The Bab
ات ᘮ اله ات تجدد ᘮ ، اله ᢔᣍ ا ᗷ ٣١ متألهه ᡧᣍ اشا ᜇ ض ᘮ ی اصفهان، از جمله آثار ف ده ᘍ اض، د ᘮ ا ف ᘍ شده اس ت. بنابراین، تفکر ادواری ه ᘮ ل ᘮ ه اسماع ᗷ تنها متعلق نبوده درﮔ هم و ᣤ فتمان عمو و هم در فضاهای فکری رایﺞ بوده است. این درست ان ᗖ ز ᣦ ا ᜍ اب ᗷ استکه ه ᘮ ل ᘮ و اصطﻼحات اسماع ﮕرﮔروه ᘍ ا د ᘍ ام ᜡ ً در هن ᢿ ار برده است. مث ᜇ ه ᗷ ها را تک ᢕᣂ ه تفس ᗷ قرآن ᢕᣂ تفس ی استکه ᡧ ᢕᣂ از حروف پرداخته و این چ ᡧᣕ ع ᗷ تک ᡨᣎ سن ᢕᣂ در فقه و تفس ᣥ ن وجو ᡧᣎ اط ᗷ و ᣢᘮ در محافل اسماع ᡨᣂ ش ᛴ د و ب ᘮ ن ᚑ ب د ᣥ فراتر رفته است و ن ᣤ اب قد ᗷ داشته است. اما ل ᗬ توان او را تأو ﮔرا ᘍ ᡧᣎ اط ᗷ ا ﮔرا ه این دسته ᗷ د او را ᘍ ا ᘘ ست و ن ᙏ دا اب در نوشته ᗷ . ل داد ᘮ ها تقل ش ت ᛓ ها ه ᗷ عهدی ᡧᣎ اط ᗷ ᣥ شان ن ᙏ ᢝᣍ ﮔرا عت ᗬ ᡫᣃ اب ᗷ . دهد اری از ᘮ س ᚽ کند. البته ᣤ سخ ᙏ را ند ᙬ س ᙏ دا ᣤ خ ᖔ عت را م س ᗬ ᡫᣃ ان هم ᘮ ل ᘮ اسماع اب این است که او ᗷ اما تفاوت ــــخ ᗬ ﮕری نه تنها در تار ᘍ اری در هیچ ﮔروه د ᜇ ᡧ ᢕᣌ ﮕری را بنا نهاد. چن ᘍ عت د ᗬ ᡫᣃ ه ᝃ ل ᗷ ه ᘮ ل ᘮ اسماع ــــخ اسﻼم ᗬ در تار د را ᘍ اب ظهور دور جد ᗷ . قه نداشته است ᗷ سا اعﻼ ᣥ آن ن ᡧᣎ ه مع ᗷ د را ᘍ کند اما این دور جد ᣤ م داند که ᢔᣍ زمان ف ᡧᣍ قانو را اطن ᗷ د ᘍ ا ᗷ ده است و ᘮ رس ᣤ اب ᗷ ، ﮔرا بود. برعکس د ᘍ جد ᡧ ᢕᣌ دکه قوان ᗬᖔ ﮔ ی ﻻزم اب درکتاب ᗷ . اشد ᗷ د وجود داشته ᘍ ا ᗷ دی ᘍ عت جد ᗬ ᡫᣃ است و ᣒ ان فار ᘮ ب ، م ᡟ م ن اثر خود، ᗫᖁ ت عت جد ᗬ ᡫᣃ این ᣤ د را ارائه ᘍ دهد و معتقد استکه در این ه ᝃ ل ᗷ دی وجود دارد ᘍ ام جد د نه تنها اح ᘍ عت جد ᗬ ᡫᣃ ات ᘮ اله ᡧ ᢕᣂ ن ᣙᘍ د ᗷ ح ᖁ مط ᣒ شنا ᢔᣂ ام ᘮ شده است. پ ᡨᣎ ، هس سان ᙏ ، ا ᣒ شنا ، جهان ᣒ شنا ، ف ᡧᣎ بی لسفه ی ᣙᘍ د ᗷ ام، قانون و معامﻼت ادات، اح ᘘ عد از مرگ، ع ᗷ ات ᘮ ــــخ، ح ᗬ تار ᡧ ᢕᣂ را ن ᣤ ، اسﻼم ᡧᣎ ع ᘍ ،ᣢᘘ عت ق ᗬ ᡫᣃ ن ᗬᖂ ﮕ ᘍ جا ᗷ ᣒ اسا ᡨᣍ اب تفاو ᗷ کند. این اقدام ا ﮔروه اطن ᗷ های ᣤ سخ ᙏ ً قانون را ᢻ دارد که معمو ᢝᣍ ﮔرا کنند ه برداش ᗷ ا ᘍ های ت ᣤ سنده ᚽ از قانون ᡧᣎ اط ᗷ ᡧᣎ اط ᗷ ا ᗷ ᣢᜇ ه طور ᗷ اب ᗷ کنند. این رفتار ᢝᣍ ﮔرا مغایرت ᡧᣎ اط ᗷ دارد و در جهت عکس ᢝᣍ ﮔرا م ᗬᖔ ﮕ ᗷ د ᘍ ا ᗷ ، خواهم خﻼصه کنم ᗷ است. ا᜵ر شه ᛓ ت اند ᘮ که تمام ه و ᘮ ه، حروف ᘮ ل ᘮ ه اسماع ᗷ ل ᘮ ل تقل ᗷ اب قا ᗷ ی … ست. ᛴ ن
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2