The Bab

های آسو ᡨᣂ دف ۱ ͭ اب؛ ᗷ ست ᚲ دو عد ᗷ سال ٢٩٠ سوزاندنکتب غ ᢕᣂ ᢔᣍ ا ᗷ ر ᚲ یاشه ژرف در اسﻼم ش ᘮᣙ داشت، آ ی ᡧ ᢕᣌ ᡽ᣍ بها ᢔᣍ ا ᗷ ش ᛞ اهانه از جن ᝝ ا ه ᗷ . فاصله ﮔرفته است نی رغم ا امر، ه مان ﮔونه که مس ᘮ ح ᘮ ت طعم و رنگ یهود ی ᣤ خود را حفظکرده، همچنان توان ا ᗺ ّ یرد ᡧᣕ ع ᗷ اسﻼم را در از تعال ᘮ م ᡽ᣍ بها نظ ᢕᣂ ادع ᘮ یه روزانه، روزه و ز ᗬ ارت، ه صورت ᗷ هر چند ها ᢝᣍ س ᚽ ᘮ ار ساده ات د ᜇ تر، و ز ᘍ . د ١ ه نظر ᗷ ᖁ ک ᚲ س ᘮ ، آ دس ᡧ ᢕᣌ ی ᡽ᣍ بها ش د ᛞ تنها جن ی ᡧᣎ ᖔ ن ᗬ ᡧᣎ است که ادعا ی ᡨᣎ ل ᡧ ᡧᣂ م هم سنگ اد ᘍ ان ی عمده جهان دارد. ٢ ه عق ᗷ ᘮ یده رابرت الوود ، آ ᡧ ᢕᣌ ی ᡽ᣍ بها در م ᘮ ان ش ᛞ ید یها جن ᡧᣎ ᖔ ن ᗬ جا ن ᘍ اه ᜡ ᣥ مه ه عنوان قد ᗷ ᘍᣥ ᖁ ت ᗬ ن ً ت᙭ب ᢻ و احتما ᘮ شدهت ᖁ ت ᗬ ن ﮔروه جهان ا پ ᗷ وطن ᛴ ش ᚑ اس یانه ᣤ ﻼ دارد که ا ᣃ در ᣃ شار ᙬ جهان ان ᘍ افته و شمار چشمﮕ ᢕᣂ از پ ی ᢕᣂ ش ᙏ را وا ᢔᣍ ها غر شک ᘻ ᘮ ل ᣤ . دهند ٣ ه نظر ج ᗷ ᘮ مز کفورد، آ ᗷ ᡧ ᢕᣌ ی ᡽ᣍ بها ᘍᣞ از معد ود اد ᘍ ان جد ᘍ د است که تعال ᘮ مش ه ᘘ یا جن ᡧᣍ ارا جها ᜛ آش ᡧᣍ دارد، و جها شدن برا ᛓ ش ᣢ فا᠍ عام ᣅ نه ب ᢕᣂ ᡧᣍ و ه عامل ا ᝃ ل ᗷ ᘍ دئولوژ ᗬ ک ᡧᣍ یا درو استکه از ط ᖁᗬ ق ᣤ آن د کوشد ᘍ اه ᜍ د ᡧᣍ خاص خود از جها شدن ــــ را ترو ᗬ . کند ﺞ ٤ د یسو از ᘍ ﮕر ᡧᣐ بر از پژوهشﮕران، آ ᡧ ᢕᣌ ی ᡽ᣍ بها ت عدم قد ᠓ ه عل ᗷ را مت تار ᗬ ᡧᣑ ᘍ ا تا᠍ اندک پ ᙫ س ᙏ تعداد ᢕᣂ ش ᙏ وا ᘍ ک ش د ᛞ ی جن ᡧᣎ ᖔ ن ᗬ ن ᘍ ید ا ᡧᣎ جد ᘍ د ᣤ نی . ا خوانند ᖁ تع ᗬ ، ف ﮔرچه مناقشه ذ ᗺ ن ر ی نا ᛴ ست، ند سودم ᡧᣕ ع ᗷ است چه برداشت ت᙭ب یها ᘮ شدهت در حوزه ی مطالعات اد ᘍ ان جد ᘍ د ه چا ᗷ را لش ᣤ س کشد ᚽ . ᘮ یار از پژوهشﮕران ا نی ط ᡫᣃ حوزه سه 1. Chryssides 1999, pp. 258-259. 2. Chryssides 1999, p. 17. 3. Ellwood, Robert (2006) ‘The Promise of All Ages: The Life of Baha’u’llah’ in Nova Religio: The Journal of Alternative and Emergent Religions, Vol. 10, No.1, pp. 122-123. 4. Beckford, James A. (2008) ‘Religious Interaction in a Global Context’ in Geertz, Armin W. & Warburg, Margit (eds) (2008) New Religions and Globalization: Empirical, Theoretical, and Methodological Perspectives, p. 25, Aarhus University Press.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2