The Bab

های آسو ᡨᣂ دف ۱ ͭ اب؛ ᗷ ست ᚲ دو عد ᗷ سال ٢٩٢ ᡧᣍ دو آ تر طوﻻ ᡧ ᢕᣌ پ ی ᛴ ﮔفتهش ᣤ سازد جدا ᙬ و در ن ᘮ نیا جه اد» دو را ᘍ ان جد ᘍ قد د ᘍᣥ (New old religions)» ᣤ خواند ١ . آ چه آن ᡧ ᢕᣌ ی ᡽ᣍ بها اد ᡵᣂᜯ را از ا ᘍ جد ان ᘍ ز ی متما د ᣤ ، قا سازد ᗷ ی موفق ᘮ آمت ᡧ ᢕᣂ، ᢇ ᣜ ند ᜯ پرا ᡧᣍ جها و استقﻼل آن است. آ ᡧ ᢕᣌ ی ᡽ᣍ بها ᘍᣞ از ᣃ ــــ ᗬ ع ᖁ ت ᗬ ن رشدها را در ب ᡧ ᢕᣌ اد ᘍ ان ᣠ جهان دارد، در حا س ᚽ که ᘮ از یر ا ان ᣅ معا ا ش نظ ᢕᣂ اور روح ᗷ )م . ی ١٨٤٠ ᡧᣚ ( و انجمن تئوسو (Theosophical Society) )م . ١٨٧٥ ( افول کرده قا ᗷ . اند ی موفق ᘮ آمت ᡧ ᢕᣂ آ ᡧ ᢕᣌ ی ᡽ᣍ بها ᡨᣎ اهم وق ᘮ ب ت ᛴ ᡨᣂ یش ᣤᘍ د ᗷ واقع نیا که ا ᘮ را ت ﮕ ᗷ در نظر ᢕᣂᗬ م س ᚽ که ᘮ از د یار ᘍ اد ﮕر ᘍ جد ان ᘍ د موفق، از جمله ومار ᜯ برهما )م . ها ی ١٩٣٧ ل ᜇ ،( ᛴ یسا اتحاد )م . ١٩٥٤ ل ᜇ ( ᛴ یسا یسا  تولوژ ی ᣠ )حوا م . ١٩٥٠ ( و انجمن ب ᡧ ᢕᣌᣢ المل ᖁ ک ᚲ شنا ᣦ ا ᝝ آ )م . ١٩٦٦ س ᚽ ،( ᘮ ار تر از آ جوان ᡧ ᢕᣌ ی ᡽ᣍ بها اند س ᚽ که مراحل ᘮ ب ار ᛴ ᡨᣂ ز ا یش ﮔذاشته است. ᣃ شت ᛀ رشد و توسعه را ᘍᣞ از د ᘍ و ﮕر ᗬ ᢇ ᣜ ها ژ ᢝᣍ که آ ᡧ ᢕᣌ ی ᡽ᣍ بها س ᚽ را از ᘮ اد یار ᘍ جد ان ᘍ د ᣢ مح ᘍ ا ᣢ ، م از جمله اموتو )م . ١٨٩٢ ( در ژاپن و برهماسماج (Brahma Samaj) )م . ١٨٢٨ ( در ال، ᜡ بن ز ی متما ᣤ ، کند ᢇ ᣜ ند ᜯ پرا ᡧᣍ جها آن است. البته آ ᡧ ᢕᣌ ون مورم ی )م . ١٨٣٠ ( و شاهدان هوه ی )حدود م . ١٨٧٤ ( ن ᡧ ᢕᣂ موفق ᘮ ت ᡧᣍ جها داشته اند. آن چه آ ᡧ ᢕᣌ ی ᡽ᣍ بها را از آنها متما ز ی ᣤ سازد آن استکه آ ᡧ ᢕᣌ ی مورمون وشاهدان هوه ی هر دوخود را اح» ᘮ مس «یا ᘮ ح ᘮ ت ᣤ خوانند ٢ . ه البت مورد مورمون پ ی ها تا حد ᘮ چ ᘮ ده است ز ᗬ را کتاب مقدس و پ ᘮ ان ᢔᣂ ام ه ᗷ . خاص خود را دارند نی رغم ا ا ᘘ امر، ن ᘍ واقع نیا د ᘮ ت را از ᘍ برد ک اد ه » کتاب مورمون « مل آن است وهرچند ᜛ ه م ᝃ ل ᗷ نه ناسخکتاب مقدس جوزف اسم ᘮ ت خود را پ ᘮ ᢔᣂ ام ᣤ شمرد اما خود را نه هم حی شأن مس ه ᝃ ل ᗷ گسن هم ᙫ ان ᘮ یا ᡧᣎ ب ائ ᣃ ا ᘮ ل ᣤ ست ᙏ دا ᢇ ᣞ ست ᚽ . در واقع وا آ ᡧ ᢕᣌ ی مورمون 1. Beyer 2006, pp. 256-257. 2. Chryssides 1999, p. 107.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2