The Bab

های آسو ᡨᣂ دف ۱ ͭ اب؛ ᗷ ست ᚲ دو عد ᗷ سال ٢٨٨ ی عمده ᡧᣍ جها ᣤ قرار . دهد ١ ه عق ᗷ ᘮ یده ᖁ ک ᚲ س ᘮ ، آ دس ᡧ ᢕᣌ ی مورمون و هوه ی شاهدان که از موفق ᖁ ت ᗬ ن ش ᛞ ید یها جن ᡧᣎ ᖔ ن ᗬ ن ᣤ ه شمار ᗷ ند یآ چ ᡧ ᢕᣂ ی ل ᜛ یها جزش ᡨᣍ متفاو از مس ᘮ ح ᘮ ن ت ᛴ ند ᙬ س ᣠ که آ درحا ᡧ ᢕᣌ ی ᡽ᣍ بها ید ᡧᣎ اور او، معقول اس ᗷ ه ᗷ . مستقل است ت ᖔ ﮕ ᗷ که ᘮᗬ آ م ᡧ ᢕᣌ ی ᡽ᣍ بها همان ᡨᣎ سب ᙏ ا اسﻼم دارد که مس ᗷ را ᘮ ح ᘮ ا ت ᗷ هود ی ᘍ ت ᙬ . او ن ᘮ جه ᣤ ﮔ ᢕᣂ که د واجد صﻼح ᘮ ت شمردن آ ᡧ ᢕᣌ ی ᡽ᣍ بها ه ᗷ ه مثا ᗷ ید ی ᡧᣎ ᡧᣍ جها ᢇ ᣞ ست ᚽ دارد ه ا ᗷ نی ش ᙏ که هر دا ᣦ پژو چه مع ᘮ ی ارها ᣔ خا ﮕ ᗷ را در نظر ᢕᣂ تا ی. و د آنجا پ ᛴ ش ᣤ رود ᣤ که ᖔ ﮔ ᗬ د چون مقوله اد ی ᘍ ان ᡧᣍ جها (world religions) برساخته یا شورانه ب ᙏ دا ᛴ ن ش ᛴ ست، آن استکه د ᡨᣂ به ر عوض از اد ᘍ ان جهان (world’s religions) ᖔ ﮕ ᗷ سخن ᘮᗬ . م ٢ ایر ᗷ اره ᗖ در ᖁ تع ᗬ ف مناسب آئ ᡧ ᢕᣌ ᡽ᣍ بها مردّد است. درجا ᢝᣍ ᣤ ᖔ ﮔ ᗬ د که بهائ ᘮ ان موفق شده ه عنوان د ᗷ اند خود را ی ᡧᣎ ᡧᣍ دست ، جها م ب ᜇ ᢕᣂ ون از خاورم ᘮ ه نه، ا ᗷ رسم ᘮ ت شناسانند. ᚽ ٣ ا وجود ا ᗷ ن، ی ا ᗺ او در ᘍ ان اره آ ᗖ حث خود در ᗷ ᡧ ᢕᣌ ی ᡽ᣍ بها ᣤ ᖔ ﮔ ᗬ د که هر چند ا آ نی ᡧ ᢕᣌ ی ه عنوان ᗷ ᠍ ا ᡵᣂᜯ را ا ᘍ نید ک ᗺ اند رفته یذ اما ه رسم ᗷ در ᘮ ت ه ᗷ ه مثا ᗷ شناساندن خود ی ᘍ نید» ک ᡧᣍ که …. جها و ᝉ بر ال ی ᡧᣍ تأث نید یشده جها ᢕᣂ ᣥ مه ᣤ « ﮔذارد ام مانده است ز ᝗ نا ᗬ را ه» ᗷ و ᗬ در م ژه ᘮ ان ی کشورها قدرتمندتر پ« ᢕᣂ وان ᣜ اند دارد. ٤ ت هم ᠒ بَر م نی در ا ᘮ انه ﮔردان است ز ᣃ ᗬ را ه آ ᗷ در اشاره ᡧ ᢕᣌ ی ᡽ᣍ بها از اصط ﻼحات ᡧᣍ ﮔونا᜵و » همچون ᘍ ک ᖔ ش ن ᛞ جن ᗬ » ،«ن ᘍ جد نید ک ᘍ » ،«د ᘍ نید ک ᡧᣍ جها ᢔᣍ چیه تمرکز نژاد ی ᘍ ا ᣢ » ،«م ᘍ نید ک جهان جد ᡨᣂ ﮔس ᘍ و «د »ᘍ نید ک ی عمده ᡧᣍ « جها ᣤ استفاده د. کن ٥ 1. Chryssides 2007a, pp. 103-108. 2. Ibid, p. 108. 3. Beyer, Peter (2006) Religions in Global Society, p. 262, Routledge. 4. Ibid, p. 265. 5. Barrett, David. V. (2001) The New Believers: Sects, Cults and Alternative Religions, pp. 244-248, UK: Cassell & Co.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2