗷ . ᣤ ژاپن توان ش ᛞ ﮔفتکه جن ید یها ᡧᣎ ᖔ ن ᗬ ن ً برا ᢻ معمو ام ی ᘮ د ᗷ ᡫᣓ ه خ ᗷ ᖔ حران ه ᗷ مردم درزمان ᗬ ، ت حران معنا و تغ ᗷ ᢕᣂ اتی ᠒ ᢇ ᣞ فرهن ب  ᘮ نیاد ᡫᣒ نا از تغ ᢕᣂ ی ᣘ اجتما ᣃ ــــ ᗬ ع ᣤ ظهور ا ا کنند ᗷ . نی ا ᗷ همه ᘍ د اش ᗷ مراقب ᘮ که م در دام تعم ᘮ م ناموجه ن ᘮ فت ᘮ . م ᙫ ت ᡧ ᢕᣌ پ ی ᛴ ﮔفته، ش هر چند ممک ن است از س ᚽ ᘮ یار اشد اما در خصوص موارد ᗷ جهات سودمند نظ ی ᢕᣂ ا ᗙ ارو ی ᣗ قرون وس ᠒ و ژاپن اواخر قرن هجدهم تا اوا ᘍ ل قرن نوزدهم مصداق ندارد. عﻼوه بر ا نیا ن، ی ᙫ ت ᡧ ᢕᣌ تقل» ی ᘮ «ﮔرا ل است ز ᗬ را نید را ه ᗷ ᠍ فا ᣅ 1. Momen, Moojan 1999, The Phenomenon of Religion: A Thematic Approach, p. 515 , Oxford: Oneworld Publications. 2. Reader, Ian (2004) ‘Japanese New Religions’ in Partridge, Christopher (ed.) (2004) Encyclopedia of New Religions: New Religious Movements, Sects and Alternative Spiritualities, pp. 225- 6, Oxford: Lion Publishing. 3. Inoue, Nabutake (2006) ‘New Religion (Japan)’ in Clarke, Peter B. (ed.) (2006) Encyclopedia of New Religious Movements, pp. 409- 410, London & New York: Routledge.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2