توهم نژاد

ﺗﻮﻫﻢ ﻧﮋاد ١٤٦ کﺎ �� ﺶ از ﻫﺮ ﺟﺎ در آﻣ � ﺑﻬﺴﺎزی ﻧﮋادی ﺑ ﺎ ﻧﻔﻮذ داﺷﺖ اﻣﺎ � و ارو � ی ﺷﻤﺎ ﺪە اﻋﻼم � ن ﺧﻮد را از اﯾﻦ ا ﺖ ﻋﻠی � ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﺗﺮک ﺑﻬﺴﺎزی ﻧﮋادی ﻫﻢ ﺣﻤﺎ ﮐﺮدﻧﺪ. ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ) � ﻦ آﻧﺎن، ﺳﻌﺪی اﯾﺮﻣﺎ �� ﺗ ١٩٠٤ - ١٩٩٠ � ( ﺑﻮد. اﯾﺮﻣﺎ ﻞ در رﺷﺘﻪ � ﺲ از ﺗﺤﺼ � ﺴﺖ � و ز � ﻫﺎی ﭘﺰﺷ ن ، ﻫﻨگ ی در ﺑﺮﻟن � ﺷﻨﺎ ﮐﻪ � ﺎ ﺸگﺎە اﺳ � ﻮﻟﻮژی در دا � ف ی بﻪ ﻋﻨﻮان اﺳﺘﺎد ﻓ ﺘﺎﻧﺒﻮل ﻣﺸﻐﻮل بﻪ کﺎر ﺷﺪ ) ١٩٣٣ � ﺸگﺎ � ﮏ دا � ،� ــــﺞ آرای ﺑﻬﺴﺎزی ﻧﮋادیﮐﺮد. اﯾﺮﻣﺎ � ش وع بﻪ ﺗﺮو � ( ﮔﻮﺷﻪ ﻪ بﻪ کﻤﮏ رﺳﺎﻧﻪ � ی ﻧﺒﻮد بﻠ � ﮔ ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻘﺎﻻت روزﻧﺎﻣ � ﻫﺎی ﻋﻤﻮ ﻪ، ن ن ای � ﺳﺨ وﮐﺘﺎب � ﻫﺎی ﻋﻤﻮ ﻫﺎیﻋﺎﻣﻪ � ﺴﻨﺪ، ﺑﻬﺴﺎزی ﻧﮋادی را رواج � داد. ﺎﺳﺖ � ﺧﻮد را بﻪ ﺳ گ � ﻔﺘ � او ﻫﯿﭻ گﺎە ﺷ ﻢ ﻫ � ﺎی ﻋﻘ ﺸﻪ � ﺳﺎزی و ر ﻣﻮرد � ن ﮐی اﺳﺘﻔﺎدە ی ﻧﺎزی � ﻫﺎ ﭘﻨﻬﺎن ﻧ ت ﮐﺮد و بﻪ ﻧﻈﺮش ﻫﻮﻟﻮکﺎﺳﺖ ﺗﻼش ﺣﮑﻮﻣی ﻪ اﺧﺘﻼط ﻧﮋادی ﺑﻮد. در دﻫﻪ � ن ﻋﻠ ﻋﻘﻼی ی ١٩٧٠ ت ﮐﻮﺗﺎە ، او ﺑﺮای ﻣﺪی ﻧﺨﺴﺖ ﻪ ﺑﻮد. � ﺮ ﺗﺮﮐ � وز ﺳﺎﯾﺮ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ن ﺗﻼشﮐﺮدﻧﺪﮐﻪ ی � ﻪ ﻧ � ی ﺑﻬﺴﺎزی ﻧﮋادی ﺗﺮﮐ اﯾﻦ ﻪ را رواج � ﻗﻀ دﻫﻨﺪ. روزﻧﺎﻣﻪ ﻦ اﻟﻬﺎم � ت بﺎ ﻋﻨﺎو ﻫﺎ ﻣﻘﺎﻻی ﮔﺮﻓﺘﻪ از ﺑﻬ ﺴﺎزی � ش � ﻧﮋادی ﻣﻨت ﮐﺮدﻧﺪ: » ﺪ دﯾﻮاﻧگﺎن، ﻋﻘﺐ � ﺎ بﺎ � آ ﻤﺎران � اﻓﺘﺎدگﺎن، و ﺑ را ﻢ ﮐﺮد؟ � ﻋﻘ « � ﻪ � ﮐﻪ کﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﺑﻬﺴﺎزی ﻧﮋادی ﺗﺮﮐ � در ﺣﺎ ﮐ ﺪﻧﺪ � ﻮﺷ ﺎرە � ی ﺑﻮدن ﺗﻤﺪن ﺧﻮد را بﻪ اﺛبﺎت ﺑﺮﺳﺎﻧﻨﺪ، ﻫﯿﺘﻠﺮدر ﺎی � ﺪﭘﻮﺳﺖ و ارو � ﺳﻔ ی ﺎل � ﻧﮋادی ﺑﺮﺗﺮی ﺧ � ﭘﺮدازی � ﮐﺮد ﮐﻪ ﺴﺖ از آن � ﺗﻮا ﭼﻪ او اﺧﻼق � ﺪە و ﻗﺴﺎوت اﺳﻼم � ﻧﮑﻮﻫ ﺮ � ی ، وز � ب ت اﺳﭙ � ب د. آﻟ � ﭘﻨﺪاﺷﺖ ﺑﻬﺮە ﺑ � ﺤﺎت ﻧﺎزی، در ﺧﺎﻃﺮات ﺧﻮد � ﺴﻠ � ﺴﺪﮐﻪ ﻫﯿﺘﻠﺮ ﻗﺴﺎوت ﺗﺮک �� ﻧ ﻫﺎی � ﻣﺴﻠﻤﺎن را � ﺳﺘﻮد. ﻫﯿﺘﻠﺮ آرزو ﮐﺮد ﮐﻪ ای کﺎش ﺗﺮک ﺎ را ﻓ � ﻫﺎ ارو ﺘﺢ و ﻣﺮد م اﯾﻦ ﻗﺎرە را ﻣﺴﻠﻤﺎنﮐﺮدە ﺑﻮدﻧﺪ. او ﻧﮋاد ﺑﺮﺗﺮی از » ن آﻟﻤﺎی ﻫﺎی اﺳ � ﻼ ﺷﺪە « � را ﺗﺼﻮر � ﮐﺮدﮐﻪ ﺖ � ﺴتﻨﺪ ﺑﺮﻣﺤﺪود � ﺗﻮا ﻣﺴ � ق � ﻫﺎی اﺧﻼ ﺖ � ﺤ � � ﺐ، ﻋﻠﻮم ﻧﮋادی � ﻏﻠبﻪﮐﻨﻨﺪ. بﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗ ﺴتﻨﺪ ﺳبﺐ ﺷﻮﻧﺪﮐ � ﺗﻮا ن ﮐﻪ ﺴﺎی

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2